Ibsen Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Hej! Har en kille i min klass som inte tror att han är jägare, men i stort sett allting annat. Nu sitter han o säger att han minsann känner en kille som skär i människor (han visste inte ens att det hette kirurg tror jag!), och efter lite bla bla bla så sitter jag och en tjej och försöker förklara för honom att man visst måste vara utbildad läkare för att bli kirurg, medan han bestämt småflinande hävdar att man inte behöver det. Vad är sant? Om det är för OT, stäng och kasta. /Ibsen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ful Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Klart som fan att en kirurg måste vara läkarutbildad, däremot så behöver man ingen utbildning för att skära i folk.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Hej! Har en kille i min klass som inte tror att han är jägare, men i stort sett allting annat. Nu sitter han o säger att han minsann känner en kille som skär i människor (han visste inte ens att det hette kirurg tror jag!), och efter lite bla bla bla så sitter jag och en tjej och försöker förklara för honom att man visst måste vara utbildad läkare för att bli kirurg, medan han bestämt småflinande hävdar att man inte behöver det. Vad är sant? Om det är för OT, stäng och kasta. /Ibsen Man behöver inte vara kirurg/läkare för att skära i människor, se bara på tomas quick han är inte kirurg eller läkare och han skär i människor... Men för att skära i människor med relativt lyckat resultat så bör man vara läkare... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Visst måste du vara läkare för att bli kirurg. Gäller det döda kan du dock vara obduktionstekniker (...har jag för mig att det heter). En sådan är inte läkare, utan kan väl snarast liknas med en styckmästare som öppnar kroppen och tar fram de organ som obducenten (läkare) behöver undersöka eller analysera prover på. Jag vet inte hur lång utbildningen till obduktionstekniker är, men inte blir man det på en kafferast... Link to comment Share on other sites More sharing options...
skytten Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Nej faktiskt inte.. Om du ska skära i döda människor vill säga. Då räcker det med att vara obduktionsassistent (inte säker på namnet) men du är utbildad undersköterska då. Eftersom att det handlar om att ta ut organ på döda människor.. Levande människor är dock en helt annan sak.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Du kan ju alltid hänvisa till denna... http://www.lu.se/stu/studinfo/utbesk/progr...rutbildning.pdf (Bl a hittas Kirurgi under: Grafisk översikt över utbildningen.) Snacka om att din "polare" är ett fetspån av galaktiska mått! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted May 6, 2004 Author Report Share Posted May 6, 2004 Argh! Jag menade obducent! Ja, den här killen är någonting extra. Tro mig. Fast han har iof gått på IV innan han kom till HP. Var stressad när jag skrev det då det bara var nån minut till gympan. Sorry. Det är OBDUCENT jag undrar över. Han har ett jobb på lassarettet i Falun, men som elektriker tror jag. Och allt han gör är baserat på att få uppmärksamhet. Det är faktiskt ganska synd om honom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Innuendo Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Farsan jobbar som obduktionstekniker. Han har ett års obducentutbildning. Han har framförallt uppgifterna att ta ur knä och höftproteser, samt ta ur pacemakers. Sånna saker som inte kräver rättsmedicinsk kompetens. Sen sköter han även om svepningar och visningar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted May 6, 2004 Author Report Share Posted May 6, 2004 Ja, det var det jag menade! Läkarutbildning och rättsmedicinsk utbildning är väl att föredra att obducenter har? Sådana här som letar efter saker i den dödes kropp, inte som Innuendos far, obduktionstekniker. Det var iallafall en sån obducent jag fick för mig han menade. Det är alltid kul att motbevisa den här killen för han verkar inte fatta att han har fel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Innuendo Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 japp.. det är skillnad på obducent, och obduktionstekniker. Obducenten går även under namnet patolog. De har en rättmedicins läkarutbildning. Så alla obduktioner som går som rätts skickas i det här fallet till skövdes patolog. Farsan har titlen både obduktionstekniker och bårhusvaktmästare. Bårhusvaktmästare som utför svepningar och visningar. Samt obduktionstekniker som uför lättare obduktioner. Edit Kom på lite till: Patologerna har obduktionsassistenter som tidigare har nämnts i tråden, vilka har undersköterske utbildning, med en tilläggsutbildning jag tror det är 6 månader eller ett år. ska fråga farsan omdet under helgen, så återkomemr jag med fakta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted May 6, 2004 Author Report Share Posted May 6, 2004 Tack Innuendo för den förklaringen! Jsg ska fan ta och sopa bort flinet i ansiktet på honom nu! Om han dyker upp ö.h.t. innan vi slutar, han har inte visat sig efter gympan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Innuendo Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 OK.. nu är detsåhär, jag skrev lite fel innan. Farsan ringde, och då passade jag på att fråga. SÅHÄR är det: För obduktionstekniker: 3 månader teori 3 månader praktik 1 års arbete som biträde hos patologen Sen är man obduktionstekniker För patolog: läkarutbildning med inriktning mot patolog 5 år För rättsmedicinsk patolog samma läkarutbildning som patologen + ett antal år i vidareutbildning (hur länge visste han inte) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted May 6, 2004 Author Report Share Posted May 6, 2004 TACK! Nu j*vlar ska han få! Ska dock vänta lite med det så ala i klassen hör. Är det något jag har svårt för så är det personer som medvetet försöker impa på allt och alla hela tiden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Håkan Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Kan bara säga att Obducent/patolog mf är ett roligt arbrte , fast så måste man tycka att det är intresant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 TACK! Nu j*vlar ska han få! Ska dock vänta lite med det så ala i klassen hör. Är det något jag har svårt för så är det personer som medvetet försöker impa på allt och alla hela tiden. Verkar ju som att du ska försöka impa på hela klassen när du avslöjar bluffaren ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted May 7, 2004 Author Report Share Posted May 7, 2004 Ah, där fick du mig! :P Hm, det ligger nått i det du sa. Fast det var ingen från klassen som hörde när jag konfronterade honom. Så jag går fri. Det kom då fram att han menade obduktionstekniker, när jag frågade om det var obductionstekniker. Och dessutom handlade det inte om att skryta för min del, utan att förnedra. Om man avslöjar någon inflör så många människor som möjligt ökas förnedringen. Men nu var det ganska folktomt när jag frågade honom som sagt. Nu ska jag gå och ha astronomiprov. Vi hörs! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.