Jump to content

Webbundersökning

Swed65

Recommended Posts

Hittade följande webbundersökning på SN.se läs och förundras..

Webbfrågan

Är det viktigt att satsa på hemvärnet?

Ja 34.7 %

Nej 58.7 %

Ingen åsikt 6.6 %

Totalt 121 personer har svarat.

Omröstningen startade 2004-05-04, kl 05:00.

• Forumsledning

OM frågan är att satsa på Hemvärnet i dess nuvarande form/struktur är svaret från mig: NEJ!

Jag tycker Hemvärnet och dessa avtalsorganisationer är de mest missanpassade delarna i försvarsmakten och är det något som är direkt framtaget för "det förrådsställda invasionsförsvaret" och inte alls anpassat för ett "insatt insatsförsvar" (för att använda Håkan Syréns egna klyschor), så är det Hemvärnet.

Att ha en kvantitativt stor men illa rustad "bondearmé" där många genomfört GU får flera decennier sedan och beväpnade med i stort ehv, lätta pansarvärnsvapen och utan fordon. Känns inte som alls samma linje det övriga förvaret strävar mot. Jag har svårt att se motiveringen till att skrota funktionella mekaniserade förband och slagkraftiga enheter såsom Art/LV/rörligt Ka, mm, men att sedan behålla denna relik, samtidigt utbilda nya men inte rep. utbilda. En enorm pengaförstörelse pågår.

Den "enorma modernisering av HV" man hela tiden talar om är personlig materiel, men att enkom byta ut en stålhjälm mot en kevlar eller att få ut kronans kortkalsonger är inte det som gör ett förband slagkraftigt eller direkt avgörande i strid. Vapensystem, fordon, utbildning och bra ledarskap är intressantare än stridsväst och långkalsonger.

• Forumsledning

@Kimster.

Som jag ser det är det ett mellanting mellan de system som finns i dag och det som ett antal generaler vill ha dvs yrkessoldat-system.

Jag anser att tiden är passerad för ett frivilligsystem med låg kunskapsnivå och obefintliga vapensystem och att vi inte har resurserna för att täcka ytan och organisation för att kunna ha ett renodlat yrkessoldatsystem. Det är så mycket mer än att bara ge en liten månadspeng till värnplikta som skiljer en fast anställd person. Bara se Officerarnas villkor/förmåner kontra värnpliktiga. Blir tungt med hotellnätter för alla vid högvakt och ledigt 8 timmar för varje övningsdygn, eller skall det vara skillnad på anställd och anställd och bara vissa som får vara med i facket?? :D

Mitt förslag är en slags deltidssystem där man är anställd under övningstid samt kan avancera inom organisationen. Lite liknande det beredskapsenheter har typ IA03, EN, fast på längre sikt, organiserat på resp. ort och utan krav på utlandstjänst samt med möjlighet att byta befattning/vidareutbilda sig. Får se om jag orkar utveckla tanken ytterliggare, började skriva på ett sådant inlägg(Lång) men publicerade aldrig.

@Henke

Det förefaller onekligen som om du och ÖB är på samma bog och det är gott och väl. Med nuvarnade förutsättningar både ekonomiskt och säkerhetspolitiskt är detta sannolikt den framkomligaste vägen om vi skall/vill upprätthålla någon som helst militär kapacitet.

Jag röstar som du, ett rungande NEJ, för att satsa resurser på det som är kass och oförsvarbart både ur ett ekonomiskt och operativt militärt perspektiv och jag tycker att det är fördjävligt om Hemvärnet framgent endast skall tjäna som ett alibi för den omhuldade tanken på försvarets folkliga förankring. Hemvärnet som herrklubb med förmåga till väpnat upplopp är alls inget bra koncept och djungeln av avtalsorganisationer med revirpissande småpåvar skall vi helst dra en tystnadens slöja över...

MEN, som frågan i omröstningen är ställd, och så som jag misstänker att den besvarats av merparten av de röstande, så vill jag ändå rösta JA, därför att jag tror att vi med rätt satsningar, rätt resurser och rätt personal, kan få en kostnadseffektiv, användbar och kompetent "deltidsbrandkår" som komplement till de få kvarvarande delarna av FM.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...