Jump to content

Egen utrustning/tilldelad utrustning


Guest Lt. Payne

Recommended Posts

Visst är det roligt att känna sig prioriterad med en hjälm från 1937, kängor gjorda för -20 grader mitt i sommaren, ficklampa av bakelik........

 

Jag vet att man "klarar" sig med stridsbälte 304k, för jag har burit på det i 10 månader. Men så mycket trevligare det blir med stridsväst. Ficklampa4 eller vad den heter.. nej. Den klarar man sig inte med, för den lyser inte. Som exempel. Visst överlever man en GSU med tilldelad utrustning...hm...ruttnande morakniv som tidigare väring glödgat i kaminen veta fåglarna iofs.. Men ändå.

 

Jag tycker det är lite onödigt att diskutera OM det blir bättre resultat om man har rätt prylar med sig. Annars hade vi fortfarande gått omkring med musköt och klara färger på unformen.

 

Man kan gå i kortbyxor i snö också, det blir bara lite kallare.

Kan man kitta sig tycker jag det är givet att man ska göra det.

 

Fram för leatherman, ficklampor, mörkermateriel, GPS, knivar, taktiska glasögon och magdumpfickor!!!

:huh:

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju ältat detta ämne till leda, vilket inte innebär att jag har gett upp. Använd den utrustning som ditt och din högre chefs omdömme tillåter. Ballar det ur så har du således en kass chef.

 

Pissväringar under GU SKALL använda RU. Mest för att de inte hinner och kan tillgodogöra sig annan utrustning än den som kungen lånar ut. När man lärt sig grundläggande soldategenskaper kan man förfina sina kunskaper över tiden med spetsutrustning,

 

Casca

:huh:

Link to comment
Share on other sites

quotar mig själv från en annan tråd

 

 

Men om ledningen ger soldaten lite ny utrustning så känner han sig mer uppskattad.

Om ledningen håller vad den lovat så känner sig inte soldaten kränkt.

Om ledningen fixar så att soldaten slipper trasig utrustning så kommer soldatens stridsvärde gå i taket.

 

Poängen är att ny utrustning gör en inte bara mer effektiv när man har lärt sig den den skapar desutom bättre stridsvärde genom sin coolhetsfaktor.

Link to comment
Share on other sites

[ironi] i framtidens krig är de bara de rika som krigar, det

är bara de som har råd [/ironi] :P

 

Nej men ärligt talat, egen utrustning borde vara tillåten men inte under värnplikt

eller övningar. Det jag menar är att när man övar så borde man öva så "primitivt"

som möjligt för när man står där i en skarp situation så kanske man inte har alla

de där prylarna man är van vid. Dock, vid tex. en utlandsmission så borde man ju få ha så mkt man vill eftersom man behöver så

mycket hjälp som möjligt.

Edited by Ignis nitidus
Link to comment
Share on other sites

Nej men ärligt talat, egen utrustning borde vara tillåten men inte under värnplikt

eller övningar. Det jag menar är att när man övar så borde man öva så "primitivt"

som möjligt för när man står där i en skarp situation så kanske man inte har alla

de där prylarna man är van vid. Dock, vid tex. en utlandsmission så borde man ju få ha så mkt man vill eftersom man behöver så

mycket hjälp som möjligt.

Och när ska man lära sig hantera den extra vikt, plats och de extra möjligheter "prylarna" ger då, om inte vid övningar?

Link to comment
Share on other sites

Alternativ:

1. Ryssen kommer, efter ett par månader praktiseras fria kriget utav resterna av vår krigsmakt... vem fan bryr sig om vilken utrustning man har då?

 

2. Utlandsmission, vill du se ut som en HV gubbe modell "kaffetermos" så skämmer du bara ut dig själv.

 

3. Alla HV soldater ser likformiga ut när de står uppställda på kasern men väl ute i skogen så ser man till att göra det såpass "bekvämt" för sig så att man löser uppgiften på lättaste sätt, utan att för den sakens skull se ut som något annat en svenska soldater.

 

4. värnpliktiga, övar med kronans matriel för det funkar och är billigast

 

 

bara några tankar så här i natten

Link to comment
Share on other sites

Tilläggsutrustningen som jag har har ju kommit till på grund av ett behov.

 

Mitt kartfodral inköptes efter en sommarövning i +35 när anteckningsblock etc smälte samman till en massaliknande sörja i benfickan.

 

Min tång, inte en leatherman utan en billig 90 kronors (inköpt på f4) kom till efter att svärande gråtande och förbannande allt och alla legat på knä och försökt koppla om en teleanslutning med hjälp av yxa,spade,spett och en halv morakniv.

 

 

Annars har jag ju blivit nyligen uppgraderad och fått en wow känsla bland annat när jag fick bytt in den gamla magasinsväskan till kpisten mot ett stridsbälte!

Vicken känsla att slippa ha en stor läderpung på sidan som hänger och slänger och i allmänhet lever ett eget liv.

 

Man jag håller med, under grundutb skall endast reglementerad utr användas.

Likaså under kurser, övningar etc som är beroende av att alla har samma utr.

Link to comment
Share on other sites

Alternativ:

3. Alla HV soldater ser likformiga ut när de står uppställda på kasern men väl ute i skogen så ser man till att göra det såpass "bekvämt" för sig så att man löser uppgiften på lättaste sätt, utan att för den sakens skull se ut som något annat en svenska soldater.

 

bara några tankar så här i natten

En tanke på tanken....

 

Hur många gånger står Hvsoldater på en kaserngård? Min MD-grp har ingen kaserngård, det finns en gammal men där ligger ju ett ICA kontor numera. Så min tid inom Hv spenderad på nån kaserngård är obefintlig... Tror det är samma för de flesta.

Samma sak inom FBU/CFB. :unsure: Mesta tiden spenderar jag i skogen.

Edited by Nifelhel
Link to comment
Share on other sites

Hur många gånger står Hvsoldater på en kaserngård?

Här i Stockholm utgörs "skogen" ofta av staden. Där finns det gott om civila åskådare, och då anser jag att man bör eftersträva ett enhetligt utseende.

Link to comment
Share on other sites

Hur många gånger står Hvsoldater på en kaserngård?

Här i Stockholm utgörs "skogen" ofta av staden. Där finns det gott om civila åskådare, och då anser jag att man bör eftersträva ett enhetligt utseende.

Varför? Staden i sig är inte en kaserngård. Staden är ju skogen fast i form utav betong å sten. Dessutom vet fan knappt svensson på gatan hur en soldat skall se ej heller kan dem reglementet.

 

Kolla på tyskarna dem hade disciplin, puts och studs samt enhetlig utrustning. Se hur det gick för dem...dem förlora båda världskrigen.... :)

Link to comment
Share on other sites

Hur många gånger står Hvsoldater på en kaserngård?

Här i Stockholm utgörs "skogen" ofta av staden. Där finns det gott om civila åskådare, och då anser jag att man bör eftersträva ett enhetligt utseende.

Varför? Staden i sig är inte en kaserngård. Staden är ju skogen fast i form utav betong å sten. Dessutom vet fan knappt svensson på gatan hur en soldat skall se ej heller kan dem reglementet.

Nej, staden i sig är inte en kaserngård. Däremot så visar vi där upp oss för allmänheten, och det handlar om vilken bild vi vill förmedla. Ett enhetligt utseende ger helt enkelt ett bättre intryck. Det är kanske viktigare i Stockholm än i övriga landet, då stadsskytte övar här hyfsat ofta vilket ger "Svensson på gatan" något att jämföra med.

Link to comment
Share on other sites

när jag skrev kaserngård så får ni tänka, större uppställningar t.ex inför övningar där man ställer upp med hela kompaniet och mer eller när man ska ut och visa sig för folk i rent propaganda syfte.

Altså så fort man ska visa upp sig och så fort man är fler en pluton som ska ställa upp.

Är ni med på vad jag menar :)

 

 

(edit förtydligande)

Edited by dxl
Link to comment
Share on other sites

Kolla på tyskarna dem hade disciplin, puts och studs samt enhetlig utrustning. Se hur det gick för dem...dem förlora båda världskrigen....  :D

:)

 

Nå... om vi ska lära nåt från tyskarna för 60 år sen så finns det annat att titta på...

 

En möjlig delförklaring till varför det gick som det gick för det tredje riket var att politiska :):uzi beslut fick styra det som borde ha styrts av militärer :):ak: ,att logistiken inte vad dimensionerad för beordrad verksamhet, och för att den politiska ledningen levde i en sagovärld som hade begränsad kontakt med verkligheten.

 

Sug på den karamellen. ,O

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...