Jump to content

tips/tricks pbv302?


johanp

Recommended Posts

Vad hade ni för tricks för att underlätta er tjänst på pebban?

 

Själv så fixade jag ihop en "hylla" mot luftboxen mellan skytt och vc, där man kunde torka/värma blöta och kalla handskar och fästa en skifta. På vänster sida tryckte jag fast den största skruvmejseln(för att åtgärda eldavbrott/klick med) mellan pansarplåten och manöverenheterna. Då man som pansarbesättning tog bort båda stora flerbruksfickorna från stridsvästen så monterade jag den ena på järnstolpen som går från golv till tak till höger om skytten, pefekt ställe att lagra "nödproviant" på.. Klippte även till en dyna för stolen och en för vänsterknä(mot pansarplåten) av ett gammalt liggunderlag. Försökte även med en krok i taket bakom skytten för att hänga upp telehjälmpåsen i. Vad gjorde ni?

 

edit: hjälp att flytta till transport frågas kom.

Edited by johanp
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Som topic lyder, undrar jag nu hur man på enklast sätt och små trix kunna höjda standarden i sin älskade PBV :huh:

 

 

Åker till Utö nu på måndag och alla små trix inför de och fram över är VÄLDIGT välkomna :)

 

 

Tack för mig // ännu en pbv-torsk :wub:

 

 

 

Edit : kanske passar bättre i transport delen :D

Edited by Ignorance
Link to comment
Share on other sites

Edit : kanske passar bättre i transport delen :)

 

Fixat.

 

Vadd gäller tips och tricks, är du besättning eller köttstaket?

 

Det första man bör göra, om ni inte redan har det, är att införskaffa lite Astro-turf att lägga på golvet, mumsigt och skönt för de små tossingarna.

 

The Swede :D

Link to comment
Share on other sites

 

Jaja, ok då.

Jag slog ihop trådarna till en, är du nöjd nu? :P

 

Vad gäller 3021 så är det ju ingen skillnad för besättningen förutom att den har värme men det kan ju vara lite svårt att rådda in i en skyttevagn. :P

 

The Swede :=o

Link to comment
Share on other sites

men i bakvagn ligger det en matta som rimligen går att få ut mer av och lägga på golvet för besättning

 

ser även ett fel i mitt ursprungsinlägg: vi hade en flerbruksficka stor på ss2k och inte som det står att vi inte hade någon.

Edited by johanp
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Skulle vilja ha lite tips angående körning av PBV 302. Tänker då mest på t ex gällande en snabbare fartökning, snabbare växling främst mellan hög och lågväxel, nedväxling, hur man på smidigast sätt tar hinder som diken etc, + andra saker som kan underlätta/förbättra ens körning. Sen skadar inte fler tips liknande de som tidigare nämnts i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Har lite tips från en mekanikers perspektiv.

 

Är något elektriskt sönder, kolla anslutningarna själva. Hände ett flertal gånger att det bara var stiftproppen som lossnat. Mekare blir inte glada av att gå upp i natten för att fixa såna skitfel.

 

Kolla generatorfästet. Den har en tendens att spricka. Lär knappast bytas i fält men är bra för alla parter att känna till.

 

Ser ni en mekare vid vagnen så gå fram till honom och briefa om felet. Mekanikern har oftast bara fått en lapp med en kort mening på som han har att gå på. Ge dock inte förslag vad ni tror kan vara fel, bara hur felet yttrar sig, det kan leda in mekaren på fel spår.

 

Om ni känner att vagnen ryster till, skakar lite, så kan det vara stenar som kommit in mellan spännhjulet och bandet. Ingen fara, sånt händer. Akta er för att sväng med stenar emellan, bandkränging kan förekomma. (och då får besättningen fixa det :) )

Edited by Honken
Link to comment
Share on other sites

Ser ni en mekare vid vagnen så gå fram till honom och briefa om felet. Mekanikern har oftast bara fått en lapp med en kort mening på som han har att gå på. Ge dock inte förslag vad ni tror kan vara fel, bara hur felet yttrar sig, det kan leda in mekaren på fel spår.

 

Om ni känner att vagnen ryster till, skakar lite, så kan det vara stenar som kommit in mellan spännhjulet och bandet. Ingen fara, sånt händer. Akta er för att sväng med stenar emellan, bandkränging kan förekomma. (och då får besättningen fixa det :lol: )

 

 

Det förra är generellt för samtliga fordon i FM och det sista för bandgående fordon i FM. :lala:

Link to comment
Share on other sites

Vi köpte en 24V kaffebryggare att ha i vagnen inför KS01. Den var uppskattad kan jag säga.

 

Kan bara instämma hade det på KS03 med uppskattat en kall lerig dag på balkan......

 

En annan sak är att ha en tomlåda från 7,62 att ha lull lull i tex chockladdrycks pulver och kaffe passar bra i fack 6-7

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Genom GU på pansarregemente har jag upplevt PBV 302 en del, dock enbart från utsidan (låg ju på "soft-skin"-delarna av regementet).

Kan någon berätta lite mer omkörning med PBV 302.

 

-Styrning och reglage - hur ser de ut och fungerar de (hittaringa bra bilder)?

-Körning uppluckat - Står man och kör? Är det lätt att nå alla reglage då?

-Vad är frontens luckor till för?

Edited by weekendwarrior
Link to comment
Share on other sites

1. Man styr med tvenne styrspakar. Annars är det som ett vanligt motorfordon, koppling, broms, gas, växelspak.

Här är en dålig bild på en vagn under ihopmontering (en experimentvagn under renovering - men förarplatsen är samma),

Längst fram skymtar styrspakarna, till höger om dessa finns instrumentpanelen. Framför instrumentpanelen finns växelspaken.

Vanligtvis ser man inte förarplatsen från där bilden är tagen då durkar och väggar skymmer dessa. Men de är bortmonterade, lika så stolarna, bl.a förarstolen.

 

_DSC9478.jpg

.

2. Man kan ställa in stolen så att man kan sitta med huvudet ovanför lucksargen. Lätt att nå reglagen? Tja, antar att det är en vanesak. Jag har bara provkört lite, och mitt minne var väl att växelspaken är lite avig.. men om det var för att den var svår att nå eller om det var för att den är bak och fram jämfört med vad man är van vid låter jag vara osagt.

3. De är till för att man ska komma åt styr och slutväxlar som finns där bakom. Luckorna är ibland även dolda av de plywoodskivor som man fäller ut när man ska flyta med vagnen.

För att få ett hum om de interna proportionerna på vagnen så motsvarar luckornas överkant ungefär överkant på skiljeväggen framför förarutrymmet på bilden ovan.

 

Hittade lite fler bilder som kanske kan vara bra:

P8090584a.jpg

Den lilla "tunneln" som pedalerna sitter i..

notera dess position på bilden nedan...

P8090583a.jpg

 

DSC_0015.jpg

En bild från en annan vagn tagen från vagnchefsplats. Utrymmet till höger om föraren/framför VC upptas av radioapparater.

 

DSC_0135.jpg

Här skruvas inredningen ur. Notera de öppna transmissionsluckorna, och dess position relativt "föraren".

 

Hoppas det hjälpte lite.

 

/E

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1. Styrning och reglage - hur ser de ut och fungerar de (hittaringa bra bilder)?

2. Körning uppluckat - Står man och kör? Är det lätt att nå alla reglage då?

3. Vad är frontens luckor till för?

1. The Swede har tagit ett antal bilder på Pbv 302 och någon annan har bilder på 302C. Man styr med två spakar som påverkar koppling och broms på respektive band. Dra lite och du frikopplar det bandet, dra lite till och du bromsar det också. Det gör att om man i en nedförsbacke motorbromsar och försöker svänga genom att bara dra lite i en spak så kommer vagnen svänga åt fel håll.

2. Har aldrig sett någon försöka stå och köra, men om det är lätt att nå får någon annan uttala sig om. Det finns ju inte så mycket att nå.

3. För att komma åt transmissionsutrymmet.

Link to comment
Share on other sites

Framför instrumentpanelen finns växelspaken.

Hrm...om jag får be, då instrumentpanelen sitter längst fram av dessa är växelspakens placering BAKOM denna.

 

Hoppas det hjälpte lite.

 

/E

Ja,absolut!

Jag tackar så mycket för bild och text som visar och förklarar exakt vad jag ville veta...och lite till. :worthy:

Link to comment
Share on other sites

Jag utgick ifrån att alla kunde se att växelspaken faktiskt är hitom instrumentpanelen på bilden, dvs instrumentpanelen är bakom växelspaken på bilden. Men jag glömde att alla på SoldF är urbota korkade utom jag..

 

:-P

 

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Får är också de som backar antika militärfordon utan ledare och knycklar till 70 år gammal plåt..

 

Backa alltid med ledare barn, då kan ni alltid skylla från er om det blir plåtskador..

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Jag utgick ifrån att alla kunde se att växelspaken faktiskt är hitom instrumentpanelen på bilden, dvs instrumentpanelen är bakom växelspaken på bilden. Men jag glömde att alla på SoldF är urbota korkade utom jag..

 

:-P

 

 

/E

Äsch! Klart jag förstod vad du menade. Ett lite mindre allvarssamt påpekande av positionsbestämmande två objekt emellan bara.

Den här gången fick du ju till det. :)

Link to comment
Share on other sites

Talet om att backa med eller utan ledare, påminner mig om en liten episod från 60-talets P 2.

 

Plats smörjhallen: En strv 81 håller på att backa in med hjälp av en ledare. En förbannad röst från en besättning, med sin vagn på spolplattan upptar ledaren uppmärksamhet. Det handlar om turordning i smörjhallen.

 

Bakgrund: Fredagarna var matrielvårdsdag på stridvagnarna. Begränsad tillgång på platser i smörjhalen, gjorde att det alltid låg inbördeskrig i luften. Kvällstjänst på fredagen var ingen höjdare.

 

Åter till händelsen: Ledaren hade riktat in vagnen i ingången till smörjgropen, gett tecken att backa och höll händerna knutna tillsammans ovanför huvudet (fortsätt bakåt, rätt så). Han bibehöll tecknet när ordkäbblet satte i gång. Föraren som inte fick något stopptecken, fortsatte att backa och lyckades få ut halva bakpansaret genom den mottsatta väggen. Han sa att han kände ett visst motstånd, men brydde sig inte om det. Man skall ju följa ledaren i det militära.

 

Lärdom: Lita inte på stressade ledare, som inte har koll. Gäller faktiskt lite varstans i livet

 

Skickar med en bild på gamla 81:an.

 

Strv-81.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...