Jump to content

Om du haft en tidsmaskin

Särimner

Jag skulle förmodligen ha deltagit i...  

198 members have voted

1. 1. Jag skulle förmodligen ha deltagit i...

• 30-åriga kriget 1618-1648
      3
    • Stora Nordiska kriget 1700-1718
      6
    • Finsk-ryska kriget 1808-1809
      3
    • Napoleon-krigen 1804-1815
      2
    • Amerikanska inbördeskriget 1861-1865
      1
    • WW1 - västfronten
      2
    • WW1- östfronten
      0
    • WW2 - Vinterkriget 1939-1940
      11
    • WW2 - västfronten
      18
    • WW2 - östfronten
      1
    • WW2 - Stilla havet
      0
    • Korea
      0
    • Vietnam
      7
    • Annat alternativ (en motivering/förklaring)
      9
    • Är du dum?! Jag vill leva i fred och harmoni oavsett epok!
      110

Recommended Posts

Jag hade en intressant diskussion med en elev i veckan. Om man bortser från att man nu sitter med historiens facit i handen och att krig är en ganska vidrig företeelse oavsett tidsepok, vilken konflikt skulle man kunna tänka sig att deltaga i?

Förslagen som tagits fram kan ju tyda på en överrepresentation av världskrigen men jag valde dessa alternativ av följande anledningar:

1. De flesta av oss känner till ganska mycket om just världskrigen.

2. De var förbaskat stora och omfattande och eftersom krigföringen skiljde sig från den ena fronten till den andra så finns det fler "underavdelningar".

Ska bli spännande att se hur ni (OM ni) röstar. Jag avvaktar ett tag innan jag röstar för egen del!

Särimner

Napoleon Krigen, 1805-1814. Gustav IV Adolf ansluter sig till Napoleons fiender 1804 och inleder en serie av krig. Kriget mot Frankrike går illa och 1808-09 får Sverige även Danmark och den forna bundsförvanten Ryssland emot sig. Det slutar med katastrof och i freden i Fredrikshamn tvingas Sverige avträda Finland till Ryssland. 1810 sluts fred med Frankrike som tvingar Sverige att förklara krig mot Storbritannien. 1812 vänder krigslyckan för Napoleon och Sverige ansluter sig återigen till Frankrikes fiender. Detta leder till att Danmark tvingas avträda Norge till Sverige i utbyte mot Vorpommern. Norge opponerar sig och vill inte tillhöra Sverige. Sverige kompromissar och bildar därför en union med norge istället.

Här skulle jag verkligen vilja vara med. Det skulle varit fantastiskt roligt att få påverka historien till det bättre. Jag skulle behöva använda tidsmaskinen så att jag anlände några år innan det brakar loss. Dels hoppas jag på att kunna göra kriget mot Ryssland mindre kostsamt och dels så skall landvinsten mot danmark hanteras rätt. Jag kan bidra med massor av teknik- och taktik-kunnande som möjligen kan implementeras lyckosamt.

Jag skulle försöka få kontakt med rätt folk i sveriges ledning, och detta skulle vara det svåraste. Lyckas jag med det, så kommer vi bli militärt mycket starkare. Jag kan lätt fixa till svensk elektrisk-telegrafi. Denna revolutionerande nyhet skulle byggas ut i syfte att öka försvareeffekten vid krig. Effekten skulle bli stor. Förmodligen kan jag också få till produktion av någon enklare form av patron-skjutande kulspruta.

Sedan så skall naturligtvis landskapet norge som vi vinner "fair & square" av Danmark, inte få någon särskild status i en union. Det är en del av Sverige nu. Alla som opponerar sig mot det skall hanteras med fast hand. Vi ser helt enkelt till att norge försvenskas precis som vi gjorde med skåne. Det gick utmärkt att försvenska skåne med hjälp av fast hand, det går med norge också.

Den fantastiska teknik jag skulle ge sverige skulle säkerställa att övriga stater inte skulle kunna lägga sig i hur vi administrerar vår landvinning norge. Fred och harmoni är inget för mig, jag är den typen som gillar att måla kartor i min färg.

Det var det jag svarade också. Om jag ska uppleva krig och hemskheter ska det vara i DEN HÄR tiden! Får fan ont i huvudet när det kommer till tidsresor och all kontuinitet.

Nä, fred ska det vara.

Jag röstade vinterkriget. Inte för att jag tror att krig är kul eller så, men för att jag vill vara med och försvara vårt broderland (och ena mitt moderland, kan man väl säga). Om spanska inbördeskriget varit med som val hade jag kanske tagit det (men inte på fasciternas sida, såklart).

Jag röstade vinterkriget. Inte för att jag tror att krig är kul eller så, men för att jag vill vara med och försvara vårt broderland (och ena mitt moderland, kan man väl säga).

Med tanke på det skulle jag vilja resa tillbaka i tiden och ställa upp på den finska sidan. Men! Om jag reser tillbaka i tiden kommer jag kanske upphöra att existera. För jag tror att om man bara ändrar minsta lilla händelse får det en enorm kedjereaktion och hela världshistorien kan ändras. I värsta fall gör min välvilliga insats att jag aldrig kommer födas och därmed upphör jag omedelbart att existera samt att kriget går sämre för Finland, i värsta fall förloras.

Så jag tror vi alla gör bäst i att stanna här vid år 2004. :lala:

...om jag fick övervaka D-dagen tex så skulle det vara jävligt intressant.

Förfärligt ligger nog närmare sanningen…

Visst visst, men hur många av oss här tycker inte att det är intressant att kolla på BOB tex, vilken känsla att övervaka och se hur det såg ut på riktigt.

Jag har aldrig upplevt krig och har ingen större ambition av att göra det heller, följdaktlingen så stannar jag alltså i 2004 och tittar på Discovery Channel när lusten faller sig på. Om det däremot blev krig så skulle jag göra mitt yttersta för att skydda Sverige. Jag kanske skulle göra det som en del av ett stridande förband eller kanske någon del av det civila motståndet.

Guest Bengtsson

Skulle inte vilja deltaga i något, men skulle jag bli tvungen att välja skulle det bli på finnarnas sida i vinterkriget, helt klart. Mitt svar blev dock "Är du dum?!...."

Jag som trodde folk skulle bli avskräckta från krig när de så alla sjuhelsikkes helvetiska krig det funnits! OK att göra lumpen och träna... men ICKE ska vi behöva mer krig!!!!! Dvs... man ska inte, enligt min åsikt, VILJA hoppa in i ett krig oavsett om det är bakåt eller framåt i tiden!

Jag skulle inte vilja deltaga i något krig. Men om jag skulle tvingas hade det nog blivit västfronten WW2 som jänkare. Känns som bäst överlevnadschanser liksom. Är också för en sak man kan ställa sig bakom också. (Befria europa från Nazister).

Undrar vad det är för tokig j*vel som röstat på WWII - Östfronten??? :huh:

Annars ligger Holms alternativ nära till hands, ska det vara krig, ska det vara ett där man får swoopa X-vinge, och vet att man klarar sig om man hänger ihop med tjejen med kanelbullarna och stora håriga killen... :D

"Är du dum ihuvudet? Jag vill leva i fred och frihet!"

Jag skulle inte vilja deltaga i något krig, varken nu eller tidigare. Det finns ingenting som skulle kunna övertala mig att åka iväg, knappast ens på mission på Balkan. Lidande och elände träffar jag på tillräckligt ändå.

Nog för att jag har ett militärhistoriskt intresse, men att läsa om konflikterna räcker bra för mig. Sålunda; jag stannar här och nu, i fred och frihet med en svensk högsommar alldeles runt knuten.

Anledningen till att jag överhuvudtaget startade det här var att jag själv fick en liknande fråga här om dagen. Mitt svar till killen var att allt annat än snöbollskrig är ointressant för min del så länge jag kan undvika det.

Jävla sjuk fråga....  :huh:

"Jävla dum fråga" - uppfattat. :D Man bör nog vara "jävla dum" eller ännu värre om man som jag väljer att utbilda sig till lärare och riskera att få sådana här typer av frågor från 15-åringar...

Uh... vietnam. Döda gulingar! helst civila!!!! :lol::lol::huh::D

Vafan... inget krig såklart. Ska jag någonsin dra vapen på allvar så ska det vara sista utvägen, inget annat. Enda kriget som är "kul" är det vi ser på film. Ett krig som förmodligen INTE existerar. Inte som vi ser det iaf.

Jag skulle ha svarat det sista alternativet.

Meeeen, vissa saker skulle jag vilja ha sett:

1) Stå på Englands sydkust under 1944-45 och se någon av 1000plan formationerna glida över med riktning Tyskland. ett 40 tal mil i djup och någon kilometer höjd. Vill bara se och ännu mer......höra

2) Stå på en bra plats utanför Ploesti, några minuter för Op Tidal Waves slutfas inleddes. Ett hundratal B 24or på gräsklipparhöjd, under ledningar och mellan skorstenar, de sista fick även flyga genom de eldstormar som började runt oljetankarna

3) Slaget om Stor Britannien. Första gången Baders Big Wing släpptes loss.

finns nog fler....Midway...utanför Tripoli 1986 (lågsniffande F111)...osv osv

Eftersom jag som alla andra trekkies vet så skall man inte rubba tidslinjen.

Men även om man bortser från det så är det knappast kul att vara med i krig efter ca 5 minuter. Det är oftast inte ens kul att vara värnplikt efter 5 minuter. Glömmer aldrig när jag fick risotto till lunch första gången. :)

Dock så skulle jag inte ha nått emot att åka tillbaka och observara stora historiska händelser bara för att få se hur bra det stämmer med våra historieböcker. Och det är en väldigt skillnad från att delta i ett krig.

Men varför inte passa på att titta på när Wasa sjunker. Och filma spektaklet, tänk vad pengar man skulle få för filmen om man bara kunde övertyga alla att den var äkta.

Guest järv

Citat är alltid trevliga:

"Every soldier hopes for a major war in his lifetime. This one was mine."

-Andy McNab ex-SAS i Bravo Two Zero (bitvis bra bok)

Vissa här behöver verkligen en reality check och borde lära av framförallt britternas inställning. Krig är inte glamoröst och det är väl inte livet i uniform överhuvudtaget. Men det handlar om andra saker som jag ser det. Först och främst så kan inte alla sitta framför dumburken men en öl i näven, vissa måste ut och sköta grovgörat i världen, så är det bara. För det egna landets intressen, västvärldens intressen, eller vad ni vill. Visst kan man sitta och hoppas på att ett eventuellt krig skulle vara överdådigt ädelt men som jag ser det så väljer inte en soldat sitt krig på det sättet.

Edit: själv röstade jag av flera orsaker på Vinterkriget 1939-1940.

Självklart valde jag fredens väg. Inget krig är väl speciellt trevligt att uppleva IRL? Elände, sjukdom, umbäranden, sorg och möjligtvis bråd och kvalfylld död.

Guest järv

Äh kom igen nu pojkar och flickor.. Skaffa en ryggrad och kom in i matchen. Man måste göra dumma saker ibland för att uppnå resultat. För att ta nutida exempel så skulle jag inte haft något emot att delta i krigen i Afghanistan och Irak.

Man ska inte romantisera krig men att se varje krig som ett avgrundslikt scenario är bara naivt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...