Guest Posted September 9, 2002 Report Share Posted September 9, 2002 Uzins skapare död Israelen som skapade värlens mest använda lätta kulspruta har avlidit 79 år gammal. Uzi Gal var officer i israeliska armén under kriget i slutet av 1940-talet och utvecklade en prototyp redan 1948. 1954 kom den första 9 mm-versionen, två år senare började vapnet serietillverkas. Uzin har sedan dess blivit en av Israels mest populära exportprodukter, uppger AFP. Visst har Uzin även tillverkats på licens? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlåGul -1 9x19 Posted September 9, 2002 BlåGul -1 Report Share Posted September 9, 2002 Flyttat till Kasunen. // 9x19 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted September 10, 2002 Report Share Posted September 10, 2002 Lätt kulspruta??? och hette inte killen Uziel gal? Näääää, det är väl en k-pist??? någon måtta för det väl ändå vara... Uzi k-pisten har licenstillverkats av Belgien, det har även tillverkats delar i USA, hela vapen är jag dock osäker på. Jag tror även att Kroatien har tillverkat Uzi'n, dock kan det vara utan licens. Nice picka! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hanfot Posted September 20, 2002 Report Share Posted September 20, 2002 rätta mig om jag har fel men Israel fanns inte innan 1948..... Hur kan han då ha tillhört Israeliska försvaret under kriget??? Hmm Inte bra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted September 20, 2002 Report Share Posted September 20, 2002 rätta mig om jag har fel men Israel fanns inte innan 1948.....Hur kan han då ha tillhört Israeliska försvaret under kriget??? Hmm Inte bra... Vaket... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haegg Posted September 20, 2002 Report Share Posted September 20, 2002 Det är väl Självständighetskriget 1948 han menar? Det finns väl inga problem i att han skulle tillhört IDF under kriget i slutet av 40-talet och samtidigt utvecklat prototypen för vapnet 1948. Israel föddes 1948 och samma år så bildades IDF. Staten Israels första krig inträffade också det året. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts