BlackIce Posted May 9, 2004 Report Share Posted May 9, 2004 Är det någon som har erfarenheter av skyddsglasögon med korrektion? Antar att det inte finns att köpa i vanliga möp eller glasögonaffärer men borde gå att beställa från t ex. Bollé (?) Frågan är: Är det någon som har såna? Bra/dåligt? Pris? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sundman_MA03_BA02_KS01 Posted May 13, 2004 Report Share Posted May 13, 2004 Jag har ett par Oakley som jag köpte redan 1999. Så vitt jag vet kan man få samtliga modeller med korektionsglas. Jag valde en model med gult kontrasthöjandeglas (typ skytteglasögon). De fungerar utmärkt även i mörker även om de inte är optimala. Jag använde dessa mer eller mindre konstant under hela KS01, funkade utmärkt då jag var HMG skytt på en SISU, inget drag kring ögonen. Ser man till kvaliten är den väldigt bra, inga repor trots väldigt mycket användning. Glaset eller rättare sagt plasten i linsen ska tåla hagelskott från lite håll. Priset låg runt 2800:- om jag inte minns fel. De ska ha några militära modeller också, men dessa kan nog vara svårt att få tag i via en handlare i Sverige. Jag rekomenderar dessa starkt. Läs mer här http://oakley.com/catalog/prescription/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted May 13, 2004 Report Share Posted May 13, 2004 Till de flesta Bollé-modeller kan man få hållare till korrektionsglas (är inte helt säker på om det är så du menar eller om du vill ha en slipad lins motsv cyklop). Du kan kolla med en optiker om det finns passande hållare till vald modell av skyddsglasögon från t ex D-gear el. Mil.shop och sedan få anpassade glas monterade. Ett tips kan vara att endast köpa hållaren till korrektionsglasen hos en "riktig" optiker och sedan få glasen för 3-400kr från en lågprisoptiker som t ex Glasögonmagasinet. Ett problem som dock uppkommit är att det inte verkar som om det finns någon generalagent för Bollé i Sverige för tillfället... (Den som är angiven på hemsidan har uppphört med det.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlackIce Posted May 13, 2004 Author Report Share Posted May 13, 2004 Okidok.. Kanske värt ett fördök senare i livet?! Jag menar ett par vanliga civila glasögon kan lätt kosta 3000:- Om man då får tag på någon som gör själva glaset för en billig peng och en shyst hållare, typ Bollé X800T, så har man nånting som håller i fält och desutom billigare än ett par tunna civila bågar, förhoppningsvist ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts