Jump to content

USA och ansvar

Recommended Posts

Kan man klassa händelserna i de irakiska fängelserna som krigsförbrytelser? Eller ska de civila "contractors" anställda av USA, som gjort sig skyldia till övergrepp ställas inför civil domstol? Bara undrar...

Läste på text-TV att en amerikansk statsvetare uttalat sig om den senaste tidens påstådda övergrepp och USAs användning av civilanställda (en ny mening för ordet civilanställd). En av fördelarna, enligt honom, var att USA kunde frånsäga sig ansvar i fall något av de civila företagen begick brott osv.

På den punkten håller jag inte med. Är inte USA skyldigt att ta ansvar för vilka företag man anlitar i "återuppbyggnaden" av Irak? Man kan väl säga att USAs krigsmakt delegerar vissa arbetsuppgifter åt civila firmor. I min värld har jag fått lära mig att man aldrig kan delegera ansvar...

Hälsningar, Foxtrot Lima :lol:

• Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kan man klassa händelserna i de irakiska fängelserna som krigsförbrytelser?

Ja

Eller ska de civila "contractors" anställda av USA, som gjort sig skyldia till övergrepp ställas inför civil domstol?
Vilka civila contractors har gjort sig skyldiga till övergrepp, och när?

På den punkten håller jag inte med. Är inte USA skyldigt att ta ansvar för vilka företag man anlitar i "återuppbyggnaden" av Irak? Man kan väl säga att USAs krigsmakt delegerar vissa arbetsuppgifter åt civila firmor. I min värld har jag fått lära mig att man aldrig kan delegera ansvar...

Det beror på vem dom arbetar för, om dom är anställda av den Irakiska staten?

Eller om det ar utlandska foretag.

De senaste dagarnas bilder påvisar ett beteende som inte anstår någon som vill kalla sig soldat, och jag hoppas de som roat sig med att förnedra krigsfångar straffas mycket hårt och erbjuds ett synnerligen vanhedrande avsked.

Deras lekstuga har - förutom att innebära övergrepp mot enskilda människor - allvarligt ökat destabiliseringen ytterligare i hela Mellanöstern.

Geneve- och Haagkonventionerna ger förvisso inte särskilt mycket skydd i "stridens hetta" - men när någon redan befinner sig i motståndarens våld är de solklara:

Man torterar eller förnedrar inte krigsfångar ens i närheten av det sätt bilderna visar!

En stat kan sedan aldrig delegera sitt ansvar avseende behandling av krigsfångar till ett privat företag. Genevekonventionen håller den krigförande parten generellt ansvarig för de krigsfångar den tagit.

Huruvida en enskild civilt anställd befattningshavare kan anses bryta mot Genevekonventionen eller ej är i mitt tycke en hypotetisk fråga. Personen begår solklara brott och är straffbar enligt nationell rätt i vilket civiliserat land som helst. Även i USA. Vad gäller soldaterna på bilderna i media är frågan solklar.

Eller ska de civila "contractors" anställda av USA, som gjort sig skyldia till övergrepp ställas inför civil domstol?

Ja inte vet jag exakt vad företagen heter och vilken dag de skyldiga våldförde sig på krigsfångarna. Det stod att USA anlitade civila företag till att sköta allt ifrån postgång till bevakning av fängelser och dylikt. Tydligen ska de här övergreppen ha begåtts utav civilister klädda i arbetsdräkt, som det hade hetat i svenska sammanhang.

Den amerikanske statsvetaren uttryckte fördelar och nackdelar med att anlita civila företag. En av fördelarna ska ha varit att dödade och sårade "civilian contractors" inte behövde ingå i krigsmaktens förlustsiffror. Dessutom var en annan fördel, enligt den här statsvetaren som det stod om på text-TV, att USA inte behövde ta ansvar för deras eventuella handlingar, vilket jag själv uppfattar som en mycket felaktig bedömning.

Nackdelarna skulle bl a då vara att det skulle vara svårt att veta vilka lagar de civila företagen lyder under, och att de inte fungerar under någon särskild befälsordning.

Jag kan tyvärr bara säga att detta inte ger en speciellt positiv bild av USA vad gäller efterföljandet av folkrätten m m.

Hälsningar, Foxtrot Lima 0:)

Det är nog krigsförbrytelser det här, och det mesta verkar vara utfört av amerikanska soldater. Dock inte sällan enligt instruktioner från såna här contractors.

Du är alltid personligen ansvarig för dina gärningar, oavsett vem som ger ordern. Det funkar inte som försvar, att du bara lydde order.

USA har tydligt markerat att man inte accepterar att utländska domstolar skulle döma amerikanska soldater. Däremot är jag inte säker på om det här gänget, i Abu-Ghraibfängelset, kommer att dömas i civil domstol eller militär. Eller, mittåt, jag har inte en aning om det. Det enda jag vet, är att de inte kommer att ställas inför rätta i Haag.

Tror det finns ett dataspel på ett sånt tema: där USA och FN ligger i krig. USA har väldigt sällan deltagit i FN-trupper, just för att man inte vill lägga sina trupper under främmande befäl. Både Koreakriget och förra Irakkriget var sanktionerade av FN. FN gav så att säga USA uppdraget att genomföra beslutet om militär intervention. Men i Makedonien tror jag det fanns amerikansk trupp med blå fn-baskrar.

För övrigt är jag inte säker på att Sverige så värst gärna skulle lämna ut misstänkta till Haag heller. Jag tror faktiskt att Sverige förhandlade till sig nåt slags undantag.

Lite provocerande: Snart är det kanske dags att skicka FN till staterna och jaga krigsförbrytare?

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Vill du se Dag Hammarsköld Plaza i New York jämnad med marken inom tjugofyra timmar och x antal tusen diplomater deporterade medelst lastfartyg?

Allvarligt talat så är FN fullkomligt tandlöst när det handlar om att gå emot USA.

Bra eller dåligt kan man tvista om men så är det.

Den dagen någon klipsk gubbe i FN får för sig att jaga fast påstådda amerikanska krigsförbrytare mot USAs vilja kommer FN som vi känner till det att få kämpa för sin egen överlevnad.

USA är hypermakten, FN är...FN.

Så en eventuell diskussion om det här är ytterst hypotetisk.

Jag tror nog att Foxtrot Lima menade det som ett skämt. Alla förstår nog omöjligheten i att skicka in FN trupper till staterna. Behöver nog inte ens sägas nått mer om den saken.

Du skulle bli förvånad över vad vissa människor tror och inte tror.

(Inte riktat mot FL)

i de rapporter som citerats i media de senaste dagarna har både militaryintelligense-personal och av dem anställda civila förhörsledare figurerat i de här sammanghangen.

Kanske det. Jag blev ju förvånade över vad du verkade tro.

Vad jag tror är att om jag inte hade skrivit ovanstående så hade det funnits en överhängande risk att den här tråden hade bytt riktning och utvecklats till ett vilt spekulationsmaraton och dränkt debatten som följde trådens ursprungliga premiss.

Varför jag inte tycker att detta scenario är otroligt beror på den brokiga skara trådar som har råkat ut för det tidigare (visserligen oftast uppstyrt av blågul).

Själv så råkar jag vara en smula intresserad av just den ursprungliga debatten så framåt på den.

Tydligt nog?

Aha dom menar CIA folket, jag förstår.

det är förmodligen så att CIA har någon form av entrepenörsfirma för att skicka sina killar runtomkring "utan att visa vilka de egentligen är", för det lär ju inte vara så att man hyr in förhörsledare från manpower.... :D

Aha dom menar CIA folket, jag förstår.

det är förmodligen så att CIA har någon form av entrepenörsfirma för att skicka sina killar runtomkring "utan att visa vilka de egentligen är", för det lär ju inte vara så att man hyr in förhörsledare från manpower.... :D

Japp, det ser bättre ut då :D

Från Washington Post:

The graphic images, passed around among military police who served at the Abu Ghraib prison in Baghdad, are a new batch of photographs similar to those broadcast a week ago on CBS's "60 Minutes II" and published by the New Yorker magazine. They appear to provide further visual evidence of the chaos and unprofessionalism at the prison detailed in a report by Army Maj. Gen. Antonio M. Taguba. His report, which relied in part on the photographs, found "numerous incidents of sadistic, blatant, and wanton criminal abuses" that were inflicted on detainees.

Därefter:

The photographs were taken by several digital cameras and loaded onto compact discs, which circulated among soldiers in the 372nd Military Police Company, an Army Reserve unit based in Cresaptown, Md. The pictures were among those seized by military investigators probing conditions at the prison, a source close to the unit said.

Mer:

"It is clear that the intelligence community dictated that these photographs be taken," said Guy L. Womack, a Houston lawyer representing Spec. Charles A. Graner Jr., 35, one of the soldiers charged.

De har alltså fotat övergrepp, gjort cd-skivor och sedan bytt mellan varandra ungefär som baseball-kort. Jag är djupt chockad över det som hänt, men även över hur USA har hanterat situationen. Övergreppen ska ha pågått en längre tid, och Röda Korset ska, enligt svensk text-TV, ha varnat myndigheter i USA om förhållandena i Irak.

Hälsningar, Foxtrot Lima :baskerPa:

Flera företags har nämnts. Ett företag, CACI International, har enligt CID (Criminal Investigation Division) direkt tagit del i förhören av fångar. Även personal från Titan ska ha deltagit. Anställda i det företaget har också pekats ut som delaktiga i den verksamhet som nu kommit i sökarljuset. Det är i mina ögon häpnadsväckande att man lagt ut förhör av fångar på entrepenad.

Jag ställer mig tveksam till om privata kontraktörer någonsin kommer ställas inför rätta för brott begånga i Irak. Det kommer troligtvis bli som i DynCorp-skandalen på Balkan. Ni kanske kommer ihåg den affären där anställda på DynCorp sålde unga flickor som sexslavar och de som blåste visselpipan råkade värre ut än förövarna.

Där har man private enterprise on the battlefield för hela slanten. :)

Inte nog med att FN tvingas skicka trupper och andra resurser till platser USA invaderat (läs: Afghanistan) för att förstärka säkerhet m m. Det är typiskt att världssamfundet "måste" ställa upp så fort USA trampar i klaveret.

Nu tar man heller inget anvar för det som händer i Irak, trots att det i praktiken är USA som bär ansvaret. Anlitar man en entreprenör, dvs delegerar en arbetsuppgift, tycker jag man måste vara beredd på att ta konsekvenserna. Istället för att enbart ge sig på de soldater/civilanställda vilka är skyldiga till de kriminella handlingarna, och som enligt de utpekade utförts på order av "intelligence community", borde regimen i Washington ta sitt ansvar och låta åtminstone försvarsministern avgå.

Hälsningar, Foxtrot Lima (snart USA-motståndare)

Är detta verkligen nyheter för er som besöker detta forum ? Detta har väl varit "allmän" kännedom enligt den numera nedlagda sidan http://www.iraqwar.ru/?userlang=en.

Jag kommer även ihåg en länk till en sida( från detta forum !??) som visade döda Irakiska soldater med deras ansikte 100% exponerade! är inte detta även ett brott mot folkrätten.

Om jag inte kommer ihåg fel så var det ett jäkla liv när den arabiska kanalen Al Jazira visade döda amerikanska soldater och tal om ett klart brott mot folkrätten.

Mvh Doktor Demento

Är detta verkligen nyheter för er som besöker detta forum ? Detta har väl varit "allmän" kännedom enligt den numera nedlagda sidan http://www.iraqwar.ru/?userlang=en.

Jag kommer även ihåg en länk till en sida( från detta forum !??) som visade döda Irakiska soldater med deras ansikte 100% exponerade! är inte detta även ett brott mot folkrätten.

Om jag inte kommer ihåg fel så var det ett jäkla liv när den arabiska kanalen Al Jazira visade döda amerikanska soldater och tal om ett klart brott mot folkrätten.

Mvh Doktor Demento

Ja om det var "allmän kännedom" eller ej, det tackar jag inte sidor med ändelsen .Ru för....Sen vet inte jag vilka "officiella källor som bekräftat övergreppen innan dom nådde media nu...

Att visa bilder på döda soldater är förbjudet oavsett tillhörighet, det tror jag inte ifrågasatts här..

Om det är förbjudet att visa bilder på terrorister eller ej..det kan diskuteras.

Då blir ju problemet ett annat (som även det diskuteras) vad är ett legitimt mål, vem kan räknas som terrorist och vem är "frihetskämpe".

Mvh

:lala:

Om den sidan har undgått dig har du faktiskt missat något intressant. Det var den sidan som var uppmärksammad i våra medier på grund av att det påstods att man hade direkt information av Ryska GRU...om detta stämmer skall jag låta vara osagt, men deras nyhetsrapportering visade sig vara mycket korrekt i vissa fall. Man kan faktiskt klandra våra "västliga" medier för en hel del felaktiga rqpporteringar under Irak krigets inledande skede. Jag har för mig att Sky News rapporterade att Basra intagits 8 gånger!. Tyvärr så plev den sidan en samlingspunkt för en massa nynazister,ryska nationalister och en hel del antidemokratiska krafter. Men jag är trots det imponerad över nyhetsrapporteringen trots att adressen slutar på .ru

Mvh Doktor Demento

Om den sidan har undgått dig har du faktiskt missat något intressant. Det var den sidan som var uppmärksammad i våra medier på grund av att det påstods att man hade direkt information av Ryska GRU...om detta stämmer skall jag låta vara osagt, men deras nyhetsrapportering visade sig vara mycket korrekt i vissa fall. Man kan faktiskt klandra våra "västliga" medier för en hel del felaktiga rqpporteringar under Irak krigets inledande skede. Jag har för mig att Sky News rapporterade att Basra intagits 8 gånger!. Tyvärr så plev den sidan en samlingspunkt för en massa nynazister,ryska nationalister och en hel del antidemokratiska krafter. Men jag är trots det imponerad över nyhetsrapporteringen trots att adressen slutar på .ru

Mvh Doktor Demento

Det var Venik som låg bakom den sidan visade det sig, han är okänd i vissa kretsar för att under åratal ha spridit pro-rysk och anti-amerikansk propaganda.

Korrekt nyhetsrapportering? Pravda under 60-talet var mindre partisk.

Om jag skriver en artikel som påstår att en känd person är otrogen och det visar sig att han faktiskt är det, trots att jag inte hade en aning om det när jag skrev artikeln, är det god journalistik och nyhetsrapportering?

Tja ...man använde sig av alla slags källor även västliga sådana ( det var för det mesta länkat till nyhetskällan)....allt som ansågs kunna misskreditera Usa och dess allierades insatser i Irak. Men trots det så var man korrekt i många avseenden i alla fall i krigets inledningsskeende. Det var oerhört märkligt att kunna följa CNN, Sky News;BBC,Fox News samt Al Jazira och nyhetsflödet på denna sida som visade en annan sida av händelseförloppet.

Pravda....betyder det ine sanning ? Dom var väl inte partiska :D