Victorr Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 hahah, fan va skönt. blev precis av med sasser!!!!!!!!!!!!! efter två dygn. / Victor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Froddan Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 Vem/vad är "sasser"? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Victorr Posted May 4, 2004 Author Report Share Posted May 4, 2004 ja... om du nu de senaste dagarna inte låtit en blick falla på vad som händer ute i vida världen, så är Sasser ett Internetvirus. Det har slagit ut ett stort banksystem i Finland, slagit mot en del företag och nu senast slog den ut 5000 datorer i Västra Götalands landstingsområde. Känner på mig att det är nån ryss som ligger bakom detta. / Victor Link to comment Share on other sites More sharing options...
RRM Sjöbev Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 Klart de är ryssar bakom detta. De är ju gudar på maskinkod. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 Jag gjorde ett ickevetenskapligt test igår kväll, jag stängde av brandväggen och väntade. Efter fyrtio sekunder varnade antivirusprogrammet för att jag hade fått Sasser.C och efter ytterligare tjugo sekunder för att jag hade fått Sasser.D Sen så satte jag igång brandväggen igen och rensade bort dem. Rejäl fart på det, virusmakarna blir bättre och bättre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haggeman Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 Här är en sida som hjälper er som fått de att få bort det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Ursäkta mig att jag frågar grabbar... men kör ni inte Windows Update eller vad är det frågan om?! Håller ni er strikt till SoldF 1972 också utan att kolla om det finns några nya saker som är värda att veta i de senaste upplagorna? /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Ursäkta mig att jag frågar grabbar... men kör ni inte Windows Update eller vad är det frågan om?! Håller ni er strikt till SoldF 1972 också utan att kolla om det finns några nya saker som är värda att veta i de senaste upplagorna? /J Jodå, och om nu lilla gulliga windows update ville erkänna att det fanns några nya uppdateringar till min burk så hade det ju varit roligt också. Men se det tycker det inte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Jodå, och om nu lilla gulliga windows update ville erkänna att det fanns några nya uppdateringar till min burk så hade det ju varit roligt också. Men se det tycker det inte. Säkerhetsuppdateringen från 13 april skall täppa till LSASS-hålet. Har du den så skall du inte kunna få angrepp av Sasser. http://www.microsoft.com/sverige/security/...2004/alert3.asp /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Jodå, och om nu lilla gulliga windows update ville erkänna att det fanns några nya uppdateringar till min burk så hade det ju varit roligt också. Men se det tycker det inte. Säkerhetsuppdateringen från 13 april skall täppa till LSASS-hålet. Har du den så skall du inte kunna få angrepp av Sasser. http://www.microsoft.com/sverige/security/...2004/alert3.asp /J Nej det ska jag inte kunna, men likt förbaskat får jag det :P Det hela har förmodligen att göra med ett känt problem. Windows update kollar enbart registret efter att en uppdatering har slutförts för att se om det gick bra. Tyvärr kan den då har misslyckats utan att WU fattar det, och sen är det inte helt lätt att göra om uppdateringinstallationen då WU då fortfarande tror att allt är frid och fröjd eftersom den hittar registerändringarna från den föregående misslyckade installationen och vägrar göra ett nytt installationsförsök. Går det att fixa? Säkert, men jag orkar inte lägga ner mig för att fixa någonting min brandvägg kan lösa. I värsta fall får man väl gå in i registret och redigera bort vissa saker manuellt. All hail the mighty MS... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Victorr Posted May 5, 2004 Author Report Share Posted May 5, 2004 jag hade lite otur kan man säga. har precis införskaffat en ny dator och för att aktivera virusskyddet så måste man hämta en kod på Internet. Och självklart ska man då bli drabbad.... / Victor Link to comment Share on other sites More sharing options...
xteam Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 Det tog mig ca 30 minuter att rensa en god väns dator från Sasser. Det var ju bara ett gäng filer i "../windows/system32/".. som skulle deletas samt att två registervärden skulle tas bort. Supervirus??? Bah, har varit med om betydligt värre..... xteam Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fosk Posted May 8, 2004 Report Share Posted May 8, 2004 Det är inte speciellt svårt att få bort, men väldigt lätt att få igen om man inte lagt in patchen. Dessvärre visade det sig att det finns tillfällen då man inte kan patcha, och då är man ganska körd ett tag Jag jobbar extra med datorsupport på ett ställe som har ett gäng "tunna" klienter från HP. Det är i stort sett en flashdisk med embedded XP och ett nätverkkort så man ansluter till en server. Embedded XP är mottagligt för sasser, men går naturligtvis att patcha som vanligt. Dock är dessa klienter från HP som modifierat mjukvaran och därmed tagit över allt ansvar. Dessvärre fungerar inte microsofts patcher till de här klienterna så HP får släppa egna versioner. Sen kan jag nämna att HP inte släppt nån patch sen 1:a april, så får folk dra egna slutsatser om hur bra det funkade med de här klienterna Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wilk Posted May 8, 2004 Report Share Posted May 8, 2004 /me klappar om sin lilla KraftBok, pillar lite på reliefmärket som förreställer ett äpple och suckar förnöjt... ... Nej, nej, jag skojar bara, lägg ner vapnet, lägg ner vapnet! Jag lovar, skall inte strö mer salt i såret! Tilllägg (innan religionskriget bryter ut): Jag är Microsoft Certified System Engineer och ovanstående är ett skämt, ok? Dock så gick jag över till Mac för 18 månader sedan och lite förenklat kan man säga "never looked back". Jag arbetar dock fortfarande med Windows på proffesionell basis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
xteam Posted May 8, 2004 Report Share Posted May 8, 2004 Aftonpravda Han som kodat masken har tydligen torskat. xteam Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.