Guest J-Star Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 Igår (torsdag 040506) var det frågestund i riksdagen. Bland annat ver försvarsminister Leni Björklund där. Hon blev frågad om frivillig organisationerna. Jag tänkte att detta kanske är av intresse för en del att läsa. Citerat från protokollet. Anf. 79 EVA FLYBORG (fp):Fru talman! Även jag har en fråga till försvarsministern. I takt med minskade anslag till försvaret får frivilligrörelsen enligt min mening en allt viktigare ställning. Men samtidigt finns det en allt större osäkerhet när det gäller finansieringsformen för frivilligrörelsen. Min korta fråga till försvarsministern är: Hur ser försvarsministern på behovet av frivilligrörelsen inom Försvarsmakten i framtiden, och hur ser försvarsministern på finansieringsfrågan? Anf. 80 Försvarsminister LENI BJÖRKLUND (s): Fru talman! Min bedömning av frivilligorganisationerna är att de är ett utomordentligt viktigt bidrag till vår förmåga. De har också möjligheter att utifrån sin egen folkrörelsegrund bestämma vilka nya frågeställningar man ska ta upp och på vilket sätt kan man stödja en utveckling inom försvaret där faktiskt också de officiella sakerna tar lite längre tid. Alla frivilligorganisationerna måste ju också anpassa sig till den kraftiga omställning som sker i Försvarsmakten. Avsikten är att det kommande försvarsbeslutet ska innehålla en del om frivilligrörelsen i den militära delen, det vill säga den proposition som kommer i höst. Den kommer också att tas upp året därpå när vi ska titta på krishanteringen i dess helhet. Anf. 81 EVA FLYBORG (fp): Fru talman! Det är väldigt bra att höra försvarsministern uttala sig så positivt om frivilligrörelsen. Genom egna mycket goda kontakter med delar av frivilligrörelsen vet jag att man satsar väldigt mycket tid, energi och tankemöda på att anpassa sig efter det nya försvaret och också efter den nya roll som Försvarsmakten har att spela, till exempel när det gäller terroristbekämpning och många andra saker i ett läge där det inte är rent krig eller ren fred utan en stor påfrestning också på samhället i övrigt. Jag har också en uppföljande fråga: Skulle försvarsministern kunna tänka sig att ge frivilligrörelsen, till exempel Lottorna, som jag vet har varit engagerade i det här sammanhanget, ett nationellt uppdrag att svara för exempelvis totalförsvarsinformation ute i skolor och på andra ställen? Jag tror att ett sådant uppdrag skulle ge en väldigt fin struktur och en bas för en fortsatt mycket viktig verksamhet. Anf. 82 Försvarsminister LENI BJÖRKLUND (s): Fru talman! Jag är nog inte beredd att på stående fot tala om vilka uppdrag som Försvarsmakten ska ge till de olika försvarsorganisationerna. Om jag nu säger att vi behöver frivilligorganisationerna och att det är viktigt att de också anpassar sig till omställningen, är det å andra sidan så att de frivilligorganisationer som faktiskt gör detta och därmed stöder en inriktning också bör få känna uppskattning och respekt för de fortsatta insatserna. /J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Bengtsson Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 Såg ut som mycket prat men inget svar. Som vanligt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted May 11, 2004 Report Share Posted May 11, 2004 Såg ut som mycket prat men inget svar. Som vanligt Pricis, mycket snack. Liten verkstá. Hoppas bara ingen höjdare nappar på det sista förslaget... Vills se dom unga killar/tjejer som nappar på en karriär eller åtmisntånde värnplikten när lottorna har föredrag i skolorna. Lottorna må ha mycket närvaro och lägger ner mycket tid på sin verksamhet, men få har gjort GU och säkert helften är över 40. Kan inte se hur detta skulle påverka 14 åringar possitivt... men det är jag det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fetvictor Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 det hon säger är alltså att frivilligrörelserna kommer att vara kvar men att hon inte vet vad de ska göra av/med dem? jag skulle nog också betala miljontals kronor till en verksamhet, utan att veta vad jag skulle använda till. hur som helst så låter det i alla fall någorlunda vettigt att hemvärnet mfl. får vara kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts