Jump to content

Lumpen får högre status

Recommended Posts

När jag gjorde lumpen så var det de som fick både MC och lastbilskörkort fast de inte hade B kort innan så naturligtvis fick de B körkort också

Sjukvårdsutbildningen gav 10 högskolepoäng. Mycket bra.

3 veckors praktik på akutmottagning, också mycket bra.

Dock har jag läst att förra årets sjukvårdare på Ing2 (dvs 03/04) inte fick någon praktik. Någon som vet varför?

Var är det för mening att få 10 högskolepoäng när man inte kan använda dem till något? Mig veterligen kan man inte få dem tillgodoräknat i någon högskoleutbildning. Som personlig merit? Vidare måste man kvalitetsäkra utbildningen bättre. Den skiljer sig beroende på vilket förband som utbildar. Det är inte så enkelt att plötsligt göra om en utbildning till högskolekurs.

Att man får 10 högskolepoäng kan ses som att utbildningen är av god kvalitet, anser jag. Det smäller lite högre att säga att man får högskolepoäng, jämfört med om man har en tio veckor lång sjukvårdsutbildning.

Jag funderade först på att tillgodoräkna mig de poängen innan vi började med Anatomi- och Fysiologikursen på sjuksköterskeutbildningen, men insåg ganska snart att vi skulle läsa på något högre nivå än vi hade gjort i vpl, så jag struntade i det.

• 3 months later...
Var är det för mening att få 10 högskolepoäng när man inte kan använda dem till något? Mig veterligen kan man inte få dem tillgodoräknat i någon högskoleutbildning. Som personlig merit? Vidare måste man kvalitetsäkra utbildningen bättre. Den skiljer sig beroende på vilket förband som utbildar. Det är inte så enkelt att plötsligt göra om en utbildning till högskolekurs.

Förlåt att jag drar upp en gammal tråd, men jag läste i en tråd på Ambulansforum där en skribent, som verkade relativt insatt, hävdade att kursen kan ersätta en valbar kurs inom sjuksköterskeprogrammet.

Jag kopierat skribenten Lipton´s inlägg rakt av

De tio högksolepoäng du får i lumpen är en kurs som heter Akutsjukvård i fält för värnpliktig sjukvårdare (Basic course in battlefield emergency care for medical orderly) och läses på distans från karlstads universitet alt. en lokal högskola för det förband du ligger inne på.

Och ja, du kan tillgodoräkna dig kursen om du sedan läser till sjuksköterska. Du kan nämligen begära att få den godkänd som ett alternativ till någon valbar kurs coh på så vis slippa läsa något när de andra läser valbar kurs. Och då får man massa tid över för att "exempelvis pilla sig i naveln" som en vis man en gång sa. Ett vettigare alternativ är ju dock enligt mig att läsa något liknande.

Det kanske vore idé att kolla upp detta med mitt universitet. Men å andra sidan, jag har valt en valbar kurs nu i höst som handlar om smärta. Något säger mig att jag kan ha nytta av att läsa den kursen, även om möjlighet finns till, som Lipton skriver, navelpillande.

De tilldelade 10 högskolepoängen går, som nämnt ovan, att använda och är alltså som vanliga högskolepoäng. I tillägg får jägarsjukvårdare på K4 i alla fall kårleg. Och det vet vi ju alla vad man kan göra med ett sånt B) :rocketl::)

Ja, att det är riktiga högskolepoäng tror jag inte behöver diskuteras.

Men har du "bevis" på att någon har kunnat tillgodoräkna sig poängen på universitets/högskolenivå?

Eller menar du att om man har ett par poäng sedan tidigare (oavsett vad det är för kurs) så kan man tillgodoräkna sig det i vilken utbildning som helst?

Klart man kan använda sig av dessa poäng i sin utbildning!

den utbildning jag läser är på en mängd massa poäng. Då har man 2st fria terminer där man får läsa lite vad man vill. Har jag då 20p från min vpl-tid kan jag stoppa in dessa 20p till min utbildning och sparar alltså in en termin på högskolan och vad det nu innebär med CSN-lån osv. Har jag 10p från min vpl-tid så sparar jag en halv termin på min utb.. Så läser jag en sommarkurs på 10p. eller läser 5p extra under 2terminer så har jag sparat in 1-termins studier.

Så 10p kan vara otroligt användbart :surprise: