Jump to content

Ryssen kommer

Nestor

Recommended Posts

I mitt tycke bör liknande virusspridare hanteras i samma klass som internationella terrorister. Skadan för det civila samhället är ofta större än om de t ex sprängt Ölandsbron.

Att de oftast inte har några politiska krav och att kanske ingen dött av deras sabotage hittills förändrar inte olägenheten.

Skulle samhället tycka det var lika "oskyldigt" om man brukade träffas i ett "nätverk" och hitta på nya intressanta sprängladdningar man roade sig att förstöra helgstängda Ericsson-fabriker med?

Nu börjar man bli riktigt orolig, först okända ubåtar i Östersjön, sen dog Svt ett litet tag, kort efter det att Ryssland åkte på stryk av Sveriges trekronor. Och nu detta. Invasionsförsvaret, var det något förlegat?! :D

I mitt tycke bör liknande virusspridare hanteras i samma klass som internationella terrorister. Skadan för det civila samhället är ofta större än om de t ex sprängt Ölandsbron.

Att de oftast inte har några politiska krav och att kanske ingen dött av deras sabotage hittills förändrar inte olägenheten.

Skulle samhället tycka det var lika "oskyldigt" om man brukade träffas i ett "nätverk" och hitta på nya intressanta sprängladdningar man roade sig att förstöra helgstängda Ericsson-fabriker med?

Ölandsbron kan dom gott spränga i luften om dom vill. Skiten håller ju på att rasa ihop ändå. :angry:

För att vara lite allvarlig så håller jag med dig. Virusspridning bör få klassas som terrorism ialla fall i vissa väldigt svåra fall som t ex de med Code Red, Blaster och Sasser mfl som har ställt till med mycket stora skador för enskilda, företag och myndigheter. Som du säger så har ingen dött ännu (vad jag vet ialla fall) men det dröjer nog inte länge innan virus och/eller hacking (black-hat hacking för att vara nördigt korrekt..) används som en del av en "konventionell" terroristattack där folk stryker med.

Kommer tavelförsäljarna också tar jag det som ett tecken på att skymningsläge och hemvärnsberedskap är nära förestående. Bäst att packa utrustningen och lägga ut fördröjande mineringar i trädgården så att man hinner ifrån huset innan spetsnäsorna kommer. :wub::)

Håller med dig fullt ut.

Min pappa jobba på KI dom hade tydlgen haft välldigt stora problem där.

Jag håller inte riktigt med dig här.

Terrorismen har ju oftast som mål att sprida rädsla och fruktan i sammhället. En rädsla som ofta är obefogad, då man jämför sannolikheten att dö i en bilkrasch som är tusentals gånger större än att dö i ett terrordåd. Ändå räds man inte trafiken fast man kanske är livrädd för terrordåd.

Ett virus förstör ofta för mångdubbla belopp jämfört med en terrorattack, men ingen blir rädd.

Det är för övrigt därför inte terrornätverk använder sig av elektroniska attentat i samma utsträckning som de använder sig av bomber.

Så ska man jämföra skadan måste man se till både det ekonomiska och det sammhälleliga.

Så istället för att se dem som terrorister borde man behandla dem som ekonomiska brottslingar då deras vandalism uppgår till stora belopp och ofta har som syfte till att tillförskanske sig ekonomiska fördelar.

Men spöstraff borde de ha ;)

De pengar som går åt i en virusattack kunde använts till annat. Om sjukvården t.ex, drabbas så kan ju de pengar som behövs för att reparera skadan tagits från andra nyttigare saker, man vet ju inte vem det drabbar i slutändan.

Håller med dej dock om att de flesta inte blir rädda för datavirus så det orsakar ju inte samma rädsla för folk i samhället även om konsekvenserna av ett datavirus säkerligen är värre än en bomb.

Man kan dö av en terrorists bomb, men man kan också dö av att inte få tillräcklig läkarvård om man blir sjuk om samhället inte har tillräckligt med pengar.

Bara för att ingen är rädd för en sak betyder ju inte att den inte är farlig. Alla har olika värderingar. Vissa tycker det är värre med terrorister som sprider rädsla, andra tycker det är värre med terrorister som orsakar stor ekonomisk skada för samhället.

Man kan dö av en terrorists bomb, men man kan också dö av att inte få tillräcklig läkarvård om man blir sjuk om samhället inte har tillräckligt med pengar.

Bara för att ingen är rädd för en sak betyder ju inte att den inte är farlig. Alla har olika värderingar. Vissa tycker det är värre med terrorister som sprider rädsla, andra tycker det är värre med terrorister som orsakar stor ekonomisk skada för samhället.

Så du menar att det finns nog med resurser inom vården idag så att ingen dör?

Åter igen vill jag påpeka att virusskapare inte är terrorister av något slag bara för att de kostar massor av pengar.

Terrorister har en annan agenda.

Annars kunde man ju räkna in klottrare, snattare och alla andra brottslingar som kostar sammhället massor av miljarder, vilket annars kunde gått till sjukvård.

Men för övrigt anser jag fortfarande att smisk borde införas som möjlig brottspåföljd, bla som del av straffet för virus. :blink:

Hm... lika bra att någon tar och går in på ett ryskt internet forum och tillkännager att som hämd för viruset har vi placerat ett par taktiska kärnvapen i valda delar av Moskva...

Om inte för så lär det ta hus i helvete då...

Ryssar ? Nej det var en Tysk! Det verkar vara någon slags ryggradsreflex som gör att det alltid är Ivans fel när något virus sprids. :D

Visserligen finns det gott om duktiga programerare i Ryssland men har det hittils bevisats att något virus kommit från Ryssland? Var inte lovletterviruset en amerikansks tonårings skapelse Och var det inte en Korean eller Taiwanes som för 2 år sedan fick flera års fängelse när han spred ett skadligt virus?

Är det någon som känner till någon lista med virus och dess författare/ursprungsland det skulle vara mycket intressant att se vart virusmakarna har sitt "mekka".

Jag måste säga att jag blir så f***annad på dessa personer som sprider trojaner,maskar och annat skräp. Blev själv utsatt av "terrorist organisationen" Svenska Spel som via en mailinglista spred virus till 50.000 datorer. I den följande krachen så förlorade jag över 300 bilder som jag inte kunnat ersätta....trist :(

http://www.sr.se/Ekot/

Mvh Doktor Demento

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...