Sir Vival Posted May 11, 2004 Report Share Posted May 11, 2004 I filmen "Operation fritagning" ("Nid De Guêpes") har specialpolisen Hélène Laborie (Nadia Farès) en hjälm som jag gärna skulle vilja få reda på ursprunget till... Någon som sett filmen och vet? (I övrigt en läcker film med massa fransk action.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted May 11, 2004 Report Share Posted May 11, 2004 Vad galler fransk action/komedi kan jag varmt rekommendera Taxi-filmerna, de ar jatteharliga. "Monsieur le Colonel, nous avons besoin d'un petit peu d'aide..." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted May 11, 2004 Report Share Posted May 11, 2004 Ser u ut som hjälmen som GIGN använder, dock är det en liten kant i fronten på den. Den du visar är ju helt slät där... kan ju iof va ljuset kanske. Men börja med att söka runt bland GIGN sidor så kanske du hittar det du söker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted May 11, 2004 Author Report Share Posted May 11, 2004 Om inte min franska vore i det närmaste obefintlig så vore franska sidor ett alternativ... Jo, hjälmen har en liten kant, det kan man se i andra vinklar än den på bilden. Tackar för hjälpen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted May 11, 2004 Report Share Posted May 11, 2004 (edited) Om inte min franska vore i det närmaste obefintlig så vore franska sidor ett alternativ... Jo, hjälmen har en liten kant, det kan man se i andra vinklar än den på bilden. Tackar för hjälpen! Okej, men kolla upp GIGN då. Jag har ju bara din bild att gå efter. Du som sett filmen (eller vad det nu är) har ju lite mer att gå efter. Men är det en kant så vill jag ha det till den hjälmen som dom har. Rätt lik om inte annat. Edited May 11, 2004 by Panzerfaust Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted May 11, 2004 Author Report Share Posted May 11, 2004 Nja... Den skulle jag kalla "amerikansk kevlar"... Den jag söker påminner mer om Protec "Classic Skate". Har hitta något som kan vara hjälmen i fråga, men bilderna är väldigt, väldigt små, men visst verkar det vara så att det är "GIGN-issue". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Nja... Den skulle jag kalla "amerikansk kevlar"... Den jag söker påminner mer om Protec "Classic Skate". Har hitta något som kan vara hjälmen i fråga, men bilderna är väldigt, väldigt små, men visst verkar det vara så att det är "GIGN-issue". hmm, men titta på din bild och bilderna jag postade, allrahelst den längst ner? Tycker formen påminner väldigt mycket. Att den är hög i nacken tex, att den inte går ner lika mycket över öronen som andra hjämar av den typen brukar göra... Men du har ju sett filmen så du vet nog vad du snackar om... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Man maste ju vara lite imponerad av GIGN, egentligen... det ar inte manga som kan med lyckat resultat anvanda en revolver som primarvapen sa ofta som de gor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cordite Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Synd bara att det är en äcklig manhurinrevolver! Den är förvisso bra och även finska anti terror-ligan har den. Den har även en förmåga att vinna diverse tävlingar. Den är i alla fall äcklig och ful! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted May 12, 2004 Author Report Share Posted May 12, 2004 Revolvrar har inte så mycket i denna tråd att göra, eller hur? (OBS! Retorisk fråga.) off-topic-postare -> <- Sir Vival Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Ännu mer OT: Hur kan en revolver vara "äcklig"??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted May 12, 2004 Author Report Share Posted May 12, 2004 Av en slump... Var inne och kollade på Bollés hemsida och hittade den, tror jag i alla fall. ©Bollé Tyvärr så är den inte mer "skottsäker" än skatehjälmen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scattergun Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Ännu mer OT:Hur kan en revolver vara "äcklig"??? SUPER OT!! ALLT SOM ÄR FRANSKT ÄR ODISKUTABELT ÄCKLIGT!!! (Allt utom vissa fransyskor då ;) ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cordite Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 (edited) Rätt skattergun. Edited May 12, 2004 by cordite Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 (edited) Mmm, den längst bak med "öron muffarna" är ju väldigt lik. Är det hål i den i filmen också? Det som jag kollade på och som bollé hjälmarna inte har är ju den tvära sluttningen på fronten, du ser att kansten pekar typ framot eller vad man skall säga. På bilden med tjejen så är det "finare" sluttning på kanten fram... den är mer rund. Annars är det ju slående lika. Skulle va grate om du har fler bilder från filmen? sånt här är ju gör sköj! leta grejer och man har inte en aning om vad det är... Sen måste jag hålla med, fransyskor och revolvrar har väl inget här att göra. EDIT: man får kanske räkna med också att hjälmarn kan va något modifierade för filmen? Så jag kanske är lite för petig då... Vet ju inte vad det är för typ av film. Edited May 12, 2004 by Panzerfaust Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts