Jump to content

Bosnien som turistland..


Maverick

Recommended Posts

Satte morgonfikan i halsen när jag kom in i butiken runt hörndet idag

Vagabond har en artikel med följande rubrik :)

 

Bosnien – vandring i bergen.

 

HAnn tyvärr inte läsa den men undrar om de varnar för Minfaran runt Iebl :baskerPa:

 

Känns lite tidigt och fel sorts turism...... SNacak om falig yssselsättning OM man går på fel stigar och annat........

Link to comment
Share on other sites

Letade lite på Vagabond-hemsidan..Inte ett ljud om minrisk eller liknade..

Dock en beskrivning av landet som KANSKE inte så många Svenskar sett..

Skulle du rekommendera Bosnien som resmål?

– Absolut. Jag tycker att Bosnien är det vackraste landet i hela regionen. Men självklart beror det beror på vem man är. Längtar du efter en dag på stranden är det inte att rekommendera eftersom Bosnien i princip saknar kust. Däremot är det otroligt enkelt att ta sig upp till både Mostar och Sarajevo från den Kroatiska kusten. Då får man verkligen se något annorlunda. Men absolut rekommenderar jag Sarajevo, hälften av mina vänner och hela släkten har redan varit här och alla blir fascinerade. Bara att vara här är som att leva mitt i nutidshistorien och hela 1900-talet. Sarajevo är en enormt exotisk europeisk stad, som en blandning mellan en schweizisk alpby och muslimsk småstad

Glömde lägga till dom fantastiska pyrotekniska effekterna under 90-talet.

 

Artikeln

Link to comment
Share on other sites

*LER BER OM USRÄKT* Visste inte riktigt vart jag skulle lägga det :)

 

Sorry...

Men seriöst alltså...

 

JAg var nere i Bosnien 2000 och under de 5 månaderna jag var där hade vi 2-4 minolyckor i vårat AOR!!!!

 

Varav den ena var 2 km från campen.. coh alla som drabbades var ju de som skall "känna till de minfria" områdena......

 

Fattar inte hur oansvariga de kan vara som tipsar om denna typen av turism...

 

Visst Håller man sig på hårdgjord yta så är ju i princip alla vägar idag minklarerade.. Men alla vet hur mycket skit som kan sliada ochg flytta sifg vid regn med mera...

Link to comment
Share on other sites

Tja va f-n. Folk åker ju till Libanon, Cypern, Israel, mm. Så varför inte Bosnien? Inte behöver det vara minfritt för att man ska åka någonstans på semester?

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Här hittar ni aktuell minkarta över Bosnien.

 

Se även rese rekommendationer via Britiska UD eller Svenska UD

 

Ha en trevlig resa

 

:lol:  Lennartsson

PerL.

 

Du har inte den "inofficiella" minkartan osså?

Känns vanskligt att chansa... :D

Av erfarenhet så är det precis som du också vet bästa att kolla med de som lever och bor i det området som du besöker var det kan finnas minor. OBS! detta är inte alltid som de har riktig koll.

Tyvärr har jag inte kontroll över den "inofficiella" kartan längre. Min är från -94 och kan vara lite vansklig. :D

 

:D Lennartsson

Link to comment
Share on other sites

det är enklast att titta om det varit strider i området eller varit trupper, då kan dte vara en del man vill undvika kanske :) Sen *finns* det ju områden där det är LUGNT att gå då ingen stridit där på många hundra år, och det är det inte kan finnas minor... bland annat en hel del berg om man nu är intreserad av sånt.

Om man bara ska beöka städer så löper man väl man lite andra risker än att trampa på en mina eller skadas av något som är kvar från kriget, bl a bli av med sin nya bil :) tycker iofs det ändå är rätt lugnt där nere...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...