Jump to content

Ordhjälp


Statoil

Recommended Posts

Det finns ett ord för "vita" västlänningar, det som bla nazisterna benämnde som ariska.

Jag har för mig att betäckningen på engelska är i stil med "caucasion" (stavningen är säkert helt fuckad...). Hur lyder denna benämning på svenska?

 

(Till en arbete om lönediskrimineringar om ni undrar...)

 

:D

Link to comment
Share on other sites

nordeuropé blir fel också då jag söker den globala benämningen.

Men jag tror Kaukasier blir bra.

 

tack.

Det funkar kanske, men i modern svenska betyder kaukasier främst en person från Kaukasien.

Betydelsen som "vit man" används fortfarande i engelskan men anses åldrig i svenskan och används sällan.

Är du säker på att de som ska läsa arbetet vet vad som avses om du använder den termen?

Link to comment
Share on other sites

jag klipper in en bit av texten. Precis som du säger känns "vit man" så muppigt.

....Ur ett svenskt perspektiv är denna diskriminering fördelaktig.

 

Den mer tragiska sidan, färgad av fördomar, kan vara kunder som endast vill bli serverade av en kaukasisk person.

Detta kan ju leda att diskriminerade personer söker sig till arbeten....

 

 

För övrigt tar SoldF alltför mycket koncentration av mig ikväll ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att "vit" skulle passa i sammanhanget.

 

Vit är ju än så länge politiskt korrekt såvitt jag vet. För dom som inte är vita så pendlar det relativt ofta, ibland ska det vara "färgad", ibland "svart" ibland "med utländsk härkomst (man specificerar asiatisk, afrikansk etc)" osv osv.

För även om en kille från Turkiet är lika vit i skinnet som jag är, så är han inte "vit" i meningen nordiskt/nordeuropesikt "vit".

Link to comment
Share on other sites

:navy: Arisk.....säkert ett jättebra ord, men ajaj så anfrätt av användning från våra små högerpolitiska extremelement!!

:) Vit man....låter som nåt som hör ihop med Sahib eller nån afrikansk safari!!

:lol: Kaukasisk....låter lite väl ryskt för mig....men OK....

:baskerPa: Nordeeuropé....tror att italienarna blir sura om dom inte får vara med oss...

....det finns inga bra namn som inte anspelar på negativa omnämnanden kring andra folkgrupper....därför föreslår jag att vi kallar oss något annat.....typ Svenskar :(

Link to comment
Share on other sites

Guest Dedicated

"Västerländskt"??? (Ingen lunch i kroppen, missade att the Snake redan föreslgit detta..................) Röstar för västerländskt i vart fall!

Link to comment
Share on other sites

"Västerländskt"??? (Ingen lunch i kroppen, missade att the Snake redan föreslgit detta..................) Röstar för västerländskt i vart fall!

Låter ju bra....västerländskt är det ju bara för dom till öster!! Vet inte om begreppet kan användas av alla jorden runt?? Egentligen spelar det ingen roll!! vit man funkar bra!!

Link to comment
Share on other sites

vit man funkar bra!!

Det här kommer säkert bli ett jättebra arbete om lönediskriminering. Jämför allt med vita män, för inte fan finns det nån annan grupp som har samma löner som de har.

Om jag själv hade varit lite smart hade jag kommit på något bra som du kunde använda tex västeuropé, men nu är jag inte det, så det får väl bli vit man då!

Link to comment
Share on other sites

....Ur ett svenskt perspektiv är denna diskriminering fördelaktig.

 

Den mer tragiska sidan, färgad av fördomar, kan vara kunder som endast vill bli serverade av en kaukasisk person.

När man säger det på svenska låter det för som om denna person har en förkärlek för tjetjener, georgier eller abchaser.

 

Jag skulle nog köra med vit eller "personer av/med nordeuropeiskt ursprung/utseende"

 

@ensnubbe

Jag misstänker att det kommer av det område som många av de nuvarande europeiska folken kommit från. De flesta har väl kommit vandrandes österifrån in på den europeiska kontinenten.

Link to comment
Share on other sites

vit man funkar bra!!

Det här kommer säkert bli ett jätte bra arbete om lönediskriminering. Jämför allt med vita män, för inte fan finns det nån annan grupp som har samma löner som de har.

Om jag själv hade varit lite smart hade jag kommit på något bra som du kunde använda tex västeuropé, men nu är jag inte det, så det får väl bli vit man då!

...nu är jag inte sådär uppdaterad på löneskillnaderna och vad begreppet kaukasisk eller vit har med det att göra...att jag sa vit man var bara för att jag är just man....

...för din del så funkar det kanske med vit kvinna!?

Nu när man säger det flera gånger får man alltmer retro-känslor kring begreppet och det är nästan så att man gillar det....Nån som läst "Vit jägare-Svart hjärta"?

Link to comment
Share on other sites

...nu är jag inte sådär uppdaterad på löneskillnaderna och vad begreppet kaukasisk eller vit har med det att göra...att jag sa vit man var bara för att jag är just man....

....och det jag ville få fram var att hans arbete skulle bli aningen missvisande om han skulle byta ut "ariska" mot "vit man" eftersom det antagligen skulle tolkas som en manlig person med ljus hy istället för en individ med vissa specifika egenskaper .

 

(Jag har ingenting emot vita män, så länge som de inte är svin)

Link to comment
Share on other sites

(Jag har ingenting emot vita män, så länge som de inte är svin)

Visst du har helt rätt....men det var mer en feministisk språkfråga än vad det hade bäring på diskussionen om vad man kallar vita människor....(min svårartade extremfeministallergi gör sig påmind nu!! :uuh: )

Link to comment
Share on other sites

Allahopa, tackar för era tankar o förslag.

 

Jag blev godkänd i kursen (lönediskriminering va den sista delen).

Gooooooottt! Smakar mint!

5 p att lägga in i Ladok.

 

 

 

 

:clap::banana:D:uuh: B) :P :):navy:

 

 

 

:uzi:ak::sniper::2guns::banana:bash::D

 

:=o

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...