kronvrak Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 Citatet gäller viktökning inför extramönstringen till FJS från tråd. http://forum.SoldF.com/in...showtopic=11152 Istället för att förvandla den tråden till en träningstråd så la jag det här. (Att flytta Quote funkar inte som jag är van så det kan se lite konstigt ut.) Skrivet av tece Tonfisk funkar bra.. Men det är bara att googla efter GI-tabellen. SEn äta allt med lågt GI. Dissa alla former av socker, käka stora mängder proteiner, nyttigt fett.Inte äta för sent på kvällen och framförallt träna, inte bara gym utan också anaerob tränig, typ Innebandy, fotboll o.s.v. Intervallträning med andra ord, det funkar bäst. Prioritera också benmusklerna då de påskyndar muskeluppbyggningsprocessen i hela kroppen när de stimuleras. Lite följdfrågor. Om man ska gå upp i vikt så är ju frågan om det är så himla viktigt att följa GI slaviskt? Att fylla på med socker efter träningen är väl ganska önskvärt även om andra snabba kolhydrater självklart funkar ungefär lika bra? Mycket protein? Över 3 g per kilokroppsvikt lär vara onödigt i de flesta fall, mycket protein är i mina ögon över 4 g men jag kan vara gymskadad. Varför inte äta sent på kvällen? Sista målet avgör ju vad kroppen har att leva på under natten samt hur mycket energi man har på morgonen. Intervaller är bra men kanske inte om man ska klara av tjänsten som sådan, inför extramönstringen så skulle jag träna det som ingår som testmoment samt förbereda mig enbart inför det. Kort sagt, läs vad som ingår och träna för att bli bra på just det. Det är bara några månader man har på sig mellan den vanliga mönstringen och extra mönstringen, att lägga ner tid på lagsporter som man kanske inte tränat tidigare ger bara ökad skaderisk samt tid som går bort från träningen. Det är mycket effektivare för konditionen att träna den specifikt för sig än att köra det som en del av en annan idrott. Se till att vila mycket även om det tar emot. Att prioritera benmusklerna låter överdrivet och lite snedvridet, att se till att träna hela kroppen med basövningar låter bättre. De flesta basövningar ger i stort sätt samma hormonsvar som knäböj* även om det nog bara är marklyft och knäböj som ger samma nivå men det är svårt att köra chins med benmusklerna och det ingår ju i extramönstringen så överkropp känns minst lika viktigt. *Det är knäböj som har visat på högre hormonsvar i testerna inte benträning i sig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dause Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 Varför inte äta sent på kvällen? Sista målet avgör ju vad kroppen har att leva på under natten samt hur mycket energi man har på morgonen. Instämmer. Finns ingen anledning att inte äta innan sängdags. Se till att du får i dig mycket proteiner ( helst mer än kolhydrater ) innan du ska sova. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.