-Archon- Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 (edited) Jag läste en artikel i Upsala Nya Tidning om en skottlossning som man tror var gängrelaterad. Man har hittat ett par lådor ammunition, bland annat m39/B - och min första tanke var då naturligtvis "Vad är det för vapen som cirkulerar i denna typ av gäng?" Så till min fråga (främst riktad till er Poliser som finns på forumet): När polisen gör beslag av eldhandvapen hos kriminella gäng, är det vapen i kaliber typ 9mm+ eller är det vanligare att det är mer finkalibriga pistoler typ .22 eller .25APC eller liknande? Finns det någon dokumentation över detta tillgänglig? Är m39/B "vanlig" på gatan? [edit]meningsbyggnad och förtydligande Edited May 6, 2004 by -Archon- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Julhelm Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Givetvis måste det röra sig om 9mm pistol med dithörande ammunition, vilka är överrepresenterade hos kriminella. Har svårt att tänka mig en kriminell föredra .22 framför kraftigare 9mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Givetvis måste det röra sig om 9mm pistol med dithörande ammunition, vilka är överrepresenterade hos kriminella. Har svårt att tänka mig en kriminell föredra .22 framför kraftigare 9mm. Vet du det eller tror du det? Om du vet att det är så, kan du styrka det på något sätt? -Archon- ville ha fakta, inte spekulationer. The Swede BLÅGUL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 (edited) Har svårt att tänka mig en kriminell föredra .22 framför kraftigare 9mm. Tidigare studier som jag har sett har snarare visat att den syniske kriminelle som är beredd att använda sitt vapen föredrar en mindre kaliber då risken att döda den man eventuellt skjuter mot är mindre. Det känns dock som om detta måste variera mycket mellan olika gäng och delar av landet. Ett exempel på en "känd" kriminell som resonerade på detta viset var skådespelaren och regisören som greps för bland annat ett varuhusrån mot B&W (...tror jag det var). Där användes just en .22lr och en väktare skadesköts i benet... Edited May 6, 2004 by HvPrsk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scribe Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Den kaliber som tar mest liv i USA är faktiskt .22LR Litet vapen, går lätta att gömma på kroppen. ingen rekyl, låter lite, etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jöjje Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 jag ställde frågan till en bekant som jobbade på NI för några år sedan och ha sa att man kan dela in de illegala vapnen i några olika kategorier tex insmuglade öststatsvapen, vapen med "coolhetsfaktor" (läs beretta, glock mm), stulna militära vapen samt äldre vapen som hittats i tex dödsbon(farfars gamla O7:a som han hade som tjänstevapen när han jobbade på posten, typ) Jag gissar på att anledningen till att så många mord i usa begås med 22:a beror på att skjutningarna där 9mm och grövre "bara" slutar som mordförsök. Detta skulle i så fall bero på att det är få som har den färdigheten som behövs med de grövre vapnen i gängen (som tur är). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Innuendo Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Då det gäller .22 så är vapenhandlarna oftast väldigt såliga på att kolla licens vid köp av sånna, särskilt när man köper mycket. En vapenhandlare som jag köpte .22 av (10000 skott) sa att ahna inte behövde kolla på licensen för att ingen jäkel skulle köpa så mycket ammo, som inte tränar och tävlar aktivt. 9mm brukar de alltid fråga om licens på. VAd gäller olaglig cirkulation, så tror jag att det är ungefär lika "lätt" Obs. Jag tror det är så, jag har inga fakta som styrker det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 (edited) Satt och snackade med en polare som varit polis i Phoenix i 25 år. Han sa också att de flesta fall av dödade vid skottlossning var skjutna med .22LR eller .25ACP. Anledningen till detta är att dessa vapen är vanligare inom kriminella kretsar i USA då de är oftast väldigt billiga, små och lätta att gömma (se Lorcin etc.) Så i USA är det vapen som är billiga och lätta att gömma som föredras över vad som i våra kretsar skulle klassas som "effektiva" kalibrar. Han berättade även om hur han sett på när en Hells Angels nisse hade lyckats spränga sig själv i luften medan han (nissen) apterade en bilbomb i en Cheva-van utanför en rivaliserande MC-klubb. Polarn och en kollega satt i en egen van och spanade mot MC-klubben när nissen plötsligt sprang fram till Chevan, öppnade motorhuven och KABOOM så låg det två ben framför en brinnande van. Edited May 6, 2004 by Yxa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roninn Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Hur det ser ut i hela Sverige vet jag inte men efter de husrannsakningar jag gjort personligen så verkar 9mm vara vanligast, tätt följt av hagel kaliber 12. Busar i Sverige brukar inte ha ett sånt urval av vapen att de kan välja och vraka utan de får ta de vapen som de får oavsett om det är en .22LR eller en .45. Men som sagt 9 mm är betydligt vanligare än andra kalibrar i de ärenden som jag varit inblandad i. Högst ovetenskapligt alltså men kanske en fingervisning. Däremot verkar vissa busar ha en förkärlek för alla typer av vapen och olika ammunitionssorter. Jag har hittat de mesta konstiga patroner och am sorter under mitt snokande. Busar verkar helt enkelt "samla" på patroner, inte alla givetvis men vissa. Tråkigt för dom eftersom det kommer en anmälan om brott mot vapenlagen som ett brev på posten så fort jag hittar minsta patron... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Med tanke på de Jugoslaviska (HS) och andra Öststatsvapen (CZ etc) som vi nu verkar få in mycket av så är det väl naturligt att det blir 9mm som är vanligaste kalibern. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cordite Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 En effekt av våra kära lagar som så ofta verkar i motsatt riktning än avsett är att om man som ostraffad ertappas med kniv eller tårgas etc. så blir man dömd för ringa olaga vapeninnehav. Förutom att vapnet konfiskeras så får man surt betala sina böter samt riskerar vapenlicenser och så vidare. En förut straffad som går på socialbidrag blir endast av med sin tårgas eller vad det nu må vara. I praktiken så är det således bara skötsamt folk som inte är betrodda att bära kniv eller tårgasspray. Heja Sverige! Våra folkvalda är otroligt intelligenta. Mera lagar tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Badboy Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 En annan fördel med .22-vapen är att de effektivt går att ljuddämpa. Många öststatsvapen som kommer in till Sverige på olagligt sätt, (CZ) saknar vapennummer, vilket skulle tala för att de kommer direkt ur fabrikernas produktionslina. Trots detta så är det naturligtvis oss hederliga skyttar man skall straffa, genom att införa blyförbud och man vill helst förbjuda dynamiskt skytte. Logiskt! /Magnus B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-Archon- Posted May 6, 2004 Author Report Share Posted May 6, 2004 Högst ovetenskapligt alltså men kanske en fingervisning. Låter dock ganska troligt Tackar och bockar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kronvrak Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 roninn: En följdfråga. Jag läste i någon tidning för ett antal år sedan att det även går mode i vilka vapen man väljer, är en film/bok med ett visst vapen i populärt så vill många av de kriminella ha just det vapnet. Är det något ni märker av? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Innuendo Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 roninn: En följdfråga. Jag läste i någon tidning för ett antal år sedan att det även går mode i vilka vapen man väljer, är en film/bok med ett visst vapen i populärt så vill många av de kriminella ha just det vapnet. Är det något ni märker av? mm.. det låter som om det skulle kunna vara sant. Bevisar lite vilken kunskap och intelligens de besitter: "Är det med i en film, då är det ett grymt vapen, särskilt om det ser väldigt combat ut" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roninn Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 Inget som jag märkt av eller någon av mina kollegor. Fast vi tar knappast "mest" vapen i Sthlm så det KAN gå visst mode i vapen frågan men jag har inte märkt av det som sagt. Det är inte så jättelätt att fixa fram illegala vapen trots allt, så de flesta busar får nöja sig med det som de hittar/får/"ordnar". Många busar snackar väldigt mycket om allt möjligt. De vill imponera och verka ballare än de egentligen är. Därför ska man ta allt som kriminella säger med en stor nypa salt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inf Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 Värst i storljugarkategorin är kanske de riktigt unga busarna. Det är uppenbart att de inte är förhärdade brottslingar, men när journalister frågar om de är beväpnade blir svaret alltid likartat: -Jag är inte beväpnad just nu va, men nästan alla jag känner har skjutvapen och jag skulle själv kunna skaffa ett vapen på en kvart, typ. Detta är väl ok, men men att journalisterna glömt saltet hemma är lite värre. Även seriösa morgontidningar kan ta in artiklar där jornalisten helt okritiskt för slynglarnas försök att skryta vidare och dessutom menar att det är ett gott bevis på hur "hårt" samhället blivit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dast Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 En effekt av våra kära lagar som så ofta verkar i motsatt riktning än avsett är att om man som ostraffad ertappas med kniv eller tårgas etc. så blir man dömd för ringa olaga vapeninnehav. Förutom att vapnet konfiskeras så får man surt betala sina böter samt riskerar vapenlicenser och så vidare. En förut straffad som går på socialbidrag blir endast av med sin tårgas eller vad det nu må vara. I praktiken så är det således bara skötsamt folk som inte är betrodda att bära kniv eller tårgasspray. Heja Sverige! Våra folkvalda är otroligt intelligenta. Mera lagar tack! På vad grundar du denna uppfattning? Mitt intryck, som baseras på ett antal års erfarenhet i domstol, är att den absoluta majoriteten av de som döms för brott mot knivlagen eller ringa vapenbrott är tidigare dömda personer med låg eller obefintlig inkomst. Ofta handlar det om personer som förutom för vapenbrott/brott mot knivlagen också döms för narkotikabrott, stöld/snatteri, rattylleri och olovlig körning, dvs typiska "pundarbrott". Skälet till varför det förhåller sig så är tämligen enkelt - polisen har större anledning att ingripa mot denna kategori och gör därför fler fynd av knivar mm. Det är betydligt mindre risk att en nykter och välklädd person blir kroppsvisiterad än att en illa klädd - och luktande - individ som hänger på Plattan och formligen utstrålar "narkotikabrott, eget bruk" blir föremål för polisens nyfikenhet. När man döms för flera brott åtnjuter man en viss straffrabatt - domstolen adderar inte straffen utan gör en helhetsbedömning. I de fall någon döms för ett större antal brott där ett brott mot knivlagen ingår som en del påverkar det brottet ofta inte straffvärdet i någon större utsträckning. Men skulle t ex en uteliggare (de bär ofta kniv) dömas för enbart detta brott får han samma straff som alla andra, dvs i regel penningböter. Sedan är det en annan sak att han möjligen inte kommer att betala. Lagen ser följaktligen likadan ut för alla. Den tillämpas också lika för alla i domstol. Urvalet beträffande vilka som hamnar i domstol kan jag inte uttala mig om - men om det där sker någon åtskillnad beror det i så fall på lagarnas tillämpning hos polis- respektive åklagarmyndigheter, och inte på "våra folkvalda". ----------------- För att återgå till vad tråden egentligen handlar om: Min erfarenhet är att bland de som döms för vapenbrott i domstol kan man urskilja några olika kategorier. Det är främst lågbudgetbrottslingarna, som använder vad de kommer över. Här återfinns ofta de avsågade hagelgevären, men också pistoler och revolvrar av varierande beskaffenhet, ofta gamla (jag har sett 1800-talsrevolvrar i dåligt skick) och med många olika kalibrar, inte sällan .22. Nästa kategori är mer kapitalstarka och har investerat i begagnade 9 mm-pistoler av öststatsursprung. Slutligen finns de riktigt avancerade killarna, som inte förekommer särskilt ofta eftersom de har förstånd och uppbackning tillräckligt för att klara sig undan. Det är här man hittar moderna pistoler och automatvapen, och en och annan grovkalibrig revolver. Eftersom detta urval baseras på dem som hamnar inför domstol är det naturligtvis skevt, och återspeglar inte korrekt hur det faktiskt ser ut på "gatan". Benägenheten att åka fast skiftar förstås markant mellan de olika kategorierna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Badboy Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 "Man har hittat ett par lådor ammunition, bland annat m39/B " Vän av ordning undrar nu om de menar lådor eller askar? Enligt bildtexten så verkar de avse den ammunition som visas på bilden. Ask = 36 patroner Låda = 864 patroner I och för sig inte ovanligt att det är faktafel i media, men det är svårare att få tag på ett par lådor än ett par askar... /Magnus B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 Jag arbetar på en stor lastbilsfabrik i Göteborg ( det finns inte så många ), jag arbetar kvällstid och har inte sett det själv - men i onsdags så gjorde polisen en husrassakan i ett av omklädningsrummen ( de hade tidigare gripit en misstänkt som förmodligen arbetar i fabriken). De fann knark och en Kalashnikovkarbin i den gripnes skåp.......Ska man skratta eller gråta . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Min ringa erfarenhet av busvapen sträcker sig till några hagelbössor, diverse patroner och en pistol från forna Jugoslavien. Mitt intryck är att de flesta busar tar de vapen de kommer över, det stjäls ju en del jaktvapen bland annat... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kronvrak Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 roninn: Tackar för svaret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertilXerxes Posted May 16, 2004 Report Share Posted May 16, 2004 Sidospår kanske, men.... Hur ser det ut med tillgången på stulna (svenska) militära vapen hos buset? Jag vill tänka mig att mobbförrådens flytt från skogen samt patronlägeslåsen på hemvärnets AK 4 har ställt till en hel del problem för knark-kalle när han vill ha en automatkarbin från Plattan...eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swestres Posted May 16, 2004 Report Share Posted May 16, 2004 Nu har jag väldigt svårt att vara seriös ibland så jag postar den här: http://www.shotshowreports.com/images/2004/50pistol.jpg .50 BMG Seriöst igen: http://www.polisen.se/mediacache/4347/3473...lighet_2001.pdf <- står lite på sidan 36 http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?=11...ousRenderType=1 Det enskilt vanligaste beslagtagna vapnet var i fjol en tjeckisk- och jugoslavisktillverkad niomillimeterspistol kallad CZ. Sammanfattning: Den illegala vapenanvändningen och -innehavet ökar i Sverige, i genomsnitt beslagtas 4 vapen om dagen. Detta är ett växande problem, särskillt den organiserade vapensmugglingen är oroväckande. Beslagtagssiffrorna ligger på ungefär samma nivå som 2001 men antalet vapnrelaterade brott ökar. Priserna på vapen på den illegala marknaden har minskat. Sen har jag ingen SIFO undersökning på följande, men det är coolare med en .45'a än en .22'a på Rosengård. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cwacker Posted May 30, 2004 Report Share Posted May 30, 2004 (edited) Med risk för att låta som det bus som både ni (antar jag) och jag ogillar. Det är inte svårt att få tag på vapen i Sverige idag, jag har blivit erbjuden vapen av olika sorter, allt från handgranater stulna av värnpliktiga till revolvrar jag inte har en aning om vad dom kommer ifrån till en elpistol och faktist en stulen AK-5 en gång. Seriositeten vid erbjudandet av AK-5'an är inte att betvivla, tyvärr :( . För övrigt, en fråga till trådens poliser (ja, den är väl lite OT). Är det vanligt att CGA 5'orna (Artikel hos Aftonbladet ) används? Och vid vilka tillfällen och i vilka syften tas dom då ur sina (förhoppningsvis stora) skåp? Edit: Klantig formulering. Edited May 30, 2004 by Cwacker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ziggy Posted May 30, 2004 Report Share Posted May 30, 2004 Smått OT men ändå. När buset väl har vapen, hur duktiga är de på att använda dem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted May 30, 2004 Report Share Posted May 30, 2004 (edited) Busets skicklighet med vapen varierar ju, men den vanlige "gråtjuven" är troligen inte så tränad och hemma med vapen. En krigsveteran från t ex det forna Jugoslavien, som blivit buse i Sverige, är ju desto mer tränad och van vid vapen. Personligen utgår jag från att alla med vapen är världsmästare på att hantera just det vapnet och tar inga risker.... Edited May 30, 2004 by Fu Frippe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cordite Posted June 1, 2004 Report Share Posted June 1, 2004 Ett problem är ju också att psykopaten använder vapnet långt innan en trög "svenson" likt mig själv fattat att det är dags att slåss för livet. Vad har man för nytta av att vara en hejare på att skjuta när bössorna ligger hemma? När man tycker att man har en dålig dag och sätter ett och annat skott i det vita på 25 meter så ska man ha i åtanke att man behöver inte skjuta som Skanåker för att träffa nån på 7 meters håll. OK att med pickan på tvären som dom jättetuffa på film så är det inte svårt att bomma på ett par meters håll, men det är nog bäst att hålla sig undan. Fanskapet kan ju få in en tursmäll! Och min bestämda uppfattning är fortfarande att skötsamt folk straffas hårdare i praktiken då dom har mer att förlora! Sätt slödder i straffarbete så dom sliter ut axlarna, det gör ju för F-N vanligt folk i yrkeslivet som aldrig gjort medmänniskor illa! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts