Jump to content

Recommended Posts

Jag ska mönstra nu i juni. Jag har haft lite eksem på händerna i flera år som försvunnit för ett par år sedan. Jag undrar om hur kan det påverka min möjlighet att göra lumpen. Siktar på K3 som första val, stadsskytte som andraval.

Såvida det inte smittar och händerna inte riskerar att lossna när som helst så ser jag inga som helst problem med att ha eksem i lumpen. Vi hade iofs en avgång på KBS pga eksem men det var en allvarlig allergisk reaktion till bla vapenfett och motoroljor... vilket är ig om man är pjäsplutonchef på bkan!

Dessutom så hade det väl varit borta i flera år... eller?

Jag har psoriasis (Typ svår eksem) = mycket utslag över kroppen  och jag gjorde både lumpen o 2 bataljoner i Bosnien utan några större problem .

Lycka till ! :)

Jasså? Min kompis vart nekad pga eksem.

Han fick "fixa" det först sen skulle han sända in läkarintyg. Så han fick en plats men va tvungen att fixa bort eksemen först. Vilket inte gick. Så han förblev civil.

Men som med allt annat så skiljer det sig nog från person till person som fattar beslutet. Vissa vid pliktverket säger si och andra säger så.

Men är eksemen borta så ser jag inget problem.

Tack för svaren.

@danno: Yes, de är borta, men jag blev lite orolig efter att har läst på lumpen.nu att gamla skador har en benägenhet att återkomma under lumpen.

Det dom tänker på är nog snarare gamla knäskador motsv.

När man belastar kroppen under värnplikten är det lätt att sådana skador slås upp igen.

Ett exem som varit borta ett antal år kommer nog inte tillbaka bara för att du gör värnplikten.

The Swede :)

Jag ska mönstra nu i juni. Jag har haft lite eksem på händerna i flera år som försvunnit för ett par år sedan. Jag undrar om hur kan det påverka min möjlighet att göra lumpen. Siktar på K3 som första val, stadsskytte som andraval.

Jag har också eksem på händerna, de kommer och går, men har blivit bättre under de senaste åren. Och då jag har haft eksem under hela mitt liv så är jag van med det, även när det är som värst. Så länge du tror dig klara av det så tycker jag inte att det ska vara några problem.

Den snälla läkaren på min mönstring frågade mig om jag var besvärad av det.

Jag svarade helt enkelt att: självklart är jag besvärad av det, men jag har haft det i 18 år så varför skulle jag inte orka med det nu?

Jag är inställd på att det kan bli jobbigt med eksemen, då de brukar vara som värst på vintern när kläder och sånt blir fuktigt. Men det klarar jag nog :baskerKav:

Ska förövrigt bli eldledningsbefäl. Någon som vet hur mycket "kemikalier" som man kan få utsättas för? Allting är ju inte direkt hälsosamt för huden har jag hört ;)

Tack för svaren.

@danno: Yes, de är borta, men jag blev lite orolig efter att har läst på lumpen.nu att gamla skador har en benägenhet att återkomma under lumpen.

Det dom tänker på är nog snarare gamla knäskador motsv.

När man belastar kroppen under värnplikten är det lätt att sådana skador slås upp igen.

Ett exem som varit borta ett antal år kommer nog inte tillbaka bara för att du gör värnplikten.

The Swede :baskerKav:

Nja, beror nog på vad man har för typ av eksem.

Min ex flickvänn får problem vid fukt. Tex vid morsans stuga som är ved eldad, först badar man och jippi, sen regn på det och in i stugan (mycket varmt). Vilket resulterade i att eksemen tog fart. Detta i skogen med tält och den värmen som kan komma är ju obra.

Att säga att eksemen inte kommer tillbaka i lumpen är nog dumt för det vet man alldrig. I vilket fall så har man eksem och haft det ett tag så har man säkert slavor osv som är bra och även om man får återfall så bör det väl inte vara några problem att fortsätta lumpen däremot. Men nog kan eksemen komma tillbaka i lumpen. Vet många som får problem vid fukt. Och fukt är ju något man utsätts för ofta när man gör GU, allrahelst under GSUn (i andra fall tex jägar och span tjänst kan jag tänka mig att man ålar och svettas hela GUn)

Svettigt och varmt, kladdigt och fuktigt. Nog förstår jag läkarna som nekar folk med eksem för jag kan tänka mig att detta är en stor bov om man har eksem eller andra typer av hudproblem. Man dushar mycket osv, vissa har ju problem med det också. men vet man vart man har sig själv och så länge det inte är någon typ av smittsamt hudproblem man har så ser inte jag, förmodligen inte heller befälen nåt själ i att man inte skulle kunna fullfölja vpl så länge det inte är allt för skadligt för personen.

inga problem med eksem, undvik bara det gamla vapenfettet på blå burk (skall vara borttaget numera pg.a. ev. hälsofara..) inbillar mig att jag fick förvärrat eksem vid kontakt med det, dessutom så var inte kronans maskeringsfärg så snäll heller, fixa annan maskeringsfärg själv ;)

Du bör prata med en hudläkare som kan ge dig råd. Vilken behandling har du idag? Oftast så ger man väl kortisonkräm som dämpar inflammationen.

Hoppas det går bra med din värnplikt!

/Robban

*edit några stavfel*

Edited by RRM Sjöbev

Har själv psoriasis, men det är mycket lugnt på den frpnten nu. Mina händer, fingrar och armbågar ser nästan normala ut. Och jag har inga besvär av dom. :baskerPa:

Ta med dig hudsalva om det räcker med det. Typ Kortison eller dyligt. :lol:

• 1 month later...

Jag kom att tänka på det nu. Jag har som jag sade ovan, eksem. De största problemen är ju eventuella "sprickor" och liknande på fingrarna. Men en annan sak som jag känner av ibland är när mina kläder tvättas med något annat tvättmedel, men då undrar jag hur "snällt" tvättmedlet där uppe är?