Victorr Posted May 8, 2004 Report Share Posted May 8, 2004 Utbildar försvaret vpl i UGL ledarskap? Om de gör det, vilka får denna utbildning? / Victor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted May 8, 2004 Forumsledning Report Share Posted May 8, 2004 Om det finns tid och möjlighet så vad jag hört och sett så är det bara KB som får det, då det är en ganska tidskrävande del, samt att det behövs finnas tillgång till ett antal handledare beroende på hur många som ska få utbildningen. Det utbildas dock inte så mycket på vpl alls. Det kommer ändå sen under MHS, för dom som väljer den banan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersL Posted May 8, 2004 Report Share Posted May 8, 2004 Om det finns tid och möjlighet så vad jag hört och sett så är det bara KB som får det, då det är en ganska tidskrävande del, samt att det behövs finnas tillgång till ett antal handledare beroende på hur många som ska få utbildningen.Det utbildas dock inte så mycket på vpl alls. Det kommer ändå sen under MHS, för dom som väljer den banan. Vi genomförde UGL kursen nu för ett par veckor sedan på KBS på P18...en helvecka på Fbus kursgård på Fårö respektive på Bunge vandrarhem... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kappe Posted May 8, 2004 Report Share Posted May 8, 2004 Jag fick UGL utbildning under min tid i lumpen, som PB radiogruppchef på F17. Tror vi var första som fick det, så jag vet inte hur det är numera. Men det hela realiserade efter önskemål från förtroendemännen. Det hela tog en vecka där vi var ifrån garnisonen, så visst det tar lite tid. F-soldaterna på vår pluton hade fordonsutbildning, och GB vapenutbildning så på det hela sätt tog det inte så mycket tid från vår utbildning. Och det var självklart värt det, många gånger om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted May 8, 2004 Forumsledning Report Share Posted May 8, 2004 ok.. intressant att PB får chans också Det är som sagt en kalasbra utbildning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted May 8, 2004 Report Share Posted May 8, 2004 Vad jag vet går alla KB på I 19 UGL-kurs. Om jag inte minns fel var det i alla fall så förra året. Fast jag vet att alla bataljoner inte hade det förr. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kung_keno Posted May 9, 2004 Report Share Posted May 9, 2004 På P4 fick förra årets KB själva stå för arrangemanget och genomförde kursen nån vecka efter muck. Vi håller förnärvarande själva på att kämpa till oss den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Innuendo Posted May 9, 2004 Report Share Posted May 9, 2004 Hela trafikpluton 01/02 fick en överlevnadsutbildning, som inriktade sig på UGL. Jag har ingen toppkoll på vad UGL - kursen innebär. Men våra befäl sa att vår överlevnad hade den inriktningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Hela trafikpluton 01/02 fick en överlevnadsutbildning, som inriktade sig på UGL. Jag har ingen toppkoll på vad UGL - kursen innebär. Men våra befäl sa att vår överlevnad hade den inriktningen. Blanda inte in överlevnad i UGL. UGL är en "lär om sig själv, andra och ledarskaps"-utbildning som sker i en sluten miljö, sk. lab-miljö. Jag vet att vissa har genomfört strapatser i skogen, lagt till feedback och sedan kallat det UGL. Men det är ingen riktig UGL. Jag vet att Värnpliktsrådet har jobbat för att vpl KB-elever ska få gå UGL men det innebär både tidsåtgång och stora kostnader. Det viktigaste av allt är att UGL är skapad för grupper där man inte känner varandra och man bör ha passerat 20 år minst tre år innan utbildningen ges, säger erfarenheterna. För steg 2, FUGL är min rekommendation att man ska ha passerat 25 års ålder innan. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
danno Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Eftersom jag känner att inte alla vet vad UGL är så klistrar jag in lite fakta. UGL - Utveckling av Grupp och LedareUGL-kursen introducerades och utvecklades i början av 80-talet av försvaret och har sedan dess en självklar plats i försvarets ledarskapsutbildning. Den används också vid befälsutbildning inom polisen och räddningstjänsten samt har på senare år blivit alltmer känd inom kommuner och landsting. UGL används också inom näringslivet som en grundläggande ledarskapskurs. UGL ger unika kunskaper i personlig utveckling och ledarskap. UGL bygger på FIRO-teorin om gruppers utveckling. Kursen ger också kunskaper i situationsanpassat ledarskap. Målsättning Att bli effektivare som gruppmedlem eller ledare genom att: * uppnå ökad självkännedom * förbättra förmågan att kommunicera * öka förmågan att ge och ta emot feedback * kunna upptäcka och hantera konflikter * kunna tillämpa situationsanpassat ledarskap * öka kunskapen om gruppers utveckling Källa: www.ugl.se (om än något redigerat) FIRO står för "Fundamental Interpersonal Relations Orientation". Teorin delas in i tre faser, enligt bild: Mer information finns bla här: http://www.ugil.se/Kurser/Teori_firo.html där jag "lånade bilden". Det finns massor av sidor på nätet och UGL och FIRO för den som är intresserad. Det finns även massor av kurser man kan gå, såvida man är beredd att betala för det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mårten Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Vi (KB) hade UGL på ING3. Tyvärr så sköttes det så dåligt att det genomfördes mer än halvvägs in i utbildningen i grupper där man kände alla tämligen väl. Vi bodde även som vanligt på kasern och sådär, då försvann nog en stor del av meningen... Personligen så tyckte jag inte att det gav ett skit, men genomförs det i slutna grupper där man inte känner varandra så väl tror jag att det kan ge BRA mycket mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Det finns även massor av kurser man kan gå, såvida man är beredd att betala för det. ...eller får FM att betala det, tex. som HV-man eller officersaspirant. Själv gick jag UGL på HvSS, kanonbra, och FUGL på MHS, lika bra. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts