Jump to content

Mellan utlandstjänster


Recommended Posts

Säg att man ska göra utlandstjänst och man bor i en etta i förorten till en större stad, tex Uppsala eller Västerås. Pengarna man tjänar under utlandstjänst går en del till hyran hemma och försörjning under missionen. Om man sparar resten klarar man sig då utan extra arbete till man kan åka på nästa mission? Hur brukar ni som gjort flera utlandsresor göra när ni är hemma i Sverige?

Link to comment
Share on other sites

Det beror väl helt på vad man har för vanor: Gör en budget!

 

 

Bor man i en relativt stor stad brukar det finnas en marknad för att hyra ut lägenheter i 2a hand, slipper man betala hyra när man är borta.

Link to comment
Share on other sites

för mig så räckte pengarna i 2mån ;)

Varför spara på de pengar man så hårt har arbetat in? de e juh bara dumt!

Man e värd all lyx man kan ge sig när man kommer hem!

Gör det samma om man nu super upp dem eller bjuder tjejen på en fin resa eller köper en ny bil! Man e värd det efter sex månader med blod svett och tårar.

Efter det så finns alltit a-kassa 0:)

 

Den som spar han har snart bara pengar kvar!

Link to comment
Share on other sites

Okej lilla jag har då inte varit på någon utlandstjänst än! Får se vad som händer efter lumpen. :camo: tänkte bara fråga, hur mycket pengar man får efter en tjänstgörings period?? Om folk lever på det under några månader kan man tänka sig att det är en del, lr?? :)

Link to comment
Share on other sites

@maximus

 

vill du det uträknat exakt på öret, eller räcker det med några kronor när?

 

du tror inte att det kan vara så att det beror från soldat till soldat. avgörande är naturligtvis hur mycket du tjänar och hur mycket du spenderar varje månad!

 

något mer du undar?

Link to comment
Share on other sites

Okej lilla jag har då inte varit på någon utlandstjänst än! Får se vad som händer efter lumpen.  :blink:  tänkte bara fråga, hur mycket pengar man får efter en tjänstgörings period?? Om folk lever på det under några månader kan man tänka sig att det är en del, lr??  :blink:

en vanlig lön som jag hade senast låg på 20040 innan skatt+4000 skattas icke!

Samt någon småsumma som jag inte har koll på!

Sen e det bara för dig o räkna lite. ta bort några tusenlappar om du snusar eller dylikt och för annat småkrams som man köper

Link to comment
Share on other sites

Om jag räknar om mina lönespeccar till vad som borde gälla för dagen så får jag följande siffror cirkus:

 

En vanlig skyttesoldat i Kosovo har 19776kr i arvode + 2100 kr i missionstillägg - lite skatt o sen + typ 1350 kr i traktamente => ca 16000kr / månad. Vilket ger knappt 100.000kr på 6 månader. Sen är det helt upp till var och en vad man gör för sina pengar.

 

:D

Ps. Känns ju knappt värt att åka dit ens!! Ds.

Link to comment
Share on other sites

Okej lilla jag har då inte varit på någon utlandstjänst än! Får se vad som händer efter lumpen.  :D  tänkte bara fråga, hur mycket pengar man får efter en tjänstgörings period?? Om folk lever på det under några månader kan man tänka sig att det är en del, lr??  :}

Gjuten bild!

Link to comment
Share on other sites

En förare till mig på BA02 löste det ekonomiska såhär:

 

På mission var han snålare än min fru på en Fredagkväll och sparade alla stålar.

Vid "muck" reste han till Thailand och levde "tribal" tills pengarna tog slut.

Hem igen och sökte ny mission.

 

Lite extremt kanske?

 

Allt hänger ju ihop med vilka levnadsvanor och kostnader man har...

 

 

År och frid :baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag lyckades spara lite pengar från 05an och 08an nu skall jag använda dom till att skaffa lägenhet och åka till Kos med.

 

Ville först köpa ett trevligare åk än en Golf kombi men sen så kom förnuftet och det blev en lägehet istället. Kanske ett tecken på att man börjar bli en civilist eller något i den stilen vad vet jag.

J

ag sparade en del pengar, brände ganska mycket pengar på och mellan misssionerna. Ni vet PX och krogrundor på leaven :winner:

Edited by Lillebror81
Link to comment
Share on other sites

Har en bekant som var på cypern och gick back X tusen kronor. Han fick ringa hem och be pappa skicka pengar så han kunde betala av lite skulder till polarna innan hem rotation :baskerPa: Men han var många erfarenheter och prylar rikare. Det har väl stor betydelse var man åker. På vissa platser finns det inga möjligheter att spendera pengar och på vissa platser är det lätt.

 

Av erfarenhet ligger en stor vinst i att slippa betala massa fasta kostnader hemma. Bil och lägenhet och div försäkringar på dem. Bara där är det 3-4000 direkt.

Link to comment
Share on other sites

När jag var i Libanon gick jag back ungefär 10 000:- det blir lätt så när guld- och kameraaffärerna ligger som ett pärlband utanför campen.

På den tiden fick man även bekosta sina leaveresor själv så där gick en del.

Jag gjorde en resa hem till Sverige och en till Röda havet.

 

På BA01 fick vi fortfarande betala leaveresan vilket gjorde att jag hade ungefär 20 000:- med mig hem.

 

BA03 gick lite bättre, där tog jag hem ungefär 40 000:- men dom pengarna är sedan länge slut.

 

En kille i min grupp på BA03 hade 95 000:- på kontot när vi kom hem och då hade inte sista lönen trillat in ännu.

 

The Swede :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...