Jump to content

Så var de till salu igen???

Guest

Recommended Posts

FMV fortsätter den avvecklingen av försvarsmaterial!

Delvis helt nytt material ska säljas ut till företag som får handla med krigsmaterial. Skattebetalarna som en gång stått för kostnaderna kan inte ta del av materialen. Bara om företaget som köper allt erbjuder materialen på auktion (vilket skedde med Batch#2 och delvis Batch#1!)

Varför kan inte försvarsmakten erbjuda detta som de gjorde förr genom att själv anordna auktioner? detta skulle innebära mer pengar till försvaret än att sälja det via företag.

Visst det tar en massa tid och kostar en del pengar, men nu verkar det som om man bara vill ha bort all överflödig material som inte används snabbt och lätt OCH TILL VILKET PRIS som helst!

Batch#1 som såldes till det engelska företaget JT Leavesley LTD (se sida http://www.leavesley.com/lint/swedishsurplus.htm )

gjorde verkligen ett kap! Det ryktas om att de endast betalde ca 15 miljoner för ca 3500 fordon av försvarsmakten. Av dessa var ca 800 st bandvagnar (206 diverse versioner) och dessa erbjöd de för en månad sedan till den svenska allmänheten för ca 150 000 SKR per styck!!

Tyck gärna till!

// Jacob

Lite länkar ang. den nuvarande försäljningen av material!

http://www.fmv.se/filer/surplus/PartA/frameset.htm

http://www.fmv.se/filer/surplus/PartB/frameset.htm

http://www.fmv.se/filer/surplus/PartC/frameset.htm

Nån på forumet sa att 100 stycken 77A var sparade för utbildning (så att man inte slite på 77B pjäserna).

Alla Haubits F är borta, tror nog att några gick till balterna men inte säker.

Fanns en tråd om art här för någon vecka sedan men hittade inte den. Nån annan som kommer ihåg titeln hittar nog den lättare.

Som att överföra BV och annat till HV eller brandförsvaret. Vad händer om det blir snökaos i Gävle nu?

-Börje, ringer du I 13 och kallar hit lite bandvagnar så vi kan köra ut mat till de gamla och sjuka.

-Ja, visst......men vänta nu, I 13 finns ju inte längre, vad skall vi göra då?

-Ring brandkåren då!

-Ok.

-De säger att de inte har några bandvagnar, men det finns ett civilt företag som vi kan hyra försvarets gamla vagnar av för 50 000:- per dygn.

-Ok, jaja, då får vi väl höja skatten igen då så vi klarar av att betala dem.

Batch#1 som såldes till det engelska företaget JT Leavesley LTD (se sida http://www.leavesley.com/lint/swedishsurplus.htm )

gjorde verkligen ett kap! Det ryktas om att de endast betalde ca 15 miljoner för ca 3500 fordon av försvarsmakten. Av dessa var ca 800 st bandvagnar (206 diverse versioner) och dessa erbjöd de för en månad sedan till den svenska allmänheten för ca 150 000 SKR per styck!!

Att de har satt ett pris på 150.000kr/fordon säger ju inte alls om de någonsin kommer få alla eller ens ett fordon sålt, jag tror ni räknar med att de lyckas sälja alla 800 för det, det tror absolut inte jag de lyckas med... och om de gör det så blir säkert vinsten inte alls stor eftersom de måste leta köpare etc etc

Nej det går tydligen jävligt risigt med försäljningen...

Det var främst utrustning från artilleriet, luftvärnet och nb som såldes och de har enorma lager kvar. Måste kosta en jävla massa att förvara.

Jag behöver själv en eller två bandvagnar till Frankrike och gav ett skam bud. Hade förväntat mig att få ett avvisande svar men icke. Det var vänligt och de bad att få återkomma.

Nu såg jag dessutom att de säljer en hel del repsatser till 206orna i denna batchen så det är väl dags att slå till.

Det finns ett antal FH77A kvar för utbildningssyfte. De kommer förmodligen att finnas kvar tills dess att all ammunition har skjutits upp.

Jag vet inte hur mycket det finns kvar men de snålar inte med den nu på övningarna när den är "gratis" så att säga.

Vi sköt upp 2167 granater med laddningar under vår slutövning i våras om jag minns rätt (med 6 st FH77A).

Haubits F "fransyskan" är till stora delar skrotad (jag såg ett antal bli uppstyckade vid en verkstad i dalarna på väg till Älvdalen i vintras).

Det stod också så sent som i somras 18 st i en grusgrop i skogen utanför artregs garnisonsområde i väntan på bortforsling. Helt utan underhåll.

Efter lite diskreta förfrågningar fick jag fram att de mer eller mindre glömts bort så om någon vill fynda så... ;)

Ska nämna att under vårt utbildningsår så var det vanligare att skrota tgb11/13/30/40 än att repa dem vid fel som innebar körförbud. Det kostade för mycket att repa dom sades det.

----> 111 SSK Bat: Inte för att vara elak men jag tyckte att det stod Bv202/203 på repsatserna. Och dom är nertugade förlängesedan (2-4år) :notify

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej.

Hur fan kunde jag missa det!

Vad är det som slits mest på dem? Banden eller? Får väl köpa en för mycket och ha som reservdelsvagn.

BRAVO FÖRSVARSMAKTEN!!! HURRA, ÄNTLIGEN UTFÖRSÄLJNING.

Jag förstår knappt ngt av kritiken mot dessa utförsäljningar. Det kostar FM miljonbelopp, d a g l i g e n, att ha surpluset kvar. Att ha styckesförsäljning skulle ge mer försäljningsintäkter och är fullt möjligt, men ack så tidskrävande och oekonomiskt.

Nu har hkv. lagt en plan där man ska avveckla som fan fram till 2004. Detta innebär surplusdumping och utrangering av så många system som möjligt som utbildas på idag men som inte finns med i målbild 2010. Detta gör att man från 2004 har ett utrymme att SATSA på nytt, och har ett ekonomiskt svängrum för detta.

Alternativet hade varit att istället för att rensa, så hade vi fått nedrusta FM år för år, ubåt för ubåt och förband för förband. Istället för en ständigt sluttande kurva får vi nu alltså en U-liknande graf där vi faktiskt kan investera också. Dumpingen idag ger svängrum i framtiden, det måste väl ändå vara viktigare än vilka som får hand om stereoglasögonen.

Jag för min del betackar mig för gamal avlagd mtrl inom Hv, och vem skall stå för underhållskostnaden på ev. fordon.

Nä lägg pengarna på modärn mtrl och skriv avtal med civila åkare enl. HvH

Guest Lt. payne

Det är väl inget att sträva efter ett medlemskap i NATO?

De tar ju in vem som helst nu!   ;)

Jag tror att NATO:s dagar är räknade,de nya medlemmarna kommer att dränera NATO:s övningsbudgetar...

Det vore bra om NATO försvagades och gärna försvann. Den har spelat ut sin roll när EU har sin "insatsarmé" klar. Dessutom minskar USA:s dominans över världen, för här kan vi ju nämligen snacka om att 'äga' en organisation...

Värt att nämnas i resonemmanget är att räddningstjänsten erbjöds bandvagnar m.m innan utförsäljningen startade så de har försett sig!

Och det var inte många dem fick. Alla fick inte b-vagnar för att "erbjudandet" togs tillbaka. Pga att staten "konkurerade" med civila säljare, så ville räddningstjänsten ha b-vagnar så fick dem köpa dem civilt.

Idiotiskt när dem i så fall skulle skänkts från staten till staten så att säga.... ???

Jag tycker det är bättre att man säljer matriel än att man skrotar den... ta B45:orna på F7 som blev skrot efter min polares tjänste tid där. När dom lämnade ifrån sig sina bössor skrev dom på deras dödsdom.. :(

Och inget skit snack om K-pisten... tack ;)