Jump to content

Bästa av knutna nävar?

Fk Satan

Vilken är knutna nävars bästa låt?  

126 members have voted

1. 1. Vilken är knutna nävars bästa låt?

• Arbetarbröder
      44
    • I Alla länder
      1
    • Ho Chi Minh
      3
    • Sången om Stalin
      15
    • Sången om kina
      1
    • Om jag någonsin skulle strida
      1
    • Till minnet av en avskedad kamrat
      1
    • Ut till fronten
      2
    • Någon annan
      8
    • Vilka är knutna nävar?
      39

Recommended Posts

Vilken är den bästa låten knutna nävar har gjort? själv tycker jag att det är ett ganska enkelt val :D Ni som inte vet vilka dessa artister är har inte missat så mkt :winner:

Det finns flera som är bra men jag röstar nog på "Om jag någonsin ska strida...".

Annars saknar jag låten strejken på Arendal, bland de bästa helt klart!

Arbetarbröder är annars väl en direkt kopia av en Bertolt Brecht-låt?

Fakta om strejkenArendal

En vild strejk skedde oktober 1972 på varvet. Bakgrunden var att varvsledningen beslutat att gå över från veckolöner till månadslöner. Ett par varvsarbetare medlemmar i KFML® protesterade då kraftigt och delade ut flygblad om strejken. Facket och de andra på Arendal var dock kallsinniga till strejken och stödde förslaget om månadslöner varpå strejken föll. KFML(s):s sånggrupp Knutna Nävar sjöng då en sång om strejken där de sjöng om "de köpta socialfascisterna" och "arbetarförrädarna" på Arendal. Sanningen var dock att nästan samtliga varvsarbetare var för reformen och strejken föll därför platt. Följden blev att de elva arbetarna från KFML® som organiserade strejken fick sparken.

Uhm, eftersom jag bara har hört "arbetarbröder" och "sången om stalin" får det bli refrängen på "arbetarbröder" som jag finner mig själv gå och nynna på allt som oftast.

Gärna med ett filter så det ekar av bergtunnel och fuktig huva.. *ryser*

Har bara fått tag på/hört två, Arbetarbröder och Sången om Stalin, och där vinner Sången om Stalin, eftersom jag alltid varit svag för a capella.

Lär av historien - om splittringen av KFML till tonerna av Rolling on the river

"Vi läste Lenin och Stalin, och angrep akademikernas reformism

Vi valde den skoningslösa kampens väg, och enhet på arbetarklassens grund

Vi handlade som kommunister ska göra när klasskampen skärps

Vi lärde, lärde, lärde av historien..."

EDIT: Blandade tydligen ihop några verser; har nu rättat.

Svårt val, Knutna Nävar har gjort många bra låtar. Några av favoriterna är:

Det är något konstigt med frihet.

En arbetarkvinnas sång till sin son.

Greppet hårdnar.

Då ingen av dessa finns med röstade jag på "Till minnet av en avskedad kamrat" som även den är en bra låt.

Iiiiich!

Finns det folk som på allvar tycker att detta är bra eller är ironi-faktorn så hög i den här tråden att jag totalt missar den?

Att sån här "musik" får förekomma i censur-sverige är ju dock smått överraskande...

Lär av historien - om splittringen av KFML till tonerna av Rolling on the river

"Vi läste Lenin och Stalin, och angrep akademikernas reformism

Vi valde den skoningslösa kampens väg, och enhet på arbetarklassens grund

Småborgarrevisionister kan aldrig styra partiet

Det lär oss, lär oss, lär oss historien..."

Volodja, vem har skaldat dessa rader? Inte har väl knutna nävar tolkat imperialistmusik?!?!

Edit: mittåt! det har de tydligen... http://www.geocities.com/knutna_navar/

Svår fråga om det hela är ironi eller inte. Själv tycker jag det är kul att lyssna på dem för de är så verklighetsfrånvända. Samt att jag nu vet hur det blev och hur fel de hade ( fast de skrev ju musiken på 70 ? talet) jämfört med hur det hela blev (sovjets fall, kommunismens "död" osv)

Låtarna är helt enkelt roliga att lyssna på för sina roliga texter och enorma idealism.

För egen del är uppskattningen ironi. En rätt tragisk ironi, eftersom Knutna Nävar är relativt välutbildade människor i ett land som kring 1970 tillhörde de rikaste och mest jämlika i världen, vilka (förhoppningsvis) trodde sig kämpa för ett bättre samhälle genom att hylla kommunistiska massmördare.

Men för dessa unga maoister var det säkert ingen ironi alls. Hoppas att de har STIM-pengar på Arbetarbröder idag...

Man blir mystisk i huvudet efter att ha lyssnat på Arbetarbröder i 1 timme...

Fast det är ju ingenting mot 12 timmar..  :lol:

hehe, så sant så sant....efter nån timme så börjar truddelutten låta annorlunda...lite nya texter kommer till i ens förvirrade skalle :D

fick lyssna på ett 25sekunders urdrag ur "Sången till stalin" som loopades runt runt i cd 4timmar nu i helgen vilket oxå var roligt, och man började höra en hel del mystiska "budskap"

:camo:

Rob Lowe's karaktär i "West Wing" - Sam Seaborn - sade i en argumentation med någon annan "staffer" ungefär att "Det är klart kommunisterna skrev och diktade väldigt bra, hur annars kunde 2/5 av jordens befolkning bli kommunister?".

Det ligger nåt i det, även om konsekvenserna av att leva efter budskapen i sångerna blir (och blev) fruktansvärda.

Hjärtat sitter som bekant till vänster. ;)

Iiiiich!

Finns det folk som på allvar tycker att detta är bra eller är ironi-faktorn så hög i den här tråden att jag totalt missar den?

Att sån här "musik" får förekomma i censur-sverige är ju dock smått överraskande...

"Censur-Sverige"? Har jag förts alldeles bakom ljuset om landet vi lever i? Jag trodde vår yttrandefrihet fungerade väldigt bra! Vad menar du förresten med "musik" i citattecken? Menar du att artisternas politiska hemvist diskvalificerar musiken som sådan?

Man blir mystisk i huvudet efter att ha lyssnat på Arbetarbröder i 1 timme...

Fast det är ju ingenting mot 12 timmar..  :D

Äh, när jag för första gången kom i kontakt med låten (via detta forum.:lol:) laddade jag ner den och lyssnade på den - enbart den - på repeat i 5-6 timmar innan jag somnade med den på.

Fast jag har ju inga minnen av fångförhör relaterade till den, och så var det inte heller tolkskolans remix. ;)

Den är förövrigt fortfarande - tillsammans med soviets nationalsång, Sveriges nationalsång, markoolios "jag orkar inte mer" och en del andra hits - en av låtarna jag brukar lyssna på när jag är ute och springer. :D

Efter att ha varit med och lyssnat på samma 25sekunders-snutt som Fk Satan kommer jag inte gilla något som "Knutna nävar" producerat  :lol:

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Lika bra att gilla läget, bättre att "tycka om" än att avsky, blir lite lättare då... Men tyckte att tecno-slingan var skönare att lyssna på än stalin-slingan. Varje gång man hamnade närmare tecno-slingan så var det som en befrielse :D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...