Guest Ugglan Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Jag rycker in som FVUndass i juni och ska göra min GSU på K3. Det verkar som att man ska komma på informationshelg innan inryckningen. Är detta något jag missat eller är det helt enkelt inte alla som kallas till det? Sen ett par praktiska saker. Vad rekommenderar ni: rakhyvel eller rakapparat till morgonstubben, samt linser eller glasögon(har glasögon nu)? (Längtar efter min gröna basker, med risk för att piss-offa vissa jägare ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 (edited) Som svar på dina frågor 1 Rak hyvel motivation funkar även i fält även om det finns laddbara där kan batteriet ta slut . 2 Glasögon jag kan tänka mej att det kan bli litejobbit i fält med linser . Kort sagt : Keep it simple ! Lycka till ! Edited May 6, 2004 by SISU Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FK H Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Hyvel. Linser. Det första är mer eller mindre självklart. Hyvel fungerar lika bra i fält som på luckan. Desstom blir resultatet avsevärt mycket bättre. När det gäller liser eller glasögon är linser att föredra GIVET att du kan sova med dom flera nätter i sträck. Själv har jag alltid kört med linser och haft glasögon, en liten burk linsvätska och extra linser i innerfickan på M-90. Det fungerar fint. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Jag är tveksam till om Tolkpluton (om det heter så nuförtiden) har en infohelg; den är vad jag förstått mest till för att kolla motivationen på jägaraspiranterna. Dessutom har jag hört att det nuförtiden inte är säkert att Tolkpluton får göra baskerprov. I alla händelser är det inte säkert att alla klarar provet. Grattis till undassuttagningen. Ge järnet och lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Airman Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Tänkte på detta med hyvel. Jag hadde tänkt att ta med både hyvel och apparat. Apparat när man är innohus å hyvel då man är utomhus. Jag ser nämnligen ut som jag blivit biten av 100 myggor samt att det kliar på hallsen när jag använder hyvel. Har ni erfarna hyvlare någe tips mot detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nubben Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Det torde väl räcka med sax enligt en annan tråd. Ha lagom långt skägg så ser du tuffast ut och liknar mest SF i Afganistan, för det är så riktiga krigare ser ut!! Eller nåt... Seriöst, hyvel är nog att rekommendera. Prova dig fram själv mellan linser och glasögon, det beror mest på tjänsten vilket som passar bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smocken Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Vad rekommenderar ni: rakhyvel eller rakapparat till morgonstubben, samt linser eller glasögon(har glasögon nu)? Hyvel, sen kan jag rekomendera Focus Night and Day linser. Bara att stoppa in, en månad senare byter du. Kan kännas lite ovant i början speciellt på morgonen då hela världen känns dimmig och man är lite igenslemmad. Men man vänjer sig snabbt. Prova ut hos en optiker och om dina ögon är kompatibla köp dom sen på nätet. Blir mycket billigare då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Om du nu kör med glasögon, skaffa im-vätska, det är jäkligt irriterand att ligga i skogen och inte se ett skit för att du nyss joggade 100m. Skaffa ochså en bra och tålig syntetisk putsduk som du kan ha med dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ugglan Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Jag är tveksam till om Tolkpluton (om det heter så nuförtiden) har en infohelg; den är vad jag förstått mest till för att kolla motivationen på jägaraspiranterna. Dessutom har jag hört att det nuförtiden inte är säkert att Tolkpluton får göra baskerprov. I alla händelser är det inte säkert att alla klarar provet. Grattis till undassuttagningen. Ge järnet och lycka till! Tack. Jag ser fram emot utbildningen. Undsäkpluton heter det, har jag för mig. Jag lever på hoppet om att få göra baskerprovet men jag hörde att det inte var säkert när jag pratade med en tolk på extramönstringen. Det är väl inte precis det viktigaste i en undassutbildning, men ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FK H Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Tänkte på detta med hyvel. Jag hadde tänkt att ta med både hyvel och apparat. Apparat när man är innohus å hyvel då man är utomhus. Jag ser nämnligen ut som jag blivit biten av 100 myggor samt att det kliar på hallsen när jag använder hyvel. Har ni erfarna hyvlare någe tips mot detta? Detta är ett vanligt förekommande problem hos ovana rakare. Använd gel, raka halsen nedifrån och upp, men kinderna uppifrån och ned. Efter ett tag vänjer sig huden. Ett fjolligt men effektivt trick är att smörja in huden med någon fukt-gel efter rakningen. Själv rekommenderar jag ACO fuktgel. Finns på tub på apoteket. Själv slipper jag rakningen, kör med nollan över huvud och skägg var 14 dag i stället. Ser coolt ut och är bekvämt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sillen Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Blä, dygnetruntlinser funkade inte för mig när jag provade. Kunde bära linserna i en vecka innan de blev skitiga och ögonen röda. Så jag ska kombinera konventionella linser och glasögon lumpen. Kanske var lika bra, såna linser kostar en del extra. Men sen blir det operation av närsyntheten för muckbidraget! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts