Jump to content

Recommended Posts

Enkel fråga faktiskt, men kanske svårare att besvara.

Vad är det som avgör om en vpl får tjänstledighet eller inte?

Kom och tänka på frågan här om veckan. Flera i plutonen fick inte sina sökta tjänstledigheter.

En del tyckte jag hade rätt bra skäl och andra mindre. Men vad är det som avgör? Skälen verkar ha mindre betydelse och plutonchefens uppfatting av de värnpliktiga och tänstens viktighet under dessa dagar verkar avgöra allt i princip.

Stämmer detta överens med eran uppfattning eller är jag helt ute och cyklar? Spelar skälen till tjänstleigheten någon roll egentligen?

I soldatinstruktionerna finns tabell (motsvarande) som anger hur många dagar ledig du är beviljad, exempelvis vid bröllop och dödsfall.

Men det är nog mycket upp till kompanichefen, vad som beviljas eller ej.

Jag ansökte om tjänstledighet två gånger under min värnplikt. Den första gången var måndagen efter två veckors sommaruppehåll (under GSUn, dvs vi hade legat inne i ca 3 veckor). Skulle resa till Tyskland i slutet av tvåveckors-ledigheten och titta på ett F1-lopp, och skulle använda måndagen som resdag hem.

Jag blev beviljad detta utan några krusiduller, dock var jag så osäker på att det skulle bli beviljat så jag skrev en överklagan innan jag ens fått besked.

Andra gången var i slutet av vpl, en månad till MUCK. Mor min fyllde 50 och detta skulle firas på Öland. Jag fick ledigt i 1,5 dagar. Egentligen var bara en dag beviljad för 50- och 60-årsfester, men det gick bra ändå.

En kille i plutonen åkte förresten hem någon dag under högvakten för att träffa flickvännen. Skälet var, om jag inte minns helt fel, att hon hade varit med om någon trafikolycka eller liknande. Stort av befälen att tillåta något sådant tycker jag.

Det som jag tror har betydelse för om man får ledigt eller ej är:

Hur bra skäl man har.

Hur "duktig" man är i befälens ögon.

Om man har fått en mängd tjänstledigheter tidigare.

Vad för verksamhet som infaller på ledig-dagen. Tex kan det ju bli väldigt dyrt för förbandet att skicka vpl över hela Sverige om man är på övning.

Vi hadde en som sökte permis till en div 2 bandymatch :D

Han fick INTE ledigt. Men då hadde han redan fått permis för en annan match tidigare. Sålänge det inte va något speciellt i tjänsten och man inte gjorde det för ofta så fick man ledigt för det mesta.