Guest Rupert Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 Nån insatt och kunnig som kan berätta vad för sorts stridsfordon Ing2 kommer att ha detta år eller om dom ens har några stridsfordon? Hörde dock att de försökte få in några Patb 203 men blir det i år?... / Robban Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 02/03 hade Ingenjör-pluton pbv401. Patgb203 användes av det internationella ingenjörkompaniet. Hur det såg ut 03/04 och hur det ser ut i framtiden kan nog The Swede svara på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted May 7, 2004 Forumsledning Report Share Posted May 7, 2004 Besserwissern påpekar dock att PATGB203 inte är nått stridsfordon. slut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 Helt rätt, Patgb 203A är inget stridsfordon, dock ett pansarfordon. Utbildningsåret 03/04 hade vi 5 Patgb 203A på GU-bat. 3 på en ingenjörpluton, 1 på amröjs NBC-grupp och en ledningsvagn. Detta året, 04/05 skall det finnas Patgb på båda ing-plutonerna samt även på ledning motsv. Jag tror det talades om 12-14 vagnar men jag är inte helt säker på den summan. Beroende på min civila arbetssituation skall jag eventuellt arbeta som vapenhuvsinstruktör på Ing2 under senhösten/vintern. Pbv401 användes inte i organisationen under 03/04 men det fanns en vagn som ibland användes som B-styrkefordon, ofta med en galen löjtnant och en ännu galnare kapten i besättningen. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rupert Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 Jag bugar och tackar för informationen, fick precis vad jag ville veta. /Robban Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 Är det möjligtvis så att du ska rycka in på Ing2 som besättning på en Patgb? The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rupert Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 Jag ska rycka in som stridsfordonsförare till juni enligt inkallelseordern, men vilka typ av fordon jag skulle hamna på vet jag inte än, men misstänker nu att det blir Patgb203A .. /Robban Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 Eftersom det är det enda "stridsfordon" som används på Ing2 så blir det nog så, ja. Då kommer du att ligga på 3:e kompaniet, det "bästa" kompaniet. 3:e ligger precis innanför grindarna och nära till fritidsgården till skillnad från 2:a och 4:e som ligger i fd I12 kaserner. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rupert Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 (edited) Det låter mycket trevligt ju ! Ser fram emot det. /Robban Edited May 7, 2004 by Rupert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gson Posted May 8, 2004 Report Share Posted May 8, 2004 @Swede, du menar väl ändå f.d IB12 kaserner? I12 gamla lokaler ligger ju utanför garnisonsområdet... :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 8, 2004 Report Share Posted May 8, 2004 @Swede, du menar väl ändå f.d IB12 kaserner? I12 gamla lokaler ligger ju utanför garnisonsområdet... :P Ja, naturligtvis. Förlåt så mycket. Hette dom inte I12 någon gång under tiden i de nya kasernerna? The Swede *Vem bryr sig om tofsar?* :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gson Posted May 8, 2004 Report Share Posted May 8, 2004 Ursäkten godtagen.... knappt Har ingen källa på det men så vitt jag kommer ihåg så blev I12 -> IB12 1994 och då är ju frågan när Barackerna byggdes. Vet att Malena Ivarsson var där när stället invigdes så det måste vara efter det att TV1000 påbörjat sina vuxenförevisningar någon gång i mina tidiga tonår (tack tv1000 ). Iaf, så som jag kommer ihåg det så har I12 aldrig huserat i nämnda hus, men jag kan mycket väl ha fel.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted May 8, 2004 Report Share Posted May 8, 2004 Var inte I12 ett fo-regemente? I så fall borde det ha funnits ett I 12/Fo XX samtidigt som IB12. Så I12 och IB12 kan ju faktiskt ha funnits samtidigt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gson Posted May 8, 2004 Report Share Posted May 8, 2004 Jo, I12/Fo17. I12 var ju Norra Smålands regemente (1927-1994, IB12 Smålands regemente (1994-2000). Utifrån detta så kan inte I12 och IB12 har funnits samtidigt, men I12/Fo 17 och IB12...... baah, är helt vilsen i regementsdjungeln.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted May 8, 2004 Report Share Posted May 8, 2004 Ursäkten godtagen.... knappt Har ingen källa på det men så vitt jag kommer ihåg så blev I12 -> IB12 1994 och då är ju frågan när Barackerna byggdes. Vet att Malena Ivarsson var där när stället invigdes så det måste vara efter det att TV1000 påbörjat sina vuxenförevisningar någon gång i mina tidiga tonår (tack tv1000 ). Iaf, så som jag kommer ihåg det så har I12 aldrig huserat i nämnda hus, men jag kan mycket väl ha fel.... Jag har levt i tron, och är dessutom tämligen säker på, att "barrackerna" byggdes 1994. Fel dock att kalla byggnaderna för barracker. De har förvisso inte samma historia i väggarna, men de är klart fräschare än husarkasern. Varför var Malena Ivarsson där? I egenskap av vad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gson Posted May 8, 2004 Report Share Posted May 8, 2004 mm, har också en känsla som säger mig att byggnaderna uppfördes i samband med att I12 --> IB12 och därmed har aldrig I12 befunnit sig inne på nuvarande garnisons området... Enligt mina befäl så var hon där i egenskap av invigare alternativt endast inbjuden som gäst. Tydligen så hade hon föreslagit att man skulle upprätta runkbås för de värnpliktiga, trivsamt inredda med avstämd belysning och lämplig litteratur. Som (o)tur var så blev så aldrig fallet..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 8, 2004 Report Share Posted May 8, 2004 @Fu Gson Du kan väl tänka dig viket liv när man skulle dela ut städområdena Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gson Posted May 8, 2004 Report Share Posted May 8, 2004 brrr helst inte!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted May 8, 2004 Report Share Posted May 8, 2004 Enligt ett bekräftat rykte så går duschbåsen att använda till mer än att spola av sig i. Och förresten, Malena Ivarsson har väl inget med TV1000, och midnattssändningarna, att göra? Hon har väl skrivit i Aftonbladet och haft nån glatt program på 70-80-talet. Eller var det bara jag som satte likhetstecken mellan fröken Ivarsson och TV1000? Fy hundan vad OT detta blev då. Vem hade kunnat ana detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted May 8, 2004 Report Share Posted May 8, 2004 Jo, I12/Fo17. I12 var ju Norra Smålands regemente (1927-1994, IB12 Smålands regemente (1994-2000). Utifrån detta så kan inte I12 och IB12 har funnits samtidigt, men I12/Fo 17 och IB12...... baah, är helt vilsen i regementsdjungeln.... Du blandar nog ihop freds- och krigsförband. Det som hände 1994 var att Försvarsmakten skulle kaderorganiseras samtidigt som den blev en enda myndighet. I Stockholm ledde detta till att ur regementet I1/Fo44 så uppstod tre förband - I1/Fo44, IB1 och K1. I stort sett all personal från gamla I1/Fo44 tillhörde IB1, som även skötte om I1/Fo44s värnpliktsutbildning. Något motsvarande skedde nog vid övriga foregementen, varför jag fortfarande tror att både I12/Fo17 och IB12 fanns samtidigt. Det ena som det territoriella foregementet och det andra som brigaden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gson Posted May 8, 2004 Report Share Posted May 8, 2004 @BJE, du ligger säkerligen närmare sanningen än vad jag gör! @Marz, Malena presenterade ett tag höjdpunkterna på TV1000, bekvämt klädd och vilandes på mängder med kuddar på orientalistkt vis, eller har jag hört iaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 8, 2004 Report Share Posted May 8, 2004 @Marz, Malena presenterade ett tag höjdpunkterna på TV1000, bekvämt klädd och vilandes på mängder med kuddar på orientalistkt vis, eller har jag hört iaf Där har du nog fel. Ylva-Maria Thomson har presenterat vissa sena program på TV1000. Malena Ivarson har mig veterligen aldrig gjort det, däremot stämmer det att det var hon som ville ha onanibås för de värnpliktiga. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rupert Posted May 9, 2004 Report Share Posted May 9, 2004 Intressant väg diskussionen gått.. Malena Ivarsson, tv1000 , onanibås, .. Känns som att det allltid slutar med diskussioner i sex när jag skriver.. /Robban Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gson Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 gaaah! hur kan jag blanda ihop dessa två ikoner? jag jag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Jo, I12/Fo17. I12 var ju Norra Smålands regemente (1927-1994, IB12 Smålands regemente (1994-2000). Utifrån detta så kan inte I12 och IB12 har funnits samtidigt, men I12/Fo 17 och IB12...... baah, är helt vilsen i regementsdjungeln.... Du blandar nog ihop freds- och krigsförband. Det som hände 1994 var att Försvarsmakten skulle kaderorganiseras samtidigt som den blev en enda myndighet. I Stockholm ledde detta till att ur regementet I1/Fo44 så uppstod tre förband - I1/Fo44, IB1 och K1. I stort sett all personal från gamla I1/Fo44 tillhörde IB1, som även skötte om I1/Fo44s värnpliktsutbildning. Något motsvarande skedde nog vid övriga foregementen, varför jag fortfarande tror att både I12/Fo17 och IB12 fanns samtidigt. Det ena som det territoriella foregementet och det andra som brigaden. 99-00 fanns det tre kompanier med infanterigevär på kragspeglarna vid Eksjö garnison. 5:e kompaniet - Skyttekompaniet- som huserade i den gula byggnaden som ligger närmst SWEDEC. Tillhörde IB12. 7:e Kompaniet- Pytt-i-panna-kompaniet. Innehöll Grkpluton, Stadsskyttepluton (Fu Gsons), Robotspaningspluton, TOLO-tropp, Reptropp, Trosspluton, Sjvpluton, +en massa annat som jag säkert har missat. Dessa huserade i den byggnad som ligger närmst sjukan, och de tillhörde IB 12. 8:e kompaniet- Depåkompaniet- Innehöll vaktsoldater samt depåsoldater som cyklade post, fräste namnbrickor, höll skjutbanorna i trim osv. Dessa tillhörde I12/Fo17. Dessa huserade i den röda tegelbyggnad som idag enligt uppgift är 1:a kompaniets. På den tiden låg nämligen 1:a kompaniet i Ing2 byggnaden direkt in till höger efter valvet på första våningen. Där har jag rengjort urinalen ungefär 500 ggr. (Faktiskt) Alltså: IB12 och I12/Fo17 fanns samtidigt, på samma garnisonsområde, ända till nedläggningen 2000. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gson Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Krävdes en KB för att reda ut det hela ;) och nu när jag tänker efter så tror jag mig veta att det fanns ett kansli för I12/FO17 i nån av kåkarna mellan matsalen och tvättbytesstallet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts