Guest Lt. Payne Posted May 11, 2004 Report Share Posted May 11, 2004 Vill ge paragrafryttarna nåt att tugga på.. Soldater med mer stridsvana än nån svensk kan få skaffar egen och bättre anpassad material när tilldelad material inte kan lösa uppgiften. Buy Me Some Tools by Gunner J.L Eby Marines make a habit of spending their own money to purchase material items they feel they need to ensure mission success. At some point in time, the Marine Corps should take over the purchase of these items, many of which are expendable, and issue them instead. I’d like to see an internet survey conducted, asking Marines to identify from a list of items what they have purchased that enable them to accomplish what the Marine Corps has asked them to perform. Some of what I expect the answers to be is discussed below, in no order or priority. Marines often buy flight gloves, especially when preparing to patrol or when conducting urban operations. The gloves are to safeguard the hands from glass and rough grass cuts more often than protecting from the cold weather. The flight gloves provide great finger dexterity and maintain a better grip on the weapon than issued gloves. Their only shortfall is the weak fingertip seams, which are constantly unraveling. The only issue option is the black shell with green liners. Might as well wear mittens for all the dexterity they provide. During urban operations, Marines purchase plastic capped elbow and knee pads to protect against the hard impacts taken upon entries and clearing buildings. These simple items turn the average Marine into Robo-cop. One cannot imagine the aggressive increase of Marines once the joints are protected compared to those who are not protected. A Gerber multi-tool is another key item. If Marines had their choice, they’d purchase the one in the system, as it provides a built in blasting cap crimper on the plier portion, along with a spike on the handle. A wrist compass is found on almost every watchband. A quick check to see general heading is often all that is necessary, and the lensatic compass is too difficult to whip in and out of its pouch to be worth the effort, even if there were more than 12 issued to every 180 man rifle company During Operation Iraqi Freedom, the piece of gear most likely to have been purchased by an individual was the Global Positioning System (GPS). Everywhere you looked, Marines were seen with their own privately owned GPS. It’s a good thing they did too, as our success was greatly enhanced by those purchases. All Marines should be compensated for their purchases on this one item at least. For future operations, a GPS should be a part of every vehicle, regardless of vehicle type, tied to the vehicles power source to save batteries. During this war, a lot of drop holsters were visible to carry the M9 pistol. The advantage is not the quick draw one might expect, but lowering of the weapon sufficient to clear the clutter of the fighting load we wear. If the issue holster is worn strapped to the load-bearing vest or strapped to the interceptor vest, the pistol is lost among canteens and first aid kits, making it extremely difficult to get the weapon out for use. An extender and thumb clip release would be sufficient to modify our current holster to meet this need that Marines have voted on with their wallets. A combat sling for our service rifles was another often purchased piece of equipment. The parade sling is almost worthless in combat, unless someone plans to bring back moving in squares at some point in time. Marines without combat slings resort to tying one end of their sling onto the carrying handle at the expense of being able to use the sights. They do this just so they can carry the weapon on their back when not in use, such as when needing to use both hands for whatever reason Marines are still spending $100 or so of their own money to buy three-day assault packs from Eagle, London Bridge or Blackhawk manufacturing companies, even though we now issue a small patrol pack with the miserable MOLLE gear. The assault pack with the MOLLE gear is still seen as too small to do the trick, while the previously mentioned assault packs are perfect. I have carried one for over 10 years now and love it. Small penlights have completely replaced the elbow flashlight of World War II. As a matter of fact, one way to identify the new Marine from the old Marine at a distance is the elbow flashlight. Only the new Marine will have one, as anyone with an hour in the field will have lost the stupid elbow flashlight already. The issue sand, dust, wind (SDW) goggles have served their purpose and need replaced. A NATICK study done following Afghanistan made the recommendation to replace the SDW goggles, as they do not fit under the brim of the helmet, preventing the seal necessary to keep out the sand and the wind. We should explore the smaller size moto-cross style goggles for issue. Two sets should be issued to every Marine. One set of tinted lenses for day use and one set of clear for night use would be ideal. Of course, changing goggles would have a side effect. Marines can currently be identified from our Army brethren due to the “sock” Marines wear to cover up their SDW goggles. One Marine’s grandmother mentioned that fact to her grandson, who was fighting in Operation Iraqi Freedom. She said, “ I can always tell who the Marines are. They wear that raggedy sock on their helmets”. Leave it to grandma to point out a quick target identifier. If we had known that, perhaps General James Jones wouldn’t have had to change our uniforms just to let the world identify who we are. Marines buy their own whistles, special markers and ink pens, protractors, sunglasses, map pens, and binoculars to overcome shortfalls of our supply system to support what they need for war. Assault men purchase their own wire cutters, pliers and tape to perform their job as well. We’re doing much better now, fielding things like the camel back hydration system, better boots and uniforms to work in, and the belts for the Marine Corps Martial Arts Program finally replaced the garrison web belt, preventing Marines from purchasing and wearing riggers belts anyway. Still, we can do better. The truly ironic thing is that those who make the most purchases are also making the lowest wages. Those with the higher wages have access to the quarterly budget and within reason can make the purchases for necessary equipment until the budget runs out. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KaffeKalle Posted May 11, 2004 Report Share Posted May 11, 2004 @Lt Payne: Stridsvana hör inte hit, du vet mycket väl att materiel utan M-nummer spontanttänder när som helst..! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest järv Posted May 11, 2004 Report Share Posted May 11, 2004 Kan bara instämma. Skulle inte vilja åka ut i en allvarlig konflikt och känna att jag får lämna kvar nyttiga prylar hemma i garderoben.. Däremot får man nog göra lite skillnad på det och t ex grundutbilning där jag tycker att de värnpliktiga ska lära sig använda tilldelad utrustning först. När det kommer till hemvärnet (i fred) så tror jag det gynnar den organisationen att sätta begränsningar i användandet av egen utrustning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted May 11, 2004 Report Share Posted May 11, 2004 Alltså... det mesta han nämner är idag sådant som man kan insförkaffa och använda enligt div skrifter... inga konstigheter... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. Payne Posted May 11, 2004 Report Share Posted May 11, 2004 Alltså... det mesta han nämner är idag sådant som man kan insförkaffa och använda enligt div skrifter... inga konstigheter... Marines make a habit of spending their own money to purchase material items they feel they need to ensure mission success. At some point in time, the Marine Corps should take over the purchase of these items, many of which are expendable, and issue them instead. Förstod du inte vad författaren menar med detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted May 11, 2004 Report Share Posted May 11, 2004 Alltså... det mesta han nämner är idag sådant som man kan insförkaffa och använda enligt div skrifter... inga konstigheter... Marines make a habit of spending their own money to purchase material items they feel they need to ensure mission success. At some point in time, the Marine Corps should take over the purchase of these items, many of which are expendable, and issue them instead. Förstod du inte vad författaren menar med detta? Det mesta, om inte allt, av denna material finns m-numrerad i FM... Sedan att dom ligger på en pall, eftersom om dom delar ut det, så finns det ju inte kvar att kunna dela ut till någon annan, är en annan sak... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
san Posted May 11, 2004 Report Share Posted May 11, 2004 Sedan att dom ligger på en pall, eftersom om dom delar ut det, så finns det ju inte kvar att kunna dela ut till någon annan, är en annan sak... Tricksy hobbitses wants to steal our precious preciousssss equipments and puts it in their pocketses... Gollum ... Gollum. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted May 11, 2004 Report Share Posted May 11, 2004 HV = Hobbitvärnet alltså? Kan ju stämma, mer långfingrade varelser än HV-män i närheten av militär utrustninig får man leta efter!! :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
san Posted May 11, 2004 Report Share Posted May 11, 2004 (edited) Mjae, lite grand åt hållet förrådspersonal som anser att varje skosnöre är dyrbarare än en lock från huvudet på deras förstfödde... Allvarligt talat, vad som är orsak och vad som är verkan i Hv-s relation till FMLOGs företrädare och profeter kan man diskutera både länge och väl. Tyvärr har det blivit så att det ömsesidiga förtroendet är rätt lågt i bägge lägren, på goda, eller väldigt goda grunder. Edited May 11, 2004 by san Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted May 11, 2004 Report Share Posted May 11, 2004 Sedan att dom ligger på en pall, eftersom om dom delar ut det, så finns det ju inte kvar att kunna dela ut till någon annan, är en annan sak... Tricksy hobbitses wants to steal our precious preciousssss equipments and puts it in their pocketses... Gollum ... Gollum. :P STOOOR HUMOR!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted May 11, 2004 Report Share Posted May 11, 2004 Pa F21 hade vi jattebra forradspersonal nar jag var dar, de var alltid valdigt hjalpsamma... nar jag t ex ville anvanda en egen vapenrem rotade de fram ett par extra karbinhakar at mig helt gratis, de insisterade pa att byta prylar om de var det minsta slitna... jag behovde aldrig slipa moran, t ex. Jattehyggliga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heiho Posted May 11, 2004 Report Share Posted May 11, 2004 Hur var det man sa?? "En kille som klarar av en visitation klarar sig aldrig i fält. En kille som klarar sig i fält klarar aldrig en visitation" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
san Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 ;) Du talar sanningens gospel Bushman!!!!, Motarbetad alltid! HVs lott i livet Nå, om jag ska vara ärlig så har jag aldrig blivit aktivt och personligt motarbetad av någon förrådsman (notera ordvalet, jag var tvungen att fundera länge och väl på den ;) )... Jag sparar skrönorna till nån annan gång. Det man måste förstå är att att börja "diskutera" med folket bakom disken på förrådet, är i stort sett som att börja "diskutera" med kassapersonalen på pressbyrån. Har man sen otur så är det som att fråga kassapersonalen på samma pressbyrå vad det kostar att få gå ut med deras dotter (eller son, vi lever ju i tjugoförsta århundradet, bevars), och tar dom kort? Att ha gjort hemläxan och pappersarbetet innan man kommer dit, och sen använda vänligt bemötande och korta, enkla, deklarativa meningar utan ironiska upprepningar brukar ge resultat som går att arbeta med, eller åtminstånde runt. Sen kan man alltid kasta sig på internet och häckla dom när man kommer hem :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bravebat Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 ;) Du talar sanningens gospel Bushman!!!!, Motarbetad alltid! HVs lott i livet Nå, om jag ska vara ärlig så har jag aldrig blivit aktivt och personligt motarbetad av någon förrådsman (notera ordvalet, jag var tvungen att fundera länge och väl på den ;) )... Jag sparar skrönorna till nån annan gång. Det man måste förstå är att att börja "diskutera" med folket bakom disken på förrådet, är i stort sett som att börja "diskutera" med kassapersonalen på pressbyrån. Har man sen otur så är det som att fråga kassapersonalen på samma pressbyrå vad det kostar att få gå ut med deras dotter (eller son, vi lever ju i tjugoförsta århundradet, bevars), och tar dom kort? Att ha gjort hemläxan och pappersarbetet innan man kommer dit, och sen använda vänligt bemötande och korta, enkla, deklarativa meningar utan ironiska upprepningar brukar ge resultat som går att arbeta med, eller åtminstånde runt. Sen kan man alltid kasta sig på internet och häckla dom när man kommer hem :P Tack för tipset!!!, men har nu i snart 10 år försökt och det har inte funkat än iallafall, tror nog mer att jag lutar åt KaffeKalles förklaring på det!! Tack förresten KaffeKalle att du bekräftade vad jag och många med mej redan länge misstänkt Kan därimot inte tala för hur det är i övriga sverige men här uppe är det förjävligt, Skövde var dock godkänt!! Men det är väl pappersdiktaturen Sverige som ligger bakom i slutändan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lockwed Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Alla ni som känner er motarbetade när ni är på serviceförådet, ta med er hunden alternativt en väns hund nästa gång ni går dit. Jag lyckades med vovvens hjälp få Gollum att le prata barnsligt och ge mig en m90 smäck istället för 59,an. Senare så tog jag i lite för att tänja gränserna och lyckades tigga till mig ett par extra långkallingar också. Det ni! Hunden är ett ypperligt hjälpmedel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 jag anknyter lite till det första inlägget i tråden..... de soldater vi talar om i inlägget är yrkessoldater som jag har svårt att bedömma kompetensen på, det jag däremot kan säga ang mtrlköp i svenska förband så är det mesta som nämns i inlägget aplicerbart i det mest petnoga visitationshemvärnskompaniet. skyddshandskar bättre än de tilldelade finns ofta att tillgå, används ofta eller är krav vid övning i SIB. knä och armbågsskydd används ofta vid SIB. multiverktyg, no comment kompass, no comment GPS är ett komplement till karta och kompass som man endast skall använda om man behärskar kartorientering. bättre pistolhölster........ annan vapenrem är i flera hvbataljoner tillåten. kan inte svara på om någon förbjudit det men min uppfattning är att det är tillåtet, observera även att ett tungt skäl till att USMC vill byta vapenrem är att det skulle bli lättare att bära vapnet på ryggen, det problemet har inte vi. lampa av "maglite"-typ, no comment motorglasögon, är oumbärligt eller väldigt bra vid tjänstgöring vid följande förhållanden: obs från fordon, hkptjänst, kraftig blåst eller storm. visslor, pennor, no comment kikare tilldelas vanligtvis inte de som inte direkt behöver det i sin tjänst, men är sällan förbjuden att införskaffa privat. sammanfattningsvis så har jag köpt i stort sett samma extra utr som en marinsoldat och ingen har gnällt över att jag använt den heller. Hv och USMC har alltså samma problem med tillförsel av utr och löser problemen på samma sätt. själv drar jag en gräns när det mellan ovanstående prylar och stridsutrustning, vapentillbehör modell dittejpad vapenlampa eller egentillverkade benstöd.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bellum Posted May 14, 2004 Report Share Posted May 14, 2004 Det mest skrämmande är inte att soldaterna införskaffar egna saker. Det är inte heller att soldaterna tvingas spendera sin lön till att köpa saker de måste ha för att tjäna sin lön. (hv alternativ: för att kunna uftöra sin tjänst) Det mest skrämmande ar att det fortfarande inte finns någon som lyssnar på vad de enskilda soldaterna anser att de behöver för att kunna göra sitt jobb. Kan det kanske inte vara så enkelt att den genomsnittlige skytteslusken har något bättre koll än den genomsnittlige stabsmänniskan på vad som behövs för att utöva frontsvineri? Typexempel 1 är ett för mig inte helt okänt kompanis nya fina snödräkter som enligt rykte skall finnas i förråd någonstans. När man ber att få ut sin får man något av följande svar: Standardsvar m/A: -Nä, dom blir bara skitiga om vi delar ut dem. Standardsvar m/höst: -Nä, ni behöver dom inte nu. Standardsvarm/vinter oc snö: -Nä, det är ingen idé att dela ut dem när inte alla är på plats. Typexempel 2, vilket gäller mtrl som finns men bara tilldelas vissa: Jag anser att jag behöver knäskydd. Det finns knäskydd i organisationen, men de tilldelas bara folk som SiBar. Jag håller definitivt med om standardsvaret att det inte finns så mycket möjlighet till SiB på små kobbar i skärgården. Däremot har jag svårt att inse varför inte folk köper argumentet att det finns en hel del hala klippor och annat marint trams att ramla och slå sig på... ..det är jobbigt med förståsigpåare som inte förstår... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted May 15, 2004 Report Share Posted May 15, 2004 @bellum jag tror att synen på personlig utrustning håller på att förändras inom FM sen är det som vanligt en inte helt smidig väg från ide till förverkligande...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted May 19, 2004 Report Share Posted May 19, 2004 Det mest skrämmande ar att det fortfarande inte finns någon som lyssnar på vad de enskilda soldaterna anser att de behöver för att kunna göra sitt jobb.Kan det kanske inte vara så enkelt att den genomsnittlige skytteslusken har något bättre koll än den genomsnittlige stabsmänniskan på vad som behövs för att utöva frontsvineri? Nu finns det faktiskt folk som "lyssnar på frontsvinen". Jag tror inte att jag skulle kalla kn Sällinen för en stabsmänniska. Däremot så tar det tid att införa ny materiel. I det nya insatsförsvaret går det förbannat mycket fortare än i det gamla invasionsförsvaret, men det är fortfarande en procedur som tar tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted May 20, 2004 Report Share Posted May 20, 2004 (edited) @Bellum Det mest skrämmande är inte att soldaterna införskaffar egna saker.Det är inte heller att soldaterna tvingas spendera sin lön till att köpa saker de måste ha för att tjäna sin lön. (hv alternativ: för att kunna uftöra sin tjänst) Tvingas? Vi har inte speciellt många som har egna grejer i speciell stor omfattning. Alltså, jag tycker (slå mig inte nu gott folk) att det hela överdrivits. Okej att man behöver vissa saker till olika uppgifter. Men det är ju knappast ett måste. Jag har klarat mig bra på grundutrustingen under hela värnplikten samt 5 år i hemvärnet och några år i FBU. Kan inte se varför andra i min situation absolut måste ha den bästa prylen för att lösa sin uppgift? Eller är det helt enkelt så att jag är en super soldat som är så bra att jag inte behöver prylar? Nä... tror jag inte. Tycker man överdriver behovet. Visst, fanns pengarna så. Men det gör dom ju inte.. Så man får ju nöja sig med det man fårut. Vill man ha egna grejer, ja köp dem då. Men gnäll inte på att FM är dumma och snåla, bara för att du måste ha en väst eller knä skydd betyder inte att jag måste ha det. Eller Stefan, Lars, Thomas eller Anders. Det mest skrämmande ar att det fortfarande inte finns någon som lyssnar på vad de enskilda soldaterna anser att de behöver för att kunna göra sitt jobb. Enskilda soldaterna? men ska dom då köpa in olika saker till olika soldater? för i längden blir det så om alla ska bli nöjda, Jag lovar dig att det finns lika många som är nöjda med det vi har (i HV) som det finns såna som inte är det. Många kanske tycker att det är dumt att slösa skatte pengar på västar och vantar och allt vad det kan vara bara för att nåra inte nöjer sig med det man förut. Sen kanske nån inte kan ha den västen för han har problem med en axel och den västen trycker där, medan en annan inte kan ha si och så. Äh... bara massa tjafs tycker jag. Tycker det är bättre att se till att Fm hamnar på fötter igen istället för att lägga ut pengar på massa utr detaljer som i mina ögon är LYX i många fall. Eventuellt att FM köper in saker billigt och säljer detta till förmånligt pris till befäl och soldater så FM får in en slant. Och att man säljer befintlig matriell som inte alla förband fårut. På så sätt kan alla som vill köpa sig nya västen "legalt" så att säga. Ja, det blir ju tattar armé där alla är olika, men skit samma. Så är det ju redan på håll. Dom flesta vet i vilket fall när man kan ha vissa saker och när man inte kan ha dem till uniformen. I vilket fall så tror jag att man många gånger överdriver behovet av grejer. Jag tycker att det jämförs för mycket emd andra förband. Som här då marinkåren, Bara för att dom har massa braochha grejer så betyder inte det att man dör om man inte har det, om man skall inskaffa allt som är nyttigt ligger man ju på en prsnivå på en soldat som jag inte ens vågar räkna på. Jag anser att utr skall spegla den tjänst man har, vi (I hv) behöver i regel (inte alltid) inte GPS eller massa andra grejer som va på den där listan. Vi utför ju inte den typen av tjänst. Men som sagt, vill man ha massa grejer så köp det då. Men jag tycker inte att man kan kräva saker av FM bara för att elit soldater har dem, det innebär ju inte att det är ett måste alla gånger. Edited May 20, 2004 by Panzerfaust Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted May 20, 2004 Report Share Posted May 20, 2004 (edited) Okej att man behöver vissa saker till olika uppgifter. Men det är ju knappast ett måste sommarkängor? vet inte hur det är med andras fötter men på sommaren kan jag INTE bära försvarets vinterkängor. (kan kan jag väl kanske men då får jag inte ur fötterna sedan) Kan inte se varför andra i min situation absolut måste ha den bästa prylen för att lösa sin uppgift Har du inte provat så kan du ju inte veta att det du använder är kass :P Gämför stridsvästen med stridsbältet. Båda fyller samma funktion men vad sitter bäst? Enskilda soldaterna? men ska dom då köpa in olika saker till olika soldater Återigen stridsvästen ge alla en stridsväst i stället för missfostret till stridsbälte så kan alla få fickorna precis så optimalt och åtkomligt som man själv vill. Tycker det är bättre att se till att Fm hamnar på fötter igen istället för att lägga ut pengar på massa utr detaljer som i mina ögon är LYX återigen... sommarkängor är det verkligen en lyx? Är trött och kommer inte på mer just nu. Men lita på att jag kommer återvända i den här tråden. (edit=så pinsamt så det är hemligt) Edited May 20, 2004 by dxl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SloWie Posted May 20, 2004 Report Share Posted May 20, 2004 En intressant grej jag tänkt på är att vad är man för soldat om man inte vill framåt och ha bättre grejer? Om jag sitter på arslet och är helnöjd, alltid, var ger det då försvaret i helhet? Vi bli omkörda av de länder där de satsar framåt och på nya idéer. Jag tror att försvaret mår bra av att soldater VILL ha mer än dom KAN få, och att där i andra ändan sitter någon som motpol som ger dom vad anser sig ha råd till. Så länge vi försöker få det bättre, så utvecklas vi. Stannar vi och är nöjda med allt, då bli vi också förlegade innom ett par år. Sen är det som många sagt, tur att försvaret har börjat inse att att om alla är enhetliga så gör dom inte ett bättre jobb än dom som anpasar sig. Enhetlighet finns för mig på 2 olika ställen. Kasern, där har man m90 el. liknande på ett reglementerat sätt, därför att det ser snyggt ut. Det andra är att i fält ska man ha svenska M90 Fältuniform, eller dess motsvarigheter (P och allt vad de heter), med svenska flagga på, och i fredstid förbandsmärke. Stridsutrustningen är definitivt inte viktigt att ha enhetlig. Man måste vara flexibel i dagens värld, alla andra är det, så varför ska en svensk soldat se likadan ut som den sidan om honom? Uniformen betecknar vad vi är, inte resten av stridsutrustningen. Säger som min plutch. "Allt, som gör det enklare för dig, får du använda". I detta fallet innebär det din personliga utrustning, men naturligtvis är uniform, hjälm och övrig skyddsutrustning obligatorisk. Får se hur många fel jag lyckades kläma in här =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strv122skytt/laddare Posted May 20, 2004 Report Share Posted May 20, 2004 Hur är det med en Camelbak, får man ta med sig en sån (jag har en Olivgrön) till lumpen? Har den när jag springer och den är verkligen oumbärlig, så jädra skönt att ha vatten att tillgå så snabbt och smidigt. Att ha en Camelbak eller motsvarande under GSU vore guld. Är det tillåtet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted May 20, 2004 Report Share Posted May 20, 2004 Hur är det med en Camelbak, får man ta med sig en sån (jag har en Olivgrön) till lumpen? Har den när jag springer och den är verkligen oumbärlig, så jädra skönt att ha vatten att tillgå så snabbt och smidigt. Att ha en Camelbak eller motsvarande under GSU vore guld. Är det tillåtet? Har du tur får du använda den, men under GSU'n törs jag nästan gissa att det inte blir något av med det. För oss och många andra gällde i stort sett att ju längre vpl höll på desto mer fick man kitta utrustningen och desto mer egna prylar fick man ha. /Toll som hade maskerad AK5, 5,5 liter vatten och annat smått och gott eget fix med sej på slutövningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted May 20, 2004 Report Share Posted May 20, 2004 Strv122skytt/laddare@ Stoppa den i stridssäcken så sticker det inte så mycket i ögonen på andra avundsjuka. Men som Toll säger under GSU kan det vara tvärstopp på egen materiel. Beror mycket på befälen. Håll en låg profil i början. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strv122skytt/laddare Posted May 20, 2004 Report Share Posted May 20, 2004 Uppfattat! Jag tackar för information och lovar ligga under radarn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NisseNord Posted May 20, 2004 Report Share Posted May 20, 2004 Jag tycker man måste skilja på två saker nu, utbildning och utövande. Texten som Lt. Payne visade gälde ju vad Marinsoldatern skafar inför olika mission. Jag tror inte att de får ha dessa saker under deran grundträning. Samma sak tycker jag borde gälla i sverige. Sytet med vissa övningar är att det ska vara jobbigt, om man då tar med egen utrustning som gör allt lättare så motverkar man ju syftet med övningen. Hur skulle det vara om man i en överlevnads övning ha med sig egen mat, eller om man under orientering, använder GPS. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted May 21, 2004 Report Share Posted May 21, 2004 (edited) sommarkängor?vet inte hur det är med andras fötter men på sommaren kan jag INTE bära försvarets vinterkängor. (kan kan jag väl kanske men då får jag inte ur fötterna sedan) Ja, inte är det bra. Men jag har inte råd att köpa sommar kängro, så jag får drass med vinter kängan. Dock lider jag inte så mycket som du gör. Men det är väl olika. Har du inte provat så kan du ju inte veta att det du använder är kass Gämför stridsvästen med stridsbältet. Båda fyller samma funktion men vad sitter bäst? Inte vet jag, och jag bryr mig inte heller. Finns det inte västar att det räcker till US, GU, HV, HV Insats och alla andra. Då är det väl bara att gilla läget. Personligen hadde jag inte haft något emot om man skippat RP och fixat kängor och västen och 90 hjälm och kört med gammla ak4an nåra år till, så jag är inte emot bättre grejer. Men det klagas för mycket. Va realistiska istället. återigen... sommarkängor är det verkligen en lyx? Är trött och kommer inte på mer just nu. Men lita på att jag kommer återvända i den här tråden. Nja, igentligen... kängor som kostar 1000:- är kanske att betrakta som lyx? Fast dom kanske inte är så dyra? aja... ne, du har nog rätt vad gäller kängorna. Dock har jag inga större problem med vinterkängorna annat än att dom känns klumpiga. Om alla fick det dom ville ha... västar och hjälmar, lampor och annat smått och gott, då skulle det förmodligen inte finnas ett öre kvar till övningsverksamheten. Det är inte bara viljan av att ha mer som stör mig, det är läget också... Mest läget. För jag vill ju också ha grejer. en som det är nu så dras det ner på allting, fattar inte att man ens orkar skriva brev och klaga om utr när det är som det är... Är ju som att spotta i motvind. Det finns inte resurser, när skall det fastna? Återvänd du Edited May 21, 2004 by Panzerfaust Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Bengtsson Posted May 21, 2004 Report Share Posted May 21, 2004 Om alla fick det dom ville ha... västar och hjälmar, lampor och annat smått och gott, då skulle det förmodligen inte finnas ett öre kvar till övningsverksamheten. Hur påverkas övningsverksamhetens budget av att folk köper det de behöver privat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted May 21, 2004 Report Share Posted May 21, 2004 Om alla fick det dom ville ha... västar och hjälmar, lampor och annat smått och gott, då skulle det förmodligen inte finnas ett öre kvar till övningsverksamheten. Hur påverkas övningsverksamhetens budget av att folk köper det de behöver privat? Jaha, nej jag menade om FM gerut dessa grejer. Om alla fick det dom ville ha... Om man köper något själv så får man det inte, då köper man det. Köper man saker själv så är det ju okej. Bara man står för allt själv. Har sett fall ganska nyligen där person med egen utr får skada på denna och blir ersatt av försvaret. Hur f-n det går till har jag ingen aning om. Men fel är det. Det är inte det att folk köper grejer, det är det att folk köper grejer och klagar på FM för att dom inte får dessa grejer, va därför jag skrev sådär tidigare. Visst, ge dom allt dom vill ha så har dom ingen övning att använda grejer på ändå. Vad typ så jag menade. Menar att det inte är någon tvång i att ha dessa grejer. Ofta är attityden är typ: "oh oh det är så synd om mig för jag MÅSTE köpa det och jag måste köpa det! fm är såååå dumma och snåla att jag måste köpa alla dessa grejer annars kan jag inte fullfölja min tjänst fullt ut." Så springer dom runt med saker som knappt Jägarförband får ut som standard. GPS och Laser avståndsmätare. Och ficklampor för flera hundra. Om vi fick så lovar jag dig att man skulle se lasersikten och massa andra roliga saker på Ak4an också. Själv skulle jag inte läggat ut pengar på mer än eventuellt kängor, (om vi inte får sommar kängan snart) vantar kanske som soldat i HV. Då jag inte kan se att uppgiften vi har kräver alla dessa prylar. Tycker jag har onödigt mycket att bära på som det är nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts