Cwacker Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 På min mönstring fick jag följande placeringar: Första hand: Bevakningsgruppchef, LG Andra hand: Bevakningssoldat/bilförare, LG Tredje hand Skyttesoldat, LG Inskrivningsförättaren sade att Bavakning på LG var ungefär som Skyttesoldat, bara lite högvakt som Skyttesoldaterna inte hade. Efter att ha läst runt lite på det här forumet har jag börjar misstänka att så inte är fallet och funderar således på att ringa till honom och be honom att flytta upp mitt tredjehandsval högst upp. Är detta möjligt? PS. Ifall jag nu får Skyttesoldat på LG, är det garanterat att det är stadsskytte det handlar om? DS. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FK H Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 Låter som ett klokt beslut. Uppenbarligen är det vanligt att inskrivningsförättarna försöker pracka på er mönstrande ungdomar bevakningstjänster med motivet - det är som skytte, bara lite mer högvakt (Livgardet) eller det är nästan samma tjänst som jägare bara lite mer bevakning och eskort (K3). Tycker att det är fördjävligt! Ring och försök få det ändrat - du kommer inte att ångra dig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cwacker Posted May 4, 2004 Author Report Share Posted May 4, 2004 Tack så mycket! Vem vänder man sig till? Är det bara att ringa pliktverket och be att få komma i kontakt med aktuell inskrivningsförättare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted May 4, 2004 Forumsledning Report Share Posted May 4, 2004 PS.Ifall jag nu får Skyttesoldat på LG, är det garanterat att det är stadsskytte det handlar om? DS. Nej, du kan inte vara garanterad nånting. Väkommen till försvarsmakten. ..och ja ring pliktverket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cwacker Posted May 4, 2004 Author Report Share Posted May 4, 2004 Ok.. Jaja.. Jag får väl ringa ändå.. Tak så mycket! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jända Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Är inte helt säker här eftersom Pliktverket som vanligt är lika vaga i sina befattingsbeskrivningar som alltid. Men min gissning är att du har alternativet att hamna som soldat eller gruppchef (spelar ingen roll eftersom gruppchefer i allmänhet väljs ut av gruppen efter ca 3 mån på livkomp) på livkompaniet eller som soldat på 6. komp (stadsskyttekompaniet). Tjänsterna har iofs vissa likheter men det är inte alls som inskrivningsförrättare påstår att bevakningssoldat på livkomp är ungefär som Stadsskyttesoldat fast med lite högvakt. Som bevakningssoldat på livkomp kommer du inte få sitta i kuren och kolla leg (det gör bevakningssoldaterna på 8. kompani) men du kommer att få gå mycket högvakt (ca 30 dygn har jag för mig) och lägga ner mycket tid på exercis (ca hälften av tiden). Resten av tiden över du för att komma lösa bevakningsuppgifter på viktiga objekt (typ högkvarteret, riksdagen o andra liknande) samt strid i bebyggelse och strid i småbruten terräng. Inte alls lika mycket som soldaterna i 6. kompani som tränar i princip bara strid varav en hel del SIB hela sin utbildningstid. Skulle vara försiktig om jag var du iallafall. Ring till pliktverket och kolla vilket kompani du kommer ligga på. Tänk också noga över vilka månader du kommer lika inne. Vissa månader på året kanske du inte vill gå 'miste' om ute i det civila när du är fastbunden till dina gröna kläder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts