Krook Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 Vi ska nu ut på den mycket omtalade Chefens övning (3) och får ej medföra stimulansmedel innehållande nikotin. Som trogen snusare innebär detta ett mindre problem, 18 års nyttjande kommer att ta ut sin rätt när nikotinnivån sjunker i blodet. Nu vänder jag mig till ER och efterfrågar råd och tips: Finns det någon naturlig ersättning som går att hitta i terrängen eller något annat knep? Rådet att ta chansen att en gång för alltid sluta snusa betackar jag mig, likaväl rådet att fuska och ta med mig snus. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Innuendo Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 (edited) Te kan funka som substitut, likaså violtabletter Edited May 4, 2004 by Innuendo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 Snusa mossa skall tydligen funka... mest för att få något under läppen... Nyttjar inget så jag har ingen egen erfarenhet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haegg Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 Är förbudet riktat mot nikotin så finns det nikotinfritt snus att köpa. Det lär knappast göra något reellt mot nikotinsuget men psykologiskt kan det fungera som en krycka i en tid av nöd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ziggy Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 Slutade själv snusa för 6 månader sen . Hade då snusat i nästan fem år och min erfarenhet är att det jobbigaste är inte nikotinet utan att man saknar känslan av att ha nått i munnen. ta med mycket tuggumi. Sen så finns det någon typ av "kryddsnus" vanliga påsar som innehåller nånn kryddblandning, testade själv men det funkade sådär. Annars är det bara att bita ihop Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 4, 2004 Author Report Share Posted May 4, 2004 Haken är att vi inte får ta med någonting som kan tänkas gynna vår situation; inget nikotinfritt snus, inga violtabletter, inget te. Endast det naturen har att erbjuda kan godtagas och det är sådana tips (som mossan, tack) som önskas. För övrigt kan sägas att vi i snitt kommer att få 500 Kcal per dygn i näring, bara så att vi inte ska gå ner oss fullständigt. Beräknad åtgång är 7000-8000 Kcal per dygn. Jämför med 9000 Kcal under ett Vasalopp. Det vanliga brukar vara att gå ner 10% av sin kroppsvikt under en vecka. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 Anar jag en viss panikkänsla, Krook? :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ziggy Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 Prova klassikern med att tugga färska granskott och kåda, smakar friskt och innehåller C-vitamin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 4, 2004 Author Report Share Posted May 4, 2004 Anar jag en viss panikkänsla, Krook? :P Jag säger så här: Jag skiter i maten bara jag får mitt snus Det blir nog bra bara jag går ner mig så att jag inte känner suget längre. Jag ser verkligen fram emot att framrycka på hörntänderna, tuggande fradga. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gugge Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 Haken är att vi inte får ta med någonting som kan tänkas gynna vår situation; inget nikotinfritt snus, inga violtabletter, inget te. Endast det naturen har att erbjuda kan godtagas och det är sådana tips (som mossan, tack) som önskas. För övrigt kan sägas att vi i snitt kommer att få 500 Kcal per dygn i näring, bara så att vi inte ska gå ner oss fullständigt. Beräknad åtgång är 7000-8000 Kcal per dygn. Jämför med 9000 Kcal under ett Vasalopp. Det vanliga brukar vara att gå ner 10% av sin kroppsvikt under en vecka. /Krook sen är väll 8% muskler också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Fjellman Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 Ta skägglav, kvistar och skott att tugga på... kanske inte nån kullinarisk höjdare men läpparna får ju nått att göra... //Sgt Fjellman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
san Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 (edited) Anar jag en viss panikkänsla, Krook? :P Jag säger så här: Jag skiter i maten bara jag får mitt snus Det blir nog bra bara jag går ner mig så att jag inte känner suget längre. Jag ser verkligen fram emot att framrycka på hörntänderna, tuggande fradga. /Krook Inte mycket annat att göra än att tiga och lida ... Bit inte skallen av nån som är större än vad du klarar av att tillreda (genom kokning) och äta upp bara :P Edited May 4, 2004 by san Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Carlsson Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 Har själv glömt (har ej tvingats till att vara utan det som tur är än..) snuset x antal gånger då man varit ute i busken på olika strapatser. Det jävligaste är ju suget i början men det är bara att bita ihop ett tag så ska du se att det släpper efter så att det blir mer lätthanterligt. För mig funkar det att tugga på någon liten pinne eller så som ersättning för det värsta suget. Ängsyra, färska granskott eller något annat lite syrligt brukar också funka hyfsat för att hålla tankarna borta från den hägrande dosan Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FK H Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 Jag har inget bra svar. Vill bara visa min medkänsla som mångårig snusare. Har själv drabbats illa en gång. På väg hem från en sex veckor lång alpin höghöjds-expedition tog snuset slut ett par dygn innan ankomst till Sverige med ångest, huvudvärk, kallsvettningar och illamående som resultat. Efter detta får jag panik vid blotta tanken på att snuset skall ta slut. Vid efterföljande expeditioner bunkrade jag så hårt att jag ofta släpade med mig en stock hem. Det samma gäller vid mer reguljära utlandsresor eller friluftsaktiviteter. Säger bara - stackars dig .... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HVU Forces Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 Hrm...göm det i fält mössan...gör ett litet hål i den och sy igen.... B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 Ljung funkar att röka eller att koka thé på, det har en viss lugnande effekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ful Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 Vi fick inte ha snus på baskerprovet och det var bara lite segt i början, sen så tänkte man knappt på snus, inte jag i alla fall. Så jag tycker att du skall strunta i att ta med det, annars kan du alltid pissa på en linnelapp och trycka upp i käften och se vad det kan ge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted May 4, 2004 Forumsledning Report Share Posted May 4, 2004 Tips ? sluta snusa.. så slipper du bry dig. ..ja jag vet idiotsvar tycker ni, men den är iaf sann. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 Vi fick inte ha snus på baskerprovet och det var bara lite segt i början, sen så tänkte man knappt på snus, inte jag i alla fall. Så jag tycker att du skall strunta i att ta med det, annars kan du alltid pissa på en linnelapp och trycka upp i käften och se vad det kan ge Bäst hittils, pissa på en linne lapp! hehe Annars så kan man köra upp lite jord eller annat geg under läppen, själv är jag inte kännslig och kan bruka i princip vad som helst i nöd... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EMK Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 (edited) Tips ? sluta snusa.. så slipper du bry dig. ..ja jag vet idiotsvar tycker ni, men den är iaf sann. Kan ju bara instämma, slutade för mer än ett år sedan och även om mina kamrater trodde jag skulle falla åter i nikotinets mörka håla som så många gånger innan så gjorde jag inte det (peppar peppar ) Men att sluta är nog det bästa jag gjort. För er som snusar där ute, ni känner nog igen den eviga jakten, att alltid ha en färsk dosa i kylen eller att klockan 22:59 inse att man inte har snus för morgondagen och Statoil stänger 23:00. den panikkänslan är inte trevlig. Det är då man inser hur jobbigt de som har lite tyngre missbruk har det, den eviga jakten på droger, även om jag inte sympatiserar med dem, tvärtom, så kan jag förstå känslan..... Men för att svara på frågan så kan jag rekomendera att tänka på något helt annat, annars går man under. Acceptera din situation och härda... Edited May 4, 2004 by Sulan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olof Filip Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 Harsyra funkade för mig under vår överlevnad... men man måste intala sig att det funkar ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
4425 Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 en dosa passar perfekt under hjäss-skyddet i hjälmen! de e mitt tipps! Man e bara en fuskare om man åker fast! annars e man en överlevare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 (edited) Jag säger så här:Jag skiter i maten bara jag får mitt snus Det blir nog bra bara jag går ner mig så att jag inte känner suget längre. Jag ser verkligen fram emot att framrycka på hörntänderna, tuggande fradga. /Krook Jag vill minnas att den gode Kd Olsson led av detta problem under den överlevnadsutbildning vi hade under KBS. Om jag inte minns helt fel försökte han faktiskt fiska en prilla från en av våra löjtnanter vid ett lagom opassande tillfälle (vad gör man inte för att få sitt?) Så du får väl pressa honom på tips... Som rökare täljde jag till mig en cigarettstor enpinne som jag gick och tuggade frenetiskt på, gjorde iallafall att man tänkte på annat, och ensmaken kändes fräsch i munnen... Tror dessutom att snusbristen kommer vara ditt minsta problem när andedräkten är full av ammoniaklukt... ;) Edited May 4, 2004 by C DK012 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 Rådet att ta chansen att en gång för alltid sluta snusa betackar jag mig, likaväl rådet att fuska och ta med mig snus. /Krook Glöm inte läsa Krooks första inlägg. Det verkar som han inte vill sluta, och inte heller fuska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ARN Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 Vill minnas att min stridsparskamrat genom empiriska försök kom fram till att skägglav var ett bra substitut ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fbj972 Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 Krook! Jag är med i ditt resonemang hela vägen... Det kan vara ett helvete om man är en storsnusare. Så fort man sätter foten i terränglådan måste man ha en snus - det bara är så! Jag känner likadant när jag tar på mig en uniform (fråga mig inte varför) och det blir en helvetes massa snusande i radiobilen kan jag meddela... Det enda råd jag kan ge dig är att förbereda dig mentalt på att läppen kommer att skrika efter en snus... För jag antar att du, liksom jag vet att det inte finns något att ta till som substitut... Lycka till... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 Frystorkat kaffe, hehe.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GRK-apan Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 Jag glömde bort det efter ett par dagar. GIck å tänkte att fan va gott det ska bli med en snus när övníngen är över. Men det var inte så gott, ville mest sova Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 4, 2004 Author Report Share Posted May 4, 2004 Jag försökte faktiskt sluta för ett och ett halvt år sedan men efter några veckor gav frugan order om att börja igen innan skilsmässa skulle uppstå. För övrigt tror jag att summan av ens laster är konstant och att om jag slutar snusa börjar med något annat dumt i stället. :P Tack för alla vettiga tips. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FK H Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Usch - jag måste erkänna att jag mår dåligt av att läsa den här tråden. Blotta tanken på att vara utan snus får det att krypa av ångest i kroppen. Jag är en svag människa - jag erkänner... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts