Jump to content

Semi civil dagsrygga?


Skuggan

Recommended Posts

Jag undrar vad ni kära Soldf kamrater rekkomenderar för endagsryggor, de skall helst gå att använda till både civil och viss lättare militär aktivitet

 

pris, under 1000 lappen... gärna runt 500

 

den behöver bara rymma det viktigaste (förstärkningsplagg, regnställ, fika samt kamera) ;)

 

om den enkelt går att bygga om till en stabil vandringssäck för 3-4 dagars aktiviteter är det bara en bonus :)

 

så, vad har ni för rekomendationer (OBS, den behöver inte vara det minsta "combat")

Link to comment
Share on other sites

Har en Haglöfs SHOSHO 3000.

 

Den har samma funktioner (lock, ficka i locket, snölås) som SS2000. Dessutom kan man öppna den (lodrätt) på baksidan (den sidan längst från ryggen).

 

Man kan slänga på extra småväskor också.

 

 

edit: Kolla på Utsidan också. De har nämligen oftast koll på allt. Mötesplats/diskussionsforum/utrustning/transportera är det som gäller.

 

edit2: givetvis finns det även en sökknapp på Utsidan.se ;)

Edited by Marzocchi
Link to comment
Share on other sites

Tyvärr har SHO SHO utgått ur Haglöfs sortiment. Men dom har andra modeller, som Tight Pro , ligger runt 800-900kr. polaren har en och är mycket nöjd.

 

Titta även på Lundhags säckar Lunhags

 

Viktor :)

 

edit: dementi Shosho finns visst kvar enligt hemsidan (men inte i min katalog). dock så tror jag 3000 har utgått

Edited by ziggy
Link to comment
Share on other sites

Skulle säga haglöfs victor 30 istället för Tight pro.

 

Har under många år haft tight och jag anser inte att den uppfyller de krav jag ställer på en ryggsäck när jag ska göra annan än att gå till skolan.

 

Blixlåsen går sönder, den är svår att packa samt att det är mycket svårt att fästa ytterligare utrustning på den.

 

 

 

Nu verkar det ju tyvärr som haglöfs har tagit den delen av victor-serien ur produktion :( Men hittar du någon beganad skulle jag råda dig att köpa den.

 

Mvh

Målis

Link to comment
Share on other sites

Skulle vilja rekomendera DaKines ryggsäck HeliPro. Den är lite mindre än ss2000, sitter bra och tight på ryggen samt att den har en massa olika funktioner, fästen för lavinspade, tranciver, skidor samt att den är förberedd för vätskesystem. Den är tänkt som en skidryggsäck men funkar mycket bra som dagsryggsäck annars med. Den stora fördelen med den är det finns mycket fästen på utsidan av ryggsäcken.

Link to comment
Share on other sites

Håller med att shosho 3000 är en perfekt rygga! Men eftersom den då(uppenbarligen) har utgått utgått ur sortimentet, så kan nog shosho 3500 vara grymt bra. har förutom samma specificationer som 3000 också två externa fickor. färgen mörkgrön/svart är ju inte heller nåt att klaga på... :} Priset ligger på 600 sek.

255101pb.jpg

 

Edit: snubblar på pekfingervalsen...

Edited by nsky_517
Link to comment
Share on other sites

edit: dementi Shosho finns visst kvar enligt hemsidan (men inte i min katalog). dock så tror jag 3000 har utgått

 

Har en helgrön 3500, en okej säck som inte skall lastas för tungt, kasst avbärarbälte (om man nu kan kalla det för det). Den är också ganska vek över ryggplattan, kan vikas dubbelt mer eller mindre, har inget alustöd invändigt..

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar vad ni kära Soldf kamrater rekkomenderar för endagsryggor, de skall helst gå att använda till både civil och viss lättare militär aktivitet

Viktigast, den som passar just din rygg.

 

Jag har testat de flesta av säckarna som nämns i tråden och det var bara Haglöfs Thight Pro som kändes bekväm när den satt på just min rygg.

Då blev det en sådan och jag är ganska nöjd även om det självklart finns saker att förbättre på den.

 

Testproceduren gick till så att alla som verkade bekväma utan vikt belastades med ett stycke syster runt 60 kg och sen gick jag ett varv i butiken. En kort tid med 60 kg fick motsvara lite längre turer med 15-20* kg även om butikspersonalen såg förvånad ut.

 

Det jag har att anmärka mot nästan samtliga säckar jag testade var att bärremmarna satt för tätt ihop så de skar in i nacken, detta gällde även haglöfs thight säckar som inte är Pro-modeller. Detta gäller min nacke och det kan vara ändrat på nyare modeller då jag köpte min säck för 5 år sen eller så.

 

*Arbetsväska med mycket pärmar och böcker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...