Jump to content

I22 till K2???

Recommended Posts

Sitter och läser boken "Det svenska kavalleriet. Ett truppslags nutidshistoria och framtid" Nordsteds 1979. Och då står det såhär om I22.

"I oktober 1978 ingav chefen för armén generallöjtnant Nils Sköld om att I22/Fo66 skulle överföras från infanteriet till kavalleriet och därvid ges den förkortade benämningen K2/Fo66. Motivet är sambandet i fråga om krigsorganisationen och utbildningen mellan kavalleriet och detta regemente. Därmed synes tanken på ett jägartruppslag kunna komma att förverkligas."

Någon som vet något mer om det här eller varför planerna skrotades?

Jag tror att planerna skrotades p.g.a. att Jägarskolan redan varit med förändringar 1975. Då var det organisationsförändringar inom armén; gemensam förvaltning och regemenstcheferna blev även fobefälhavare. I och med dessa förändringar var Jägarskolan opassande som namn. Från JS fanns följande förslag:

1. Lapplands jägare och Kiruna försvarsområde
  2. Lapplands jägarregementen och Kiruna försvarsområde

Från CA föreslogs Lapplands infanteriregemente. När allmänheten (läs Kirunaborna och personalen vid JS) fick reda på detta blev de mycket arga, kanske till och med förbannade. Jägarna och jägarskolan hörde ju lika mycket ihop med staden som gruvan! En medelålders man sa till Clarence Jonsson (C JS):

-"Vad f-n har du hittat på? Kalla Jägarskolan för infanteriregemente. Det är så dj-a dumt så det går inte att beskriva. Kom ihåg att för oss kirunabor kommer det alltid att vara jägarna som bor där uppe på höjden."

Kort därpå genomfördes "Armémöte Norr" där bl a C A närvarade - generallöjtnant Almgren. Jonsson beviljades ett personligt möte med honom där han tog upp namnfrågan. Mötet slutade med att Almgren ringde till regeringen och drog tillbaka förslaget. :)

(Källa: sid 65, Lapplands Jägare 1945-1995)

Har inte läst något om förslaget att överflyttas från inf till kav, men förslaget kom väl inte så långt i processen, förmodligen med tanke på ovanstående.

Kan närmast tänka mig att det var ett önsketänkande som inte blev verklighet.

Jo, jag vill minnas att boken avslutades med ett förslag till ny organisation som verkade vara någon kavallerists våta dröm. Har för mig att man föreslog fredsförband upp till K9.