Jump to content

S1, Televapen, gruppbefäl 10 mån

Guest projO

Recommended Posts

Guest projO

Hejsan! :D

Joinade just och kan bara beklaga att jag inte hittat hit tidigare. :clap:

Jag har hört att det inte är helt hundra om man får sin tjänst eller inte pg av alla nedskärningar osv, så är det nån som vet mer om det här?

Känns lite ångestladdat att inte veta förrens man kommer dit om man faktiskt får den tjänst man tidigare blivit "lovad". Det är så mycket nytt ändå på en och samma gång så ju mer man vet innan, desto mer avslappnad kan man förhoppningsvis känna sig. :P

Sen funderar jag på vad som skiljer ett gruppbefäl från de andra i en grupp för televapen? Vilka knappar får jag trycka på som de andra inte får och vad kommer min tjänst innebära mer i detalj?

Broshyrerna som man får känns ju mest som reklam för ett spa eller nåt, ganska intetsägande och i princip går de alla ut på samma sak. Är det omöjligt att få veta i förväg vad man ska syssla med, mer i detalj? :)

Så, all info som kan anses vara relevant mottages tacksamt.

Sen undrar jag bara lite halvhjärtat om det är nån som vet ifall det finns nån möjlighet att träna kampsport i Enköping och ifall man alls kommer ha ork/tid för det på fritiden..?

En sista parantes: om nån här ska in den 14 juni, också till televapen, 5 kompaniet - adda mig gärna på MSN. [email protected]

Min mail (bör ej förväxlas med msn-adressen) är [email protected]

/projO

Guest Skandevall

projO @ May 11 2004, 16:18

Jag har hört att det inte är helt hundra om man får sin tjänst eller inte pg av alla nedskärningar osv, så är det nån som vet mer om det här?

Känns lite ångestladdat att inte veta förrens man kommer dit om man faktiskt får den tjänst man tidigare blivit "lovad". Det är så mycket nytt ändå på en och samma gång så ju mer man vet innan, desto mer avslappnad kan man förhoppningsvis känna sig.

Valkommen till forumet!

Det har ju sparats en hel del, men som jag har forstatt det sa ar det ingen fara for ditt inryckande. Som alltid, inte bara iar, sa kan det komma att goras omplaceringar nar du kommer till regementet beroende pa andrade behov samt om en person kanske inte ar lamplig for just den aktuella tjansten. Pliktverket har ju ocksa en tendens att skriva in personer till tjanster som ibland inte finns osv.

Men detta framgar i brevet du fatt fran S1.

Rycker in pa 2:a kompaniet - Rasbo kompani - som stabsjagare den 14 juni. Val mott! :baskerHV:

// Skandevall

Edited by Skandevall

Sen funderar jag på vad som skiljer ett gruppbefäl från de andra i en grupp för televapen? Vilka knappar får jag trycka på som de andra inte får och vad kommer min tjänst innebära mer i detalj?

Broshyrerna som man får känns ju mest som reklam för ett spa eller nåt, ganska intetsägande och i princip går de alla ut på samma sak. Är det omöjligt att få veta i förväg vad man ska syssla med, mer i detalj?  :D

Så, all info som kan anses vara relevant mottages tacksamt.

Jag har nyligen muckat från Televapenkompaniet så jag kan berätta en del.

När jag låg inne utbildades många delar av krigsorg. 15-månadersuttagna sitter på Televapencentralen och leder de delar av kompaniet som är på fältet. De får läsa en jäkla massa ryska.

Som 10-månadersuttagen kunde man bli en hel del. Alla GB-uttagna förutom en blev gruppchefer.

Det fanns Störpluton, Pejlpluton, Radiolänkpluton, Packgrp och Kokgrp. De tre förstnämnda använder bandvagn.

Pejlgrp sitter helt ensamma i bandvagn mitt i skogen och tar in radio och riktningar via stor mast. Centralen får uppgifterna via Radiolänkpluton och kan därefter positionsbestämma radiosändningar. Beslut kan tas om störsändning och då sätter Störpluton(som är samlad) en jävla fart och börjar upprätta vagnar (oftast ej samlat) och störa ut fientlig trafik (jävligt roligt).Om man tar bort Störpluton från kompaniet klassas det som ett Signalspaningskompani.

Vad Packgrp och Kokgrp gör kanske du kan räkna ut :)

Som gruppchef i Störpluton (min pluton) deltar man på ordergivningar, för anteckningar och vidarebefordrar order till gruppmedlemmarna.

Gruppmedlemmarna klagar men får inget gehör :lol:

Alla får lära sig lika mycket om hur man handhar störutrustningen.

De med körkort får lära sig bandvagn eller lastbil. De utan körkort får lära sig Kulspruta 58.

Gruppcheferna har varierande ansvar beroende på pluton. Skulle säga att de bandvagnbaserade guppcheferna har störst ansvar. Gruppchef på bandvagn innebär med största sannolikhet en hel del kartläsning också.

Detta var alltså kompaniet år 2003-2004. I år kommer det vara färre som utbildas inom kompaniet och vissa plutoner kommer med stor sannolikhet inte utbildas. Dock vet jag tyvärr inte vilka :(

Några mer specifika frågor? (Kan kanske senare lägga till en sammanställning i Befattningsbeskrivningar-tråden. Där finns det förövrigt en beskrivning från 15-månadersutbildad ryss :D)

Edited by Störoperatören

De med körkort får lära sig bandvagn eller lastbil. De utan körkort får lära sig Kulspruta 58.

Just det.

Det var något sådant jag undermedvetet gick och hoppades på när jag slöade med övningskörningen inför inryck...

Jag har nyligen muckat från Televapenkompaniet så jag kan berätta en del.

När jag låg inne utbildades många delar av krigsorg. 15-månadersuttagna sitter på Televapencentralen och leder de delar av kompaniet som är på fältet. De får läsa en jäkla massa ryska.

Som 10-månadersuttagen kunde man bli en hel del. Alla GB-uttagna förutom en blev gruppchefer.

Det fanns Störpluton, Pejlpluton, Radiolänkpluton, Packgrp och Kokgrp. De tre förstnämnda använder bandvagn.

Pejlgrp sitter helt ensamma i bandvagn mitt i skogen och tar in radio och riktningar via stor mast. Centralen får uppgifterna via Radiolänkpluton och kan därefter positionsbestämma radiosändningar. Beslut kan tas om störsändning och då sätter Störpluton(som är samlad) en jävla fart och börjar upprätta vagnar (oftast ej samlat) och störa ut fientlig trafik (jävligt roligt).Om man tar bort Störpluton från kompaniet klassas det som ett Signalspaningskompani.

Vad Packgrp och Kokgrp gör kanske du kan räkna ut :D

Som gruppchef i Störpluton (min pluton) deltar man på ordergivningar, för anteckningar och vidarebefordrar order till gruppmedlemmarna.

Gruppmedlemmarna klagar men får inget gehör :lol:

Alla får lära sig lika mycket om hur man handhar störutrustningen.

Gruppcheferna har varierande ansvar beroende på pluton. Skulle säga att de bandvagnbaserade guppcheferna har störst ansvar. Gruppchef på bandvagn innebär med största sannolikhet en hel del kartläsning också.

Detta var alltså kompaniet år 2003-2004. I år kommer det vara färre som utbildas inom kompaniet och vissa plutoner kommer med stor sannolikhet inte utbildas. Dock vet jag tyvärr inte vilka :(

Några mer specifika frågor? (Kan kanske senare lägga till en sammanställning i Befattningsbeskrivningar-tråden. Där finns det förövrigt en beskrivning från 15-månadersutbildad ryss :lol:)

Jag kan på rak arm komma på minst tre som inte blev gruppchefer, av de som muckade. :baskerPa:

Pejlgruppchefen har i stort sett samma uppgifter som störgruppchefen. Kartläsningen är viktig för pejl- och radiolänkgrupperna, eftersom läget är viktigt för gruppens funktion. Överlag uppträder pejl och länk mer enskilt än stör, vilket i långa loppet innebär att pejl- och länkgruppchefer själva får samverka med andra förband. Eftersom störpluton oftast uppträder samlat (nåja) finns ofta högre befäl (plutonchef) nära till hands som sköter samverkansmoment med andra förband å störplutons vägnar.

Gruppchef eller soldat, du kommer att få lära dig samma sak som resten av din grupp. Eftersom gruppchefen har det yttersta ansvaret för att gruppens uppgifter löses måste han ha bra koll på allt gruppen som helhet skall kunna. Till skillnad från dina soldater kommer du antagligen använda dina kunskaper mer. Skall man som pejlgrupp samverka med chefen för en mekskyttebataljon kan pejlgruppchefen vara säker på att få sköta snacket, vi operatörer håller oss osynliga i bakgrunden. :lol:,O

Med tanke på hur pass isolerat och ensamt de bandvagnsburna TVA-enheterna uppträder tror jag inte att det skulle fungera om gruppcheferna skulle haft en mer uttalad roll som bestämmande chef. Gruppchefen uppträdde mer som en representant för gruppen och en mellanhand mellan befälet och gruppen, än som den som bestämde. I min grupp upplevde vi hur det var när gruppchefen och resten av gruppen inte fungerade friktionsfritt, och det var inte funkis.

Kortfattat; Uppträd inte som dina soldaters chef, uppträd som dina soldaters kamrat.

Edit: Gruppcheferna fick ingen formell ledarutbildning, de fick ansvar och en grupp, och därifrån fick de känna sig fram, vilket inte kan ha varit helt lätt. Enligt min erfarenhet fungerade det bäst när gruppen fick gå in och dela börda och ansvar (vilket skedde på olika plan, beroende på grupp). Det beror till mångt och mycket på motivationen och ambitionerna hos resten av gruppen, har du otur får du spendera halva värnplikten med att hänga över axeln på lata gruppmedlemmar.

Edited by LT

Jag kan på rak arm komma på minst tre som inte blev gruppchefer, av de som muckade.

Rätta mig aldrig framför soldaterna! :baskerKav:

Nej, skämt åsido så har du ju rätt (och jag är född med ohyggligt dåligt minne).

Men det var bara en E-uttagen som blev gruppchef, stämmer det då?

Nåväl, projO. Jag hoppas du får vara med och "köra in" en sån här

http://www.s1.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=19246

eller något annat splitterskyddat TVA-fordon (avundsjuk i sådant fall) fastän erat huvudfordon kommer att vara trotjänaren BV208.

eller något annat splitterskyddat TVA-fordon (avundsjuk i sådant fall) fastän erat huvudfordon kommer att vara trotjänaren BV208.

Fanken, det händer mycket skoj på kompaniet. Man kanske skulle ta och leta sig dit under regementets dag framöver och spana in all ny rolig utrustning och uppleva lite nostalgi :)

Känns lite ångestladdat att inte veta förrens man kommer dit om man faktiskt får den tjänst man tidigare blivit "lovad".

Av erfarenhet av Pliktverket vs Verkligheten så skall man aldrig lite på vad de säger. När soldaten väl rycker in och han har en massa förväntningar för att det har de lovat honom, de som sitter 40 mil bort. Men jag skulle få C-kort, jag vill inte vara det o så vidare.....Gå dit utan förväntningar med endast en inriktning: Vad du än blir, gör det bästa du kan!

Stavar ju inte 100

Edited by Sttochen

Jag kan på rak arm komma på minst tre som inte blev gruppchefer, av de som muckade.

Rätta mig aldrig framför soldaterna! :bash:

Nej, skämt åsido så har du ju rätt (och jag är född med ohyggligt dåligt minne).

Men det var bara en E-uttagen som blev gruppchef, stämmer det då?

Vadådå, det är ju kul att rätta folk. :P

Det stämmer, en E-soldat blev gruppchef (hehe).

Om mitt minne inte spelar mig ett spratt är jag hyffsat säker på att det är BV208 som kommer att rulla ett år till (tänk att få åka pbv 2084 en gång till :wub: ), och tester kommer att utföras på Patgb 202-varianter framåt vintern. Befintlig materiel lär användas, men ni kommer nog att vara med och utveckla ett framtida TVA-kompani. Jag avundas er.

Med reservation för grova feltolkningar och misstag, vet att det finns personer på forumet som är betydligt mer insatta än en gammal pejloperatör.