johanp Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 (edited) Vad hade ni för tricks för att underlätta er tjänst på pebban? Själv så fixade jag ihop en "hylla" mot luftboxen mellan skytt och vc, där man kunde torka/värma blöta och kalla handskar och fästa en skifta. På vänster sida tryckte jag fast den största skruvmejseln(för att åtgärda eldavbrott/klick med) mellan pansarplåten och manöverenheterna. Då man som pansarbesättning tog bort båda stora flerbruksfickorna från stridsvästen så monterade jag den ena på järnstolpen som går från golv till tak till höger om skytten, pefekt ställe att lagra "nödproviant" på.. Klippte även till en dyna för stolen och en för vänsterknä(mot pansarplåten) av ett gammalt liggunderlag. Försökte även med en krok i taket bakom skytten för att hänga upp telehjälmpåsen i. Vad gjorde ni? edit: hjälp att flytta till transport frågas kom. Edited May 4, 2004 by johanp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignorance Posted January 13, 2006 Report Share Posted January 13, 2006 (edited) Som topic lyder, undrar jag nu hur man på enklast sätt och små trix kunna höjda standarden i sin älskade PBV Åker till Utö nu på måndag och alla små trix inför de och fram över är VÄLDIGT välkomna Tack för mig // ännu en pbv-torsk Edit : kanske passar bättre i transport delen Edited January 13, 2006 by Ignorance Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 13, 2006 Report Share Posted January 13, 2006 Edit : kanske passar bättre i transport delen Fixat. Vadd gäller tips och tricks, är du besättning eller köttstaket? Det första man bör göra, om ni inte redan har det, är att införskaffa lite Astro-turf att lägga på golvet, mumsigt och skönt för de små tossingarna. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignorance Posted January 13, 2006 Report Share Posted January 13, 2006 Jag är besättning, vart får man tag på "astro stuff" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 13, 2006 Report Share Posted January 13, 2006 På närmsta färg-/mattaffär. Det är helt enkelt såna här entremattor i plast, finns både som färdiga bitar och på rulle. http://www.matting.se/matting/customermain...layout=2&page=1 Är du skytt eller förare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted January 13, 2006 Author Report Share Posted January 13, 2006 (edited) grrrr: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=11199&hl=pbv302 ;) annars så har ni ju 3021 och 3022or kolla in hur dessa är extrautrustade då de är byggda för officerare så är de naturligtvis mkt bekvamare än en 302... Edited January 13, 2006 by johanp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 13, 2006 Report Share Posted January 13, 2006 grrrr: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=11199&hl=pbv302 ;) Jaja, ok då. Jag slog ihop trådarna till en, är du nöjd nu? :P Vad gäller 3021 så är det ju ingen skillnad för besättningen förutom att den har värme men det kan ju vara lite svårt att rådda in i en skyttevagn. :P The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted January 13, 2006 Author Report Share Posted January 13, 2006 (edited) men i bakvagn ligger det en matta som rimligen går att få ut mer av och lägga på golvet för besättning ser även ett fel i mitt ursprungsinlägg: vi hade en flerbruksficka stor på ss2k och inte som det står att vi inte hade någon. Edited January 13, 2006 by johanp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignorance Posted January 14, 2006 Report Share Posted January 14, 2006 Jag såg inte tråden innan... Jag är skytt på vagnen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted January 14, 2006 Report Share Posted January 14, 2006 Vi köpte en 24V kaffebryggare att ha i vagnen inför KS01. Den var uppskattad kan jag säga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liquid Posted May 16, 2008 Report Share Posted May 16, 2008 Skulle vilja ha lite tips angående körning av PBV 302. Tänker då mest på t ex gällande en snabbare fartökning, snabbare växling främst mellan hög och lågväxel, nedväxling, hur man på smidigast sätt tar hinder som diken etc, + andra saker som kan underlätta/förbättra ens körning. Sen skadar inte fler tips liknande de som tidigare nämnts i tråden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honken Posted May 16, 2008 Report Share Posted May 16, 2008 (edited) Har lite tips från en mekanikers perspektiv. Är något elektriskt sönder, kolla anslutningarna själva. Hände ett flertal gånger att det bara var stiftproppen som lossnat. Mekare blir inte glada av att gå upp i natten för att fixa såna skitfel. Kolla generatorfästet. Den har en tendens att spricka. Lär knappast bytas i fält men är bra för alla parter att känna till. Ser ni en mekare vid vagnen så gå fram till honom och briefa om felet. Mekanikern har oftast bara fått en lapp med en kort mening på som han har att gå på. Ge dock inte förslag vad ni tror kan vara fel, bara hur felet yttrar sig, det kan leda in mekaren på fel spår. Om ni känner att vagnen ryster till, skakar lite, så kan det vara stenar som kommit in mellan spännhjulet och bandet. Ingen fara, sånt händer. Akta er för att sväng med stenar emellan, bandkränging kan förekomma. (och då får besättningen fixa det ) Edited May 16, 2008 by Honken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted May 20, 2008 Report Share Posted May 20, 2008 Ser ni en mekare vid vagnen så gå fram till honom och briefa om felet. Mekanikern har oftast bara fått en lapp med en kort mening på som han har att gå på. Ge dock inte förslag vad ni tror kan vara fel, bara hur felet yttrar sig, det kan leda in mekaren på fel spår. Om ni känner att vagnen ryster till, skakar lite, så kan det vara stenar som kommit in mellan spännhjulet och bandet. Ingen fara, sånt händer. Akta er för att sväng med stenar emellan, bandkränging kan förekomma. (och då får besättningen fixa det ) Det förra är generellt för samtliga fordon i FM och det sista för bandgående fordon i FM. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jadu Posted May 22, 2008 Report Share Posted May 22, 2008 Vi köpte en 24V kaffebryggare att ha i vagnen inför KS01. Den var uppskattad kan jag säga. Kan bara instämma hade det på KS03 med uppskattat en kall lerig dag på balkan...... En annan sak är att ha en tomlåda från 7,62 att ha lull lull i tex chockladdrycks pulver och kaffe passar bra i fack 6-7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted April 23, 2012 Report Share Posted April 23, 2012 (edited) Genom GU på pansarregemente har jag upplevt PBV 302 en del, dock enbart från utsidan (låg ju på "soft-skin"-delarna av regementet). Kan någon berätta lite mer omkörning med PBV 302. -Styrning och reglage - hur ser de ut och fungerar de (hittaringa bra bilder)? -Körning uppluckat - Står man och kör? Är det lätt att nå alla reglage då? -Vad är frontens luckor till för? Edited April 23, 2012 by weekendwarrior Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted April 23, 2012 Report Share Posted April 23, 2012 1. Man styr med tvenne styrspakar. Annars är det som ett vanligt motorfordon, koppling, broms, gas, växelspak. Här är en dålig bild på en vagn under ihopmontering (en experimentvagn under renovering - men förarplatsen är samma), Längst fram skymtar styrspakarna, till höger om dessa finns instrumentpanelen. Framför instrumentpanelen finns växelspaken. Vanligtvis ser man inte förarplatsen från där bilden är tagen då durkar och väggar skymmer dessa. Men de är bortmonterade, lika så stolarna, bl.a förarstolen. . 2. Man kan ställa in stolen så att man kan sitta med huvudet ovanför lucksargen. Lätt att nå reglagen? Tja, antar att det är en vanesak. Jag har bara provkört lite, och mitt minne var väl att växelspaken är lite avig.. men om det var för att den var svår att nå eller om det var för att den är bak och fram jämfört med vad man är van vid låter jag vara osagt. 3. De är till för att man ska komma åt styr och slutväxlar som finns där bakom. Luckorna är ibland även dolda av de plywoodskivor som man fäller ut när man ska flyta med vagnen. För att få ett hum om de interna proportionerna på vagnen så motsvarar luckornas överkant ungefär överkant på skiljeväggen framför förarutrymmet på bilden ovan. Hittade lite fler bilder som kanske kan vara bra: Den lilla "tunneln" som pedalerna sitter i.. notera dess position på bilden nedan... En bild från en annan vagn tagen från vagnchefsplats. Utrymmet till höger om föraren/framför VC upptas av radioapparater. Här skruvas inredningen ur. Notera de öppna transmissionsluckorna, och dess position relativt "föraren". Hoppas det hjälpte lite. /E 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted April 23, 2012 Report Share Posted April 23, 2012 1. Styrning och reglage - hur ser de ut och fungerar de (hittaringa bra bilder)? 2. Körning uppluckat - Står man och kör? Är det lätt att nå alla reglage då? 3. Vad är frontens luckor till för? 1. The Swede har tagit ett antal bilder på Pbv 302 och någon annan har bilder på 302C. Man styr med två spakar som påverkar koppling och broms på respektive band. Dra lite och du frikopplar det bandet, dra lite till och du bromsar det också. Det gör att om man i en nedförsbacke motorbromsar och försöker svänga genom att bara dra lite i en spak så kommer vagnen svänga åt fel håll. 2. Har aldrig sett någon försöka stå och köra, men om det är lätt att nå får någon annan uttala sig om. Det finns ju inte så mycket att nå. 3. För att komma åt transmissionsutrymmet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted April 23, 2012 Report Share Posted April 23, 2012 Framför instrumentpanelen finns växelspaken. Hrm...om jag får be, då instrumentpanelen sitter längst fram av dessa är växelspakens placering BAKOM denna. Hoppas det hjälpte lite. /E Ja,absolut! Jag tackar så mycket för bild och text som visar och förklarar exakt vad jag ville veta...och lite till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted April 23, 2012 Report Share Posted April 23, 2012 Jag utgick ifrån att alla kunde se att växelspaken faktiskt är hitom instrumentpanelen på bilden, dvs instrumentpanelen är bakom växelspaken på bilden. Men jag glömde att alla på SoldF är urbota korkade utom jag.. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted April 23, 2012 Report Share Posted April 23, 2012 Angående att stå och köra funkar det utmärkt, speciellt om man ska backa och inte har någon ledare, finns ju inga backspeglar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted April 23, 2012 Report Share Posted April 23, 2012 Backa utan ledare, hur menar du nu? Så får man väl inte göra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted April 23, 2012 Report Share Posted April 23, 2012 Får är små ulliga djur på Fårö. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted April 23, 2012 Report Share Posted April 23, 2012 Får är också de som backar antika militärfordon utan ledare och knycklar till 70 år gammal plåt.. Backa alltid med ledare barn, då kan ni alltid skylla från er om det blir plåtskador.. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted April 24, 2012 Report Share Posted April 24, 2012 Jag utgick ifrån att alla kunde se att växelspaken faktiskt är hitom instrumentpanelen på bilden, dvs instrumentpanelen är bakom växelspaken på bilden. Men jag glömde att alla på SoldF är urbota korkade utom jag.. /E Äsch! Klart jag förstod vad du menade. Ett lite mindre allvarssamt påpekande av positionsbestämmande två objekt emellan bara. Den här gången fick du ju till det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sten tecknare Posted April 29, 2012 Report Share Posted April 29, 2012 Talet om att backa med eller utan ledare, påminner mig om en liten episod från 60-talets P 2. Plats smörjhallen: En strv 81 håller på att backa in med hjälp av en ledare. En förbannad röst från en besättning, med sin vagn på spolplattan upptar ledaren uppmärksamhet. Det handlar om turordning i smörjhallen. Bakgrund: Fredagarna var matrielvårdsdag på stridvagnarna. Begränsad tillgång på platser i smörjhalen, gjorde att det alltid låg inbördeskrig i luften. Kvällstjänst på fredagen var ingen höjdare. Åter till händelsen: Ledaren hade riktat in vagnen i ingången till smörjgropen, gett tecken att backa och höll händerna knutna tillsammans ovanför huvudet (fortsätt bakåt, rätt så). Han bibehöll tecknet när ordkäbblet satte i gång. Föraren som inte fick något stopptecken, fortsatte att backa och lyckades få ut halva bakpansaret genom den mottsatta väggen. Han sa att han kände ett visst motstånd, men brydde sig inte om det. Man skall ju följa ledaren i det militära. Lärdom: Lita inte på stressade ledare, som inte har koll. Gäller faktiskt lite varstans i livet Skickar med en bild på gamla 81:an. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted May 1, 2012 Report Share Posted May 1, 2012 Fina bilder sten tecknare. Du har möjligtvis inte ett album ute på marknaden för hugade spekulanter, med dina samlade alster? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sten tecknare Posted May 2, 2012 Report Share Posted May 2, 2012 Tack för omdömen om mina teckningar. Det finns inget album, kanske något för framtiden. Däremot finns stridfordonsteckningar på en serie muggar (6 st) som säljs av Arsenalen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts