volvo_viking Posted May 8, 2004 Report Share Posted May 8, 2004 När man ser bilder på Tgbil 20 samt äldre Tglastbilar så ser man att luggen på terrängdäcken är bak och framvända på framvagnen. Jag antar att detta har en vetenskaplig förklaring och jag undrar vad denna är. Dessutom undrar jag om förfarandet är det samma på 4x4 bilar och 6x6 bilar. /Jan M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted May 8, 2004 Report Share Posted May 8, 2004 Och här har vi ett lysande exempel på vad jag tror du menar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 8, 2004 Report Share Posted May 8, 2004 Följande finns att läsa i Instruktionsbok Tgb 11 och 13 från 2002: Till hjulen skall användas terrängdäck. De flesta terrängdäcken har pilar som anger rotationsriktning. På framaxeln skall däcken monteras mot rotationsriktningen för att ge minskat däckslitage och bästa möjliga väghållning.OBS! På tgb 13 skall bakaxlarnas samtliga däck rotera i pilriktningen. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
volvo_viking Posted May 8, 2004 Author Report Share Posted May 8, 2004 Aha...troddedet hade med terrängkörning att göra men tydligen inte. Antar att belastningsbilden blir bakvänd på framvagnen sedan den oftast inte driver utan blir driven av underlaget. Eller har 11/13 kontinuerlig 4-hjulsdrift? //JAnne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 8, 2004 Report Share Posted May 8, 2004 Tgb 13 har kontinuerlig 4-hjulsdrift, på bakhjulen Framhjulsdriften kopplas in antingen via en tryckknapp eller när lågväxeln väljs. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S-TANK Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Tgb 13 har kontinuerlig 4-hjulsdrift, på bakhjulen Framhjulsdriften kopplas in antingen via en tryckknapp eller när lågväxeln väljs. The Swede ...eller när man bromsar hårt eller stänger av tändningen. S-Tank (tjf messerschmitt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Kan någon förklara hur det ger mindre däckslitage om man monterar däcken bakfram på framaxeln? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Innuendo Posted May 11, 2004 Report Share Posted May 11, 2004 Det borde väl vara så att då däcken sitter åt fel håll så ökar dess grepp mot underlaget då de inte är drivande. Vilket borde göra att slitaget blir mindre På många traktorredskap så sitter däcken felvända, detta för att de ska ha fullgott fäste. Sen är bakvända framdäck bra ifall man behöver backa i svår terräng, då går de ju åt rätt håll :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted May 11, 2004 Report Share Posted May 11, 2004 Jag trodde att den där rotationsriktningen som är markerad på däcken är för att grepp/slitage/annat trevligt skall bli så bra som möjligt... Om så nu inte är fallet, vad är rotationsriktningen där för? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Innuendo Posted May 11, 2004 Report Share Posted May 11, 2004 Jag trodde att den där rotationsriktningen som är markerad på däcken är för att grepp/slitage/annat trevligt skall bli så bra som möjligt... Om så nu inte är fallet, vad är rotationsriktningen där för? Som jag har förstått det är det för att få maximalt grepp och minimalt slitage vid drivning. Men om hjulen inte driver utan bara rullar med så blir det ju tvärtom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Tgb 13 har kontinuerlig 4-hjulsdrift, på bakhjulen Framhjulsdriften kopplas in antingen via en tryckknapp eller när lågväxeln väljs. The Swede ...eller när man bromsar hårt eller stänger av tändningen. S-Tank (tjf messerschmitt) Naturligtvis, hur kunde jag glömma det? The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.