Jump to content

Död

Guest Dedicated

Recommended Posts

Guest Dedicated

Är det inte märkligt att döden uppfattas så olika, beroende på sättet någon dödas?

Rimligen borde det vara lika hemskt att dö i en trafikolycka som att halshuggas i Irak, men uppenbarligen är vissa dödsfall mer accepterade än andra. Halshuggning uppfattas tydligen värre än en död i en sandlåda....eller att bli dödad i ett eldöverfall eller sprängd i små, små bitar.

Ja men det som borde avgöra är väl hur smärtsam en död är...kan ge mig den på att det är värre att dö i magcancer än att bli halshuggen....Att man värderar dödsfall olika beror ju på en massa faktorer! Ett barn känns värre än en gammal, en som man känner mer än en som man inte känner, nån som man kan identifiera sig med känns mer än nån som man inte kan det med.....Men i förlängningen ska vi ju alla dö, det beror väl bara hur.....

...och att det blev ett sånt rabalder av den där halshuggningen kan jag inte fatta (bortsett från att det är förjävla osmakligt att nacka folk)....om det är fult att döda folk (jag anser att det är fel att ta kål på folk oavsett anledning) så borde väl USA vara väldigt tysta...dom använder ju både gift och gas för att ta kål på folk i rättssystemet.

(Edit Felskrivning)

Ja men det som borde avgöra är väl hur smärtsam en död är...kan ge mig den på att det är värre att dö i magcancer än att bli halshuggen....Att man värderar dödsfall olika beror ju på en massa faktorer! Ett barn känns värre än en gammal, en som man känner mer än en som man inte känner, nån som man kan identifiera sig med känns mer än nån som man inte kan det med.....Men i förlängningen ska vi ju alla dö, det beror väl bara hur.....

...och att det blev ett sånt rabalder av den där halshuggningen kan jag inte fatta (bortsett från att det är förjävla osmakligt att nacka folk)....om det är fult att döda folk (jag anser att det är fel att ta kål på folk oavsett anledning) så borde väl USA vara väldigt tysta...dom använder ju både gift och gas för att ta kål på folk i rättssystemet.

(Edit Felskrivning)

men amerikanska staen visar inte upp sina avrättningar på sin hemsida eller skickar dom till nyhetsprogram och dom som avrättas får ju en rättegång

Guest Dedicated
Död som död?????

Nej faktiskt inte! Jag tycker att det känns värre om barn dör än om pensionärer dör.

Ja, men det är en annan sak! Död är oerhört tragiskt för vem det än drabbar (förutsatt det inte är ett svin som inte förtjänar bättre....)fast värre för barn ocgh ungdomar än så mycket äldre personer!

Kan ju säga att döden varit och hälsat på mig några gånger redan, men antagligen är jag inte riktigt mogen än.

Antar att ni menar den halshuggningen som det just nu skrivs om i våran press.

Jag gjorde misstaget att titta på det förut, är det några andra som har gjort det? Jag rekomenderar den inte, big mistake, och även om jag tittade bort för det mesta (var killen brevid som drog ner det till sin dator) så mådde jag illa efteråt.

Det rörde sig inte om någon halshuggning i ordets rätta bemärkelse, de fick karva sig igenom med en kniv medan mannen låg och skrek på golvet, de fick hålla i honom och trycka ner honom och huvudet mot marken medan en av dem fick försöka såga/karva sig igenom halsen, tillslut gick det att halvt knäcka/dra/slita av huvudet medan han fortsatte karva. Hela tiden skrikandes slagord o.s.v. Det tog ett bra tag innan mannen var död och det verkade riktigt smärtsamt om man lyssnar på hur mycket han skrek. Innan hade de stått och läst upp något medelande jag inte förstog och tvingat mannen att uppge namn o.s.v.

Varför är detta värre än en trafikolycka? Precis som folk redan har sagt, det är någon som utför detta, till synes helt kallblodigt, och det var helt onödigt. Att sedan filma det och hålla upp huvudet som en trofé gör att det hela är mycket mycket tveksamt.

Det är aldrig bra att döda folk, ibland är man dock mer eller mindre tvingad, t.ex. i strid. Varför man strider kan ju diskuteras, om det är rätt eller fel eller om man har rätten på sin sida eller inte, men det är ändå strid.

Det är alltid tragiskt att någon dör, och det hela beror väl på vilket perspektiv man tittar på det hela. Om man tittar på den mest basic nivån, en man död = en man död, då kan man säga att det är skumt att vissa dödsfall får mer uppmärksamhet. Om man tittar på det på ett lite större perspektiv tycker jag däremot inte att det är lika konstigt att de får olika mycket utrymme i press och media m.m.

För mig personligen så känner jag självklart mer när folk nära mig dör och det skulle självklart få mer utrymme i mitt liv. Det är väl inte riktigt det det handlar om, att man känner mer för denna man eller han är mer värd än någon annan som dör på något annat sätt, utan det är det hela runt omkring som gör att det får mer utrymme i media, att det diskuteras mer av fler (t.ex. denna tråd) o.s.v.

Jag har fått för mig att det är lite mer ångestladdat med en halsavskärning för offret i jämförelse med att få en kula eller en bil i skallen.

Är det så att vi tycker att individerna i Irak är närmare djur än människa som gör att vi tycker att det är sådär halv-ok när de skär halsen av västerlänningar. Tänk er vilken chock om USA skulle gjort likadant mot en muslim. Det är ju otänkbart då vi borde veta bättre i väst.

Ett förakt kryper inpå.

Casca

Undertiden dom skär halsen av honom så skriker dom ju i bakgrunden "gud är god gud är god" ;) man blir ju lite fundersam utan tvekan vart vår värld är på väg...bestialiskt är vad de är...

edit: stavar som en gud......inte

Undertiden dom skär halsen av honom så skriker dom ju i bakgrunden "gud är god gud är god"

De skriker "Allahu Akbar"

Det betyder att gud är störst, inte att han är god.

QUOTE (wigurt @ May 18 2004, 13:07 )
Undertiden dom skär halsen av honom så skriker dom ju i bakgrunden "gud är god gud är god" 

De skriker "Allahu Akbar"

Det betyder att gud är störst, inte att han är god.

*känner mig lite ägd*

och ber om ursäkt för att jag spred osanningar

jake the snake-------> :uuh: <------jag

Klart att det är skillnad på död och död.

Om du får välja, vilket föredrar du?

1. Att vid 85 års ålder stilla somna in och aldrig mer vakna

2. Att sitta fångad i en ubåt medan det kalla atlantvattnet stiger och räddningsaktionerna sinkas pga politiskt dravel

3. Att någon sågar i dig med en kniv tills dess att du dör

När någon dör vid hög ålder med vetskapen om att man har barn, barnbarn och barnbarnsbarn som lever vidare och har det bra så som min mormor gick hädan strax innan årsskiftet, tycker jag man kan se döden som något positivt. Det är förstås tråkigt att förlora sin mor eller far, men det känns iallafall som att det är en naturlig avslutning på livet.

När någon dör i en trafikolycka är detta naturligtvis onödigt. Att förlora ett barn, en livskamrat eller förälder i förtid är alltid tragiskt. Dock är en olycka en olycka, och det enda man kan göra är att försöka förhindra liknande olyckor. Kanske kan dödsfallet leda till någon form av säkerhetsförbättring som i sin tur kan rädda liv?

När någon får huvudet sakta avskuret framför en videokamera bara för att någon vill göra ett "politiskt uttalande" så är dödsfallet inte bara tragiskt och onödigt. Det är fullständigt vansinnigt. Det finns inget som ger en annan människa rätten att ta ett liv, i synnerhet inte under sådana extremt vämjeliga former, bara för att "sätta färg" på ett budskap.

Själv hoppas jag att jag lever tills jag dör, och jag tycker mer om att skapa liv än att ta liv..

mvh

Erik G

Hittade en intressant vinkel på uppgifterna om avrättningen..

tråd från Glock talk

Är detta för OT så ber jag om ursäkt.

/Magnus B

Helt klart en intressant vinkling.

Har här en liknande vinkling där ett par punkter är samma medan några punkter skiljer sig vilket borde tyda på att dessa två analyser är gjorda på skilda håll.

Ett avgörande tillägg i denna analys är bla. frame-analysen där bilder av ytterligare en man, som påstås vara beklädd med amerikansk uniform, syns.

http://www.aztlan.net/berg_abu_ghraib_video.htm

Jag vill inte påstå att jag faller helt för konspirationsmakarnas argument - men de är onekligen svåra att bortse ifrån.

Min personliga åsikt är att jag tror att filmen är fejk, MEN den behöver nödvändigtvis inte vara gjord av koalitionstrupperna i propagandasyfte då dess kvalitétsbrister (som påvisas i dessa konspirationsteorier) känns allt för amatörmässiga för att tillhöra världens kraftfullaste propagande och underrättelseministerie.

De två alternativen jag lyfter fram som möjliga är:

1. Talanglösa amerikanska "vanliga soldater" , ex.vis. tortyranklagade MPs eller deras överordnade i ett desperat försök att lyfta fokus från skandalen med deras POWs.

2. Ett ytterst genomtänkt och "intelligent" tillvägagångssätt från Al Quaidas sida (9/11 var ett tydligt bevis på deras oerhörda potential) att samtidigt som skandalen med övergreppen uppdagades, försöka rida vidare på den amerikanske världsomfattande grillningen och genom många "ledtrådar" om att detta skulle vara fejk försöka få världsopinion att tro att USA fejkar halshuggningar för att rädda sitt eget skinn.

Jag tror helt klart mer på alternativ 1 än 2, men anser båda fullt möjliga och definitivt lika öppna spår som att det hela är som CNN, Bush-admin. mfl...

... synpunkter välkomnas!

Jag har sett döden i några olika format.

Inte mord dock, Men jag skulle vilja säga att det är skillnad på död och död.

Det tycker jag helt klart att det är.

Jag tycker mord känns värre än olyckor, lika så tycker jag att olyckor känns värre än sjukdomar (plus självmord). Nu har jag inte upplevt mord inom min närhet. Men sjukdom, självmord och olycka. Jag har väl haft lite otur. Men i vilket fall så har olyckor kännts värre än sjukdomar eller/och självmord.

När någon blir mördad så har denne person mot sin vilja av en annan människa blivit tagen får jorden. Ligger man i en svår sjukdom eller tar livet av sig så har man antingen valt det själv eller så är man så sjuk att det förmodligen va väntat. När det kommer till mord och olyckor så sker det plötsligt. Jag tänker på hur och vad personerna kände sig i döds ögonblicket. Det som berörde mig mest med hallshuggningen va inte dådet i sig, utan paniken. Paniken och tankarna som far genom huvudet sekunderna innan killen dör. Det är fruktansvärt och jag förstår inte hur man kan göra en sån sak.

HAT.

Är väl det saken handlar om. Att hata någon så mycket.

Olycka, En vän blev ihjälkörd av en bil. Jag va inte där själv, men känner killarna som va där och dom har berättat en del. Skulle ha varit där... Men ett samtal och en flicka jag va kär i på den tiden förändra det, Då tänker man... "om jag varit där kanske det inte hadde hänt, eller så hadde jag sett det och mitt liv förändrats".

Jag tänker på vad han kände och hur han tänkte sekunderna han levde. benpipor som stack ur bröstet på honom och smärtan. När farmor eller/och farfar dog, sen en kompis som dog av hjärntumör... då tänkte jag inte så. Tänker inte på dem på det sättet heller. Dom va så sjuka! Det va nog snarare en befrielse för dem. För han som vart påkörd va det nog inte så... 19 år och full av liv.

Ödet.

Allas öde är ju döden, och hur din död serut eller dina näras död serut, har väl betydelse. Slutar det snabbt eller lever du ett långt liv tills du hamnar på ålderdomshem och dör där?

JA. Det är skillnad på att dö och dö tycker jag.

När dör man? varför dör man? hur dör man?

Nä nu vart jag djup... Ska nog sömna mig lite. Godnatt.

EDIT: Fixa och dona.

OT:

Ja, angående hallshuggningen så cirkulerar det konspirations teorier om det ena och det andra. Just nu skiter jag fullständigt i det. Har sett filmen och känner äckelkännslor av gärningen. Alla gärningar av den typen. Sen om det är fejk, bad for me... Eller snarare bra, då slipper jag äcklas av att en person till fått ett sånt öde. Är gärningen äkta men inte gärningsmännen? skit samma. Bara dem skylldiga åker fast och får sona brottet.

Är personen äkta men lever och är rik (betalt för att ställa upp) eller att familjer fått lida på annat sätt för en bluff hoppas jag att varenda inblandad jä*el inklusive honom åker fast och får skaka galler lång tid.

Som det är nu i media och i omvärlden så kan jag inte se annat än att det har hänt. Tills vidare. Och då hoppas jag att idioterna får sona detta och att jag inte fårtag på dem.

Puss och kram alla konspirations teoretiker! nu ska jag sova! :angry:

Det är ju egentligen inte själva döden som det är skillnad på utan den sista stunden i livet...

Det, samt de anhörigas sorgearbete. Lättare att förstå och acceptera att en 85-årig far dör av hög ålder än att en 4-årig dotter dör av en psykotisk knivmördare.

/E

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...