Jump to content

Utlandstjänst efter undass-vpl.


Guest Ugglan

Recommended Posts

Guest Ugglan

Vad kan man göra för utlandstjänst efter värnplikt som underrättelseassistent (i flygvapnet)? Är chansen större/mindre att komma med än med annan GU?

Link to comment
Share on other sites

Stabsassistent på S2 eller S3 kanske? Eller en LO-ass på nått skyttekompani? Låter som tjänster som du borde kunna söka! Kan ju självklart söka en vanlig skyttetjänst också men där tror jag att du en mindre chans att bli uttagen än de som har gjort GU som skyttesoldater!!

 

:)

102 dar kvar till rotation!!

Link to comment
Share on other sites

Om du även går ROP/YOP har du större chanser att få en annan befattning om det är vad du önskar, till exempel hade SWAFRAP JAS39A endast undoffar, inga assar.

BC01 (NBC) tror jag sökte undassar och då var GU som undass ett krav.

 

På S2 i Kosovo tror jag inte man har några assar längre, men tidigare rekryterade man både GU undass och sådana med annan GU eller endast GSU-US. Som vanligt har du större chans att komma med om du känner några officerare som skall åka.

Störst chans att komma med på en mission har du om du tillhör en personalkategori det är brist på t ex mekaniker, SISU-/Patgb-/Pbvförare mm.

Link to comment
Share on other sites

Om du även går ROP/YOP har du större chanser att få en annan befattning om det är vad du önskar, till exempel hade SWAFRAP JAS39A endast undoffar, inga assar.

BC01 (NBC) tror jag sökte undassar och då var GU som undass ett krav.

 

På S2 i Kosovo tror jag inte man har några assar längre, men tidigare rekryterade man både GU undass och sådana med annan GU eller endast GSU-US. Som vanligt har du större chans att komma med om du känner några officerare som skall åka.

Störst chans att komma med på en mission har du om du tillhör en personalkategori det är brist på t ex mekaniker, SISU-/Patgb-/Pbvförare mm.

Rättning, det finns undassar på S2 i Kosovo (Pristina, Camp Slimlines) fast på brigadnivå, åtminstone en just nu. Föregående mission så fanns det undassar på bataljonen. 3 av dessa gjorde vpl samtidigt med mig.

Link to comment
Share on other sites

På brigadnivå blir det väl ändå G2, inte S2.

De större brittiska camperna heter så vitt jag vet inte camp någonting utan oftast någonting Lines till exempel Slim Lines eller Bagheera Lines dvs utan Camp innan.

Link to comment
Share on other sites

Guest Ugglan

Tack för svaren. Jag har tänkt på om det är bättre att gå ROP/YOP innan jag eventuellt söker utlandstjänst eller vice versa. Anses man lite för grön om man inte gjort utlandstjänst innan man blir officer eller spelar det ingen roll?

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren. Jag har tänkt på om det är bättre att gå ROP/YOP innan jag eventuellt söker utlandstjänst eller vice versa. Anses man lite för grön om man inte gjort utlandstjänst innan man blir officer eller spelar det ingen roll?

Knappt 15% av kadetterna på Militärhögskolan Karlberg har gjort utlandstjänst innan YOP. Så det går alldeles utmärkt om man är "rätt" individ.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Något OT men jag svarar ändå:

 

Det beror på vilken utbildning du har, hur pass bra du är, om din chef på förbandet kan undvara dig, om din chef i US vill ha dig, om insatsen behöver folk med din kompetens, mm mm.

Sålunda är det mycket som spelar in men är man bara hyggligt kompetent så finns det oftast plats.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Ok. Jag skulle liksom i dagsläget inte ha något ha något emot att vara Fänrik/Löjtnant i utlandsstyrkan. :)

 

Nu vet jag ju inte hur jag kommer tycka och känna om så och så lång tid, men just nu. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Ok. Jag skulle liksom i dagsläget inte ha något ha något emot att vara Fänrik/Löjtnant i utlandsstyrkan. :)

 

Nu vet jag ju inte hur jag kommer tycka och känna om så och så lång tid, men just nu. :)

Nej precis, så lugna dig lite med att tala om din drömmar o fantasier tills du har gjort lumpen. Du har lång väg att vandra, ingen kan sia om vad vi har kvar då.

Vi slutar med OT där tack.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Tänkte lyfta den här tråden med tanke på den pågående rekryteringen till US. I listan över befattatningar finns det några stycken som heter "Underrättelse assistent". Min enkla fråga är följande:

 

Är genomförd vpl som FVundass tillräckligt för att vara aktuell för en av dessa tjänster eller krävs det någon annan utbildning (YOP, ROP, PHS, civil högskoleutbildning)?

Link to comment
Share on other sites

Det jag har noterat i befattningslistorna är att undass kan vara både nivå 6 (fänrik/löjtnant) och nivå 7 (sergeant/fanjunkare).

Tjänsterna på nivå 7 kan i princip vem som helst söka, även civila utan GU, men hur det är med tjänsterna på nivå 6 vet jag inte.

Link to comment
Share on other sites

Det jag har noterat i befattningslistorna är att undass kan vara både nivå 6 (fänrik/löjtnant) och nivå 7 (sergeant/fanjunkare).

Tjänsterna på nivå 7 kan i princip vem som helst söka, även civila utan GU, men hur det är med tjänsterna på nivå 6 vet jag inte.

Vad jag har sett i listorna så är det bara nivå 7-tjänsterna som har ett "c" efter. Man skulle kunna anta att det är så att man vill skilja på undassar med GU och dito utan, genom att de med GU är en nivå högre. Det är vad jag fått för mig av att enbart läsa igenom listorna. Är jag helt ute och flaxar?

Link to comment
Share on other sites

Första vändan jag var ute så hade jag inte alls sökt som Undass men fick ett samtal från C pers som sa att jag var nummer 3 på listan över de tänkbara för den tjänsten jag hade sökt (sökte bara en då jag tyckte att om jag skulle ut så skulle det vara på dörmtjänsten) men att nummer 2 hade tackat ja....

Så han undrade om jag ville åka som stabsass Und... Har inte riktigt den utb men det är en annan sak :dong:

 

Så.. har du Undass utb så tror jag du har stor chans att komma ut.

Vill du vara mer i hetluften skall du söka toc-ass (eller stri ass eller vad de nu kallar det :D.

Link to comment
Share on other sites

Det jag har noterat i befattningslistorna är att undass kan vara både nivå 6 (fänrik/löjtnant) och nivå 7 (sergeant/fanjunkare).

Tjänsterna på nivå 7 kan i princip vem som helst söka, även civila utan GU, men hur det är med tjänsterna på nivå 6 vet jag inte.

Vad jag har sett i listorna så är det bara nivå 7-tjänsterna som har ett "c" efter. Man skulle kunna anta att det är så att man vill skilja på undassar med GU och dito utan, genom att de med GU är en nivå högre. Det är vad jag fått för mig av att enbart läsa igenom listorna. Är jag helt ute och flaxar?

På KS06 var så vitt jag vet den enda undassen med fänriks grad en reserv-/yrkesofficer.

Om man som med MP vill skilja på de med och utan viss utb med grad kan man göra det inom samma nivå (furir blir överfurir, sergeant blir fanjunkare). De som saknar GU har vita gradbeteckningar och/eller ett vitt streck så man ser skillnad på dem och de med GU.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

TOC = Tactical Operations Center även kallat ops-room och är väl bataljonens motsvarighet till signal-center. Där satt oftast en watchkeeper (bataljonens VB), en signalist och en stri-ass.

Jag har inte en aning om vad stri-assar, log-assar och vad det nu mer fanns för assar i batstaben sysslade med, men de hade blågula brickor så de tillhörde staben, till skillnad från STEX, TS/IS och signalisterna som hade röda brickor och alltså tillhörde stabs-/sambandsplutonen på PL. Jag tror att striassarna delade tiden mellan ops-room och S3.

Link to comment
Share on other sites

Vill du vara mer i hetluften skall du söka toc-ass (eller stri ass eller vad de nu kallar det :/.

Kanske lite sent påkommet men vad betyder toc/stri-ass och vad har de för uppgifter?

Nu är jag ju en dinosaurie i dessa sammanhang :)

 

Så jag refererar till hurt det var på BA DB missionerna

 

Fram till Ba 07 fanns det en signalist och en striass som jobbade i Opsrummet (Toc:en på engelska) de hjälpte vakthavande befäl (DO på engelska) att hålla koll på läget.

 

På brigad nivån fanns det svenskar kvar som skötte samma tjänst tills de drogs hem 2000. Då ersattas de av danskar och Polacker :blink:

 

 

Fördelen med een tjänsten är att du har idiotkoll på läget NU samt delvis vad som komma skall-... Du är en av de mer initierade på hela baten. MEN du får inte se krutröken bara höra talas om den...

 

Andra vändan stt jag som ass på en Sjvplut. Hade en guldtjänst

 

Jobb 24 timmar (fast i toc:en)

Ledig 24 timmar

Beredskap 24 timmar (fast på campen)

 

Uppgift:

Färdbevaka

Se till att rätt rapporter kom in

Hålla koll på tillgängliga resurser.

VID LARM

Leda verksamheten tills Led läkare var på plats

Samordna hkp med övrig verksamhet.

Vara länken mellan sjvplut och övrig verksamhet

 

Någor mer du undrar över så Pm:a

OBS vet ej hur det fungerar I KS eller LA idag....

Link to comment
Share on other sites

Det jag har noterat i befattningslistorna är att undass kan vara både nivå 6 (fänrik/löjtnant) och nivå 7 (sergeant/fanjunkare).

Tjänsterna på nivå 7 kan i princip vem som helst söka, även civila utan GU, men hur det är med tjänsterna på nivå 6 vet jag inte.

Vad jag har sett i listorna så är det bara nivå 7-tjänsterna som har ett "c" efter. Man skulle kunna anta att det är så att man vill skilja på undassar med GU och dito utan, genom att de med GU är en nivå högre. Det är vad jag fått för mig av att enbart läsa igenom listorna. Är jag helt ute och flaxar?

Det finns flera befattningar där den civila kunskapen särskilt värdesätts. Det kan till exempel gälla sjukvårdspersonal, tolkar, maskinförare, juristbefattningar eller administrativa befattningar. De befattningar som är öppna att söka för dig som saknar militär grundutbildning är speciellt markerade i befattningsförteckningen med ett C i grön kvadrat.

Tjänster i nivå 6 besätts oftast (på gränsen till undantagslöst) av yrkesofficerare och reservofficerare.

Tjänster i nivå 7 besätts oftast av värnpliktig personal men någon enstaka gång av en fänrik.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...