Skuggan Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Vad hade sverige för uniform under FN missionen i Kongo 60 - 63? bilder mottages gärna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Modellen kallades (i alla fall under senare år) för modell indiska. Modell indiska i Congo Den var sydd i Indien och användes så sent som sommaren -95 på BA04. Mtrl var bomull och den fanns med skjorta med lång och kort ärm samt långbyxor som man fick lämna in och få avkapade till kortbyxor. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Var inte det en modell som FN tillhandahöll för soldater från alla deltagande länder (dvs ingen specifikt svensk uniform), eller har jag missuppfattat det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted May 5, 2004 Author Report Share Posted May 5, 2004 (edited) jag har nu fått hör att det skulla varit en amerikansk tropik uniform... [edit] nämligen US Army 1957 Jungle Edited May 5, 2004 by Skuggan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Var inte det en modell som FN tillhandahöll för soldater från alla deltagande länder (dvs ingen specifikt svensk uniform), eller har jag missuppfattat det? Det är min uppfattning att det förhöll sig så. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Var inte det en modell som FN tillhandahöll för soldater från alla deltagande länder (dvs ingen specifikt svensk uniform), eller har jag missuppfattat det? Helt korrekt. Alla länder i Libanon, utom Frankrike använde indiskan i daglig tjänst. En underbart skön uniform. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Jag håller med om att den är skön. Den var dessutom cool, tycker jag. Personligen använde jag sällan kortbyxor (opraktiskt) i tjänst men alltid kortärmad skjorta. När jag var passfri åkte ofta kortbrallorna på och jag gick till Truckers Inn och tog en Macabee. Det var tider det. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts