Jump to content

Hemliga rum på 28 platser i Sverige den 15 maj

Smocken

Recommended Posts

och oskar II's fort hade man ju viljat sett, om inte annat för att det var där "de drabbade" spelades in.

Har en del bilder därifrån på mina kamrater när vi hade en "övning" där.

Riktigt snyggt litet ställe faktiskt.

Men vad jag har förstått så ska fortet öppnas för allmänheten inom en snar framtid.

De har renoverats där i ett års tid nu så håll dig till tåls så kommer du nog få se fortet endå :baskerHV:

Ska ta en titt på Fredriksborgs fästning och Beckholmen.

Blev faktiskt lite smått besviken, jag hade ju hoppats på fler MÖP-alternativ, av det lite modernare slaget. En guidad tur på Musköbasen vore ju nåt, men det är tydligen bara anläggningar som ägs av SFV som visas.

Klart att man passar på att besöka Oscar II Fort nu när man får möjlighet.

Helst skulle jag vilja besöka Aeroseum på Säve också men de tar bara grupper.

http://www.aeroseum.se/index.html

Kanske lite sent nu men det hade varit roligt att dra ihop en grupp och göra ett besök där också. Minst 15 personer/grupp, 50 kr /person.

Ni som är intresserade av fästningar skall naturligtvis resa över till Helsingfors och titta på Sweaborgs fästning.

Jag har jobbat med den några år, avseende event och inentive, äventyr o fester o sånt.

Min åsikt är att den på sin tid var ett sådant "supervapen" at den troligen är en av orsakerna till vår långa tid av fred.

Kan berätta mer, om någon är intresserad; kan både lite fakta och många skrönor...

Nåra fler i Gbg som skall ge sig ut i helgen???

Pi PI

Johan Adam. Om du ska bege dig till Oscar II's fort så kan du kika efter en jacka med PBV302.nu på ryggen. Om du ser den så har du hittat mig :D

:D xteam

Efter en heldag (nåja, nästan iaf) på Oscar II fort så kan man direkt konstatera att kön till gbggruppens kok med 5-kronorskorvar nästan var i klass med Ullared. Ett annat konstaterande är att om det inte var bättre för så var det iaf större.......

Passade också på att besöka Oscar II's fort. Synnerligen intressant måste jag säga. Det som slog mig är ju att man har seglat förbi där ett antal gånger men jag har aldrig noterat att det ligger ett fort där uppe. Dom har ju t.o.m haft kanonerna uppe på värnet sedan 98-99 och inte fan har man sett dom...

Har dock en liten fråga till er MÖP'ar:

Alltså jag kan ha missupfattat det hela men fortet togs ju ur bruk 1940. Men jag har för mig att jag har läst på detta trevliga forum att Älvsborgs fästning tog ur mobiliserings planen (eller vad det nu kallas) först år 2000. Så vad har den några hundra år äldre Älvsborgs fästning som inte Oscar II's fort har?

Alltså jag kan ha missupfattat det hela men fortet togs ju ur bruk 1940. Men jag har för mig att jag har läst på detta trevliga forum att Älvsborgs fästning tog ur mobiliserings planen (eller vad det nu kallas) först år 2000. Så vad har den några hundra år äldre Älvsborgs fästning som inte Oscar II's fort har?

Det kan ju ha använts till annat efter att det upphört som KA-batteri. Batteri Torsberg (Vid Hemmesta, Värmdö, 4 st 30,5 cm haub M/16) byggdes under andra världskriget (efter att pjäserna avtransporterats till Ryssjön) om till krigsstabsplats för det då nybildade Stockholms Kustartilleriförsvar. Enligt uppgift ska den ha nyttjats i den rollen fram till någon gång på 70-talet då en bättre skyddad anläggning "någonstans i Sverige" var klar.

Sist jag besökte Torsberg (under min GU 2000) var den i stort sett tömd på all lös materiel. Dock ett utmärkt ställe att öva genomsök av anläggning på.

Skall till Kalmar och kika på minstationen "Grimskär". Historier och bilder kommer! :banana

jaha, hur var det där ute då? Själv så gick vi glada ihågen ner till Slottsparken vid 1230 för att ta oss en tur ut till Grimskär. Väl där konstaterar vi en GIGANTISK kö för att åka ut dit. Knallar fram och frågar en dam längst fram i kön hur länge hon hade köat. Får till svar att de hade varit där sedan 1000 när de började köra....

Vad körde de sen med? Små skitbåtar som tog max 12 pers.

Skulle aldrig trott att det var sånt tryck på Grimskär, men hur gick det? Köade du x antal timmar och kom ut dit?

Enligt Guiden flyttades kanonerna från Oscar II Fort i början av Andra värdskriget. Under hela kriget användes dock fortet som förläggning, men alltså inte som försvarsanläggning.

Det låg ju tydligen en minlinje mellan fortet och Älvsborgsfästning men varifrån denna linje styrdes framgick inte.

Bilder och information om minspärrtropp Kalmar finns  här för den intresserade.

Ramirus: Jodå, efter tre timmars köande i duggregnet kom vi ut och kunde kika. Väl värt väntan! :navy:

Så mina bilder dög då? Kul att se.

För er som inte hade möjlighet att besöka alt. inte orkade köa i lördags så kommer Grimskär att visas ytterligare en helg, det exakta datumet är dock inte fastställt.

Tunga batteriet. Hemsö fästning visiterat.

Den del de hadde öppnat var stor och maffig. Dessutom är batteriet i operativt skick ännu. Saknas dock troligen am

Hörde förra sommaren att det skulle öppnas nu i år och vara öppet hela sommaren. Hörde du något om det?

Dröjer nog tyvärr ett år till.

2005 är planerat öppningsår enligt lokaltidningen. Lilla batteriet lär väl däremot vara öppet som vanligt. Det är ett sevärt 7,5/57 delserie 2 om jag minns rätt

Lilla batteriet lär väl däremot vara öppet som vanligt. Det är ett sevärt 7,5/57 delserie 2 om jag minns rätt

Eh, va?

Såvitt jag vet kommer endast följande 7,5/57 att bevaras:

Batt HU, Havstoudd/Hemsö. Serie 1.

Batt OD, Femörehuvud/Oxelösund. Serie 1.

Batt EN2, Ellenabben/Aspö. Serie 3.

Men det vore ju trevligt med kontrainformation då det i dagsläget inte verkar bevaras något serie 2-batteri.

Edit: Kan det vara batteri Galterö du menar? Det har varit föreslaget för bevarande men vad jag vet är inget beslutat.

Min åsikt är att den på sin tid var ett sådant "supervapen" at den troligen är en av orsakerna till vår långa tid av fred.

Hur menar du då? Vår fredsperiod började ju efter det att Sveaborg blev rysk. :D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...