Jump to content

USA och folkrätten i Irak


Recommended Posts

Det finns inget universiellt sunt förnuft. Vad som är sunt förnuft för mig är inte detsamma för dig.

 

För många muslimer är Sharia sunt förnuft.

Vilket också innebär att det inte finns något absolut rätt eller fel i denna värld.

 

Därför anser jag att man måste utgå från den värderingsgrund (i mitt fall, den västerländska liberala demokratin) som man själv står på är den rätta.

Som jag ser det får man som företrädare för "det sämsta statsskicket om man bortser från alla andra", helt enkelt vara glad för att man i dagens värld befinner sig "in the top of the foodchain".

 

Det finns folk som tycker att fyllekörning är sunt förnuft...

 

Slutsats: Sharia är med avseende på alla liberala humanistiska värderingar fel då den är inskränkt på ett nästan medeltida vis, föder i längden enbart lidande och den som arbetar för dess införande arbetar per definition omstörtande mot den liberala demokratin och må brinna i helvetet/napalm.

 

Något hårddraget och skrivet med glimten i ögat men bara något.

 

Ni får nu gärna kalla mig för "Demokratisk fundamentalist" eller något liknande... :D

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja gå så långt att påstå att lämna ett eventuellt hot bakom sig är att försätta det egna manskapet längre bak i konvojen för fara.

Detta anser JAG personligen är oacceptabelt.

 

Mina egnas säkerhet kommer alltid först. punkt slut.

 

 

Romulus.

har man väl blivit beskjuten så kan man bekämpa det/den som beskjutit en om det inte är uppenbart att det/den är försatt ur stridbart skick.

 

jag ser det dock som oacceptabelt att skjuta ihjäl folk som är skadade eftersom de kanske kommer att öppna eld senare, här tvingas man till en bedömning, är målet bekämpat, försatt ur stridbart skick eller bara nedhållet? vid de två första alt är det eldupphör som gäller, 3:e alt kanske man inte ska lämna utan uppsikt.

 

jag har svårt att se den situation då man blir påskjuten skjuter tillbaks och sedan provskjuter lite på målet för att se om det rör sig och sedan åker vidare.

Link to comment
Share on other sites

För att go on topic igen så läste jag idag om att de soldater som står åtalade för övergreppen i fängelset inte kan se att de gjort något fel då de handlat i chefens anda... För övrigt samma argument som användes i Nürnberg 1947.

Har de så jäkla usel soldatutbildning i USA att de inte får lära sig att det är inte bara deras rättighet utan tilloch med plikt att vägra utföra order som strider mot folkrätten eller Genévekonventionen? Man kan ju undra. :=o

Link to comment
Share on other sites

För att go on topic igen så läste jag idag om att de soldater som står åtalade för övergreppen i fängelset inte kan se att de gjort något fel då de handlat i chefens anda... För övrigt samma argument som användes i Nürnberg 1947.

Har de så jäkla usel soldatutbildning i USA att de inte får lära sig att det är inte bara deras rättighet utan tilloch med plikt att vägra utföra order som strider mot folkrätten eller Genévekonventionen? Man kan ju undra. :blink:

Lynndie England påstår att hon inte fått någon som helst utbildning i folkrätt. Kan detta verkligen stämma? Hon var ju dessutom MP vilket normalt sett innebär att man genomgått en tämligen omfattande juridisk utbildning.

 

Jag kan f ö tycka att "sunt förnuft" (tebax till moral/etik diskussionen) borde få de flesta att greppa att sexövergrepp inte kan ingå i vad som OK att utföra. Men är man uppväxt under trassliga förhållanden i ett mobile home kanske man inte ifrågasätter detta, vem vet vad flickstackaren själv blivit utsatt för som barn (nu blev det mycket spekulationer från min sida). Jackie Arklöf var väl annat exempel på en individ med en trasig barndom som tappade uppfattningen om rätt och fel....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...