Panzerschreck Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Det är så att jag mönstrade i januari men fick ingen plats för att jag går till psykolog. hon sa att jag fick mönstra igen senare när jag slutat gå dit. Och eftersom jag VÄLDIGT gärna vill göra lumpen har jag lite frågor. jag har dåligt kondis, och dåliga betyg (mitt största problem). Inte för att jag är dum utan för att jag är lat och skjuter upp allt. jag fick bara göra inskrivningsprovet och gå till psykologen. jag fick 6 på provet men jag vet att jag kan göra bättre, på psykologens rapport står det jag är lämpad för befälsutbildning, måttligt intellekutellt krävande uppgifter och lågstress faktor (antar att dom går på betygen, eftersom jag vet att jag iallfall är medel stressfaktor). jag har väldigt mycket kunskap inom taktiker, utrustning och sånt. jag kommer också ha körkort när jag mönstar och förhoppningsvis ha duglig kondition. Och vill helst bli nått inom pansar eller artilleriet. Vad krävs för att jag ska kunna bli: Vagnchef/plutonchef Strf/Strv Skytt/chafför Strf/strv/lvkv Gruppbefäl artilleriet Gruppbefäl statsskytte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smocken Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 jag har väldigt mycket kunskap inom taktiker, utrustning och sånt. OJ! Vilken fördel!! Ur vilken kunskapkälla har du hämtat den informationen ifrån? CS? Sträckläst "Om Kriget" och sen implenterat kunskapen i Operation Flashpoint? Close Combat 4 kanske? Skynda dig och skriv! Jag vill också ha din kunskap! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonas_b Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 jag har väldigt mycket kunskap inom taktiker, utrustning och sånt. OJ! Vilken fördel!! Ur vilken kunskapkälla har du hämtat den informationen ifrån? CS? Sträckläst "Om Kriget" och sen implenterat kunskapen i Operation Flashpoint? Close Combat 4 kanske? Skynda dig och skriv! Jag vill också ha din kunskap! @Panzer På Soldfforum är respekten för kunskap inhämtad innan GU begränsad. Tror det beror på dåliga erfarenheter från tidigare. Ang. tjänsterna: Kolla på lumpen.nu, and yee shalt find. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Downhill Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 SmockenPosted den May 5 2004, 13:47 QUOTE (Panzershreck @ May 5 2004, 12:59 ) jag har väldigt mycket kunskap inom taktiker, utrustning och sånt. OJ! Vilken fördel!! Ur vilken kunskapkälla har du hämtat den informationen ifrån? CS? Sträckläst "Om Kriget" och sen implenterat kunskapen i Operation Flashpoint? Close Combat 4 kanske? Skynda dig och skriv! Jag vill också ha din kunskap! Lägg ner va ? .. Killen är ny här å har inte lär sig era skumma normer än. Så trött på sådant. Att tänkta taktiskt är en stor fördel i alla situationer. Tyvärr vet jag inte vad som krävs för det tjänsterna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smocken Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 (edited) Att tänkta taktiskt är en stor fördel i alla situationer. I Salute you, ödmjukaste skrivbordsgeneral! Gud va bitter människa jag har blivit! Edited May 5, 2004 by Smocken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dobberman Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 jag har väldigt mycket kunskap inom taktiker, utrustning och sånt. Jag förstår inte....? Är du duktig på TAKTIKER(dvs personen) eller är du bra på taktik? Om det senaste. Hur vet du det? Bara undrar..Vart lite nyfiken bara... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MP/Säk0405 Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 (edited) *suck* bara för at ni som svarar har gjort militär utbildning och hej och hå massa utblidningat bla bla bla etfteråt betyder det INTE att ni helt respektlöst behöver med full ironi klanka ner på ungdomar som har MOTIVATION och NYFIKENHET på det militära!!!! Tro mig den skaran minskar också! Som er mormor säger är faktiskt även dem framtiden, jag inkluderad för jag har inte gjort militär utbildning ännu! Jag säger som så många gånger förut.. tänk tillbaka på er egen tid när ni stod framför mönstring och intryck, då var ni alla ganska likartade! Edited May 5, 2004 by Ahlström Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dobberman Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 *suck* bara för at ni som svarar har gjort militär utbildning och hej och hå massa utblidningat bla bla bla etfteråt betyder det INTE att ni helt respektlöst behöver med full ironi klanka ner på ungdomar som har MOTIVATION och NYFIKENHET på det militära Jaha..och det repektlösa i mitt inlägg hittar du var?? **Väntar** Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Innuendo Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Jag tycker att den här diskussionen känns lite omotiverad. OK, inlägget kanske inte var så övertänkt. Men han är ju ny här. Är det ingen som har några bra svar på hans frågor och som kan dela av sig lite av sina erfarenheter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MP/Säk0405 Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Jaha..och det repektlösa i mitt inlägg hittar du var??**Väntar** Hoppas du förstod att det inte enbart var dig jag syftade på Rille. Respektlös var den väl inte men dock har väl även den indirekt ironi =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dobberman Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Njae...var nog mer..nyfiken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madog Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Jag håller med ahlström, men jag måste nog tyvärr medge att kunskaper om taktiker och utrustning är av ringa intresse för försvarsmakten så länge du inte uppfyller de grundläggande fysiska och psykiska grundkraven. Att dina betyg beror på att du är lat är väl ingen höjdare heller, jag fick själv ganska sunkigt betyg (säger man betyg?) av psykologen eftersom jag sa att jag är ganska lat. Om jag får ge dig ett förslag för din framtid så är det att lägga upp ett träningsprogram och då är det framför allt viktigt att du har med löpning eftersom det är ett bra sätt att få både kroppen och hjärnan att fungera. Sedan jag började träna löpning har jag både fått bättre betyg och jag mår allmänt bättre. Det finns massor av hemsidor om träning och det finns flera trådar om det på det här forumet. Lycka till och ge inte upp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerschreck Posted May 5, 2004 Author Report Share Posted May 5, 2004 tack för VISSA svar. Visst förstår jag att dom inte bryr sig speciellt mycket om kunnade om utrustning osv. men det visar väl intresse, inte sant? Angående källor för mitt taktiska kunande: SoldF boken, Utlänska stridskrafter, AR Taktik, Sun Tzu, mängder av militärhistoriska böcker, och MÄNGDER av information från annat håll. jag tycker det borde räknas... lite :P P.S hur långt kan jag vänta innan jag mönstrar? är det 24 eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted May 5, 2004 Forumsledning Report Share Posted May 5, 2004 ...okej lite udda men iaf Kan ni svara på hans frågor gör det, i annat fall låt bli och klicka vidare. och ironin kan inte förstås av alla så vi försöker undvika den. Sen som tips till 'Panzer' så dina "taktiska" kunskaper i vad det nu är inom spelar föga roll inom FM då du kommer få lära dig allt det du behöver veta där OAVSETT vad du kan innan. Samma sak gäller dina mtrl. kunskaper. De kunskaper du ska öva på är social mognad och att kunna jobba i grupp. Resten får du på plats. ..och dags att börja röra på dig om du nu vill bli något alls. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KaffeKalle Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 jag fick själv ganska sunkigt betyg (säger man betyg?) av psykologen eftersom jag sa att jag är ganska lat. Brukar inte en del mönstringsförättare snarare placera lata odågor på befattningar som pansar-, stads- eller amfibieskytte...lite för att jäklas och ge folk en chans att komma i trim..? "Nummer 82 till rum A, som i 'Arvidsjaur'".. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svempa Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Om du har taskig kondis vet jag väl inte om du kan bli skytte eller dylikt. Rätt mycket spring på dom tjänsterna. Men lyckas du höja betyget på inskrivning nästa gång kan du ju bli plutonchef inom samband eller underhåll. Å andra sidan känns inte konditionstestet som nåt konditionstest direkt. Men lite benmuskler bör man kanske ha. Men går att sätta bra resultat på cykling med lite pannben också. Tyckte jag det känndes som iaf. Det är efter 7:an det bli riktigt tugnt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerschreck Posted May 5, 2004 Author Report Share Posted May 5, 2004 Skytte är knappast nödvändigt. Men samband och underhåll... Stor kanon, hjärna på band eller ljul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madog Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Men samband och underhåll... men vad är det jag hör? (läser) "...samband... " jag som hoppades på en kumpan på min kommande resa upp till boden :P nåja, nog om det. visst kan man påverka sin befattning i mångt och mycket om man har önskemål, men att också kunna acceptera det man blir satt på är väl (enligt mig) också en del i den personliga mognaden som krävs för att få göra lumpen över huvud taget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerschreck Posted May 5, 2004 Author Report Share Posted May 5, 2004 Men samband och underhåll... men vad är det jag hör? (läser) "...samband... " jag som hoppades på en kumpan på min kommande resa upp till boden :P nåja, nog om det. visst kan man påverka sin befattning i mångt och mycket om man har önskemål, men att också kunna acceptera det man blir satt på är väl (enligt mig) också en del i den personliga mognaden som krävs för att få göra lumpen över huvud taget. Jo självklart, jag tackar ju inte nej till samband liksom eller nått sånt. Det är bara föredraganden ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Det här är inget som ska avskräcka dig, tvärtom, för det är något du kan göra något åt, men... ...om det är något min militära erfarenhet säger mig att befäl ogillar så är det just lättja. En väring får vara otränad, skjuta dåligt eller fatta trögt, men han eller hon får inte vara lat. Men som sagt, du kan göra något åt det. En allmän lutheransk uppryckning börjar med träning och plugg nu. Inte nästa vecka. Liten Messerschmittbonus: tyskarnas raketgevär stavades Panzerschreck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sillen Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Stresståligheten bedöms inte efter vad man har för betyg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerschreck Posted May 5, 2004 Author Report Share Posted May 5, 2004 Haha, FAN visste att jag borde läst va jag skrivet. Heter ju Panzerschreck på skalman forumet! Inte betygen, vad mäter dom stressfaktorn med då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
slask! Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Jag tycker som så många andra att se till o börja träna, ängna lite mer tid åt skolan. Skolan är inte något som man måste sitta med 24/7 om man vill ha G i betyg rakt igenom. Jag själv går sam - ekonomi (vilket många tycker är mkt pluggande) men jag har endast vart på lektionerna och gjort det som behövs iform av prov och liknande (värken mer eller mindre). Nu går jag ut utan ngt IG och 50/50 g vg, vilket är enligt mig helt ok. Det är inte specielt bra men jag är nöjd för att vara en sk. "slö" person. Ang. träningen så är det bara ta sig i kragen och komma igång. Man mår mycket bättre och får enligt mig lättare att koncentrera sig på lektionerna! Fixa nu skolan och börja träna så ska du se att det mesta löser sig vad det gäller lumpen. Mvh Kim (som kanske har firat möss på tagningen lite väl mycket ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MP/Säk0405 Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 (som kanske har firat möss på tagningen lite väl mycket ) haha shit det där var en grym sär stav ning ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Skandevall Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Stresståligheten bedöms inte efter vad man har för betyg. Tankte precis skriva det som Sillen redan hunnit fore med... Min stresstalighet bedomdes utan att Pliktverket tog del av mina betyg. Vad jag har forstatt bedoms stresstaligheten vid det dar testet nar man trycker pa olika farger beroende pa vilken farg det visas pa skarmen eller vilken farg texten star i. // Skandevall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sillen Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Vad jag har forstatt bedoms stresstaligheten vid det dar testet nar man trycker pa olika farger beroende pa vilken farg det visas pa skarmen eller vilken farg texten star i. Nåt sånt kommer jag inte ihåg. Jag tror det är psykologen som bedömer det. Psykologen bedömer stresstålighet och befälslämplighet. Stresstålighet kan man väl också översätta till psykisk stabilitet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffe Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Det finns ju moment under inskrivningsprovet som är på tid. Antagligen är det den delen tillsammans med vad psykologen bedömmer under samtalet som avgör. Betyg lär som sagt ha föga betydelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MP/Säk0405 Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Det verkar som om det skiljer sig extremt mkt hos olika personer och inskrivningsförättare på Pliktverket. I mitt fall var det läkaren (!) som tittade på mina betyg och utifrån dem rekommenderade olika saker!! =) Så som sagt.. nått speciellt svar finns nog inte utan det skiljer sig... sen hur bra personerna på pliktverket utser rätt person till rätt befattning är ju en annan sak! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Skandevall Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Sillen @ May 5 2004, 21:53 Nåt sånt kommer jag inte ihåg. Jag tror det är psykologen som bedömer det. Psykologen bedömer stresstålighet och befälslämplighet. Stresstålighet kan man väl också översätta till psykisk stabilitet Skumt. Jag trodde det var ett test som alla gjorde. Det skedde ialla fall efter inskrivningsprovet om jag inte minns fel och det gick pa tid. Lite stressigt var det ialla fall.. Hur psykologen pa de fem minuterna vi talades vid skulle kunna bedomma hur mycket stress jag pallar av undrar jag... ;) Men det ar kanske sa det gar till. // Skandevall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sillen Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Hur psykologen pa de fem minuterna vi talades vid skulle kunna bedomma hur mycket stress jag pallar av undrar jag... ;) Men det ar kanske sa det gar till. Som sagt så tror jag snarare man ska utläsa det som psykisk stabilitet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts