Jump to content

utvärdering från ssg?

Recommended Posts

Var på en föreläsning som hölls av en "ssg'are" där han bland mycket annat talade om att förbandet hade gjort en utvärdering av skjutställningar, laddning och mycket annat som enskild soldat ute på fältet skulle kunna tjäna mycket på enligt honom, detta skulle tydligen vara utskickat till förband och naturligtvis mss. är det nån som har sett detta eller vet hurvida man ska gå till väga för att få möjlighet att läsa lite själv(han trodde stenhårt att förbanden uppmuntrade vpl att läsa "manualen" men det var ju knappast nåt vi fick märka av... )?

Jaha det var en nyhet för mig. Den största kritiken inom FM mot SSG har ju annars varit att inget av den kompetensutvecking som sker inom SSG kommer andra förband tillhanda. Om de nu har tagit till sig av kritiken är det bara att lyfta på hatten och vänta tills man får ett ex av utredningen.

• BlåGul -1

Jag har läst en utvärdering efter EUCOM-insatsen i DR. Congo. Den var intressant i sig men gav inte mycket matnyttigt åt den vanlige soldaten. Den handlade mest om organisation på planeringsstadiet av en insats, språk och ledningsproblem, UH- och sjvproblem, mm.

/Krook

Rapporten är naturligtvis hemlig för alla som inte ingår i förbandet eller har tillräcklig hög behörighet (dvs Öb och några till som skiter i den enskilde soldatens skjutställningar)  :P

Nej, den är öppen. Men förbannat svår att få tag i.

Jag har fortfarande inte lyckats.

Om någon har den eller en länk till den, så får ni gärna dela med er.