Jump to content

Energiförbrukning vid vandring.


Guest Janus

Recommended Posts

Guest Janus

Hej.

Jag läste en diskussion på www.utsidan.se nyligen. I den diskussionen nämndes det i förbifarten några tabeller som FM har över hur mycket energi man förbrukar per dag vid vandring beroende på hur mycket man bär och hur terrängen ser ut.

 

Finns det någon som vet vad jag talar om? Och isf kan ni länka till en bild på dessa tabeller?

 

 

Janus

Link to comment
Share on other sites

Den enda tabell jag har sett är på sid 43 i Överlevnadshandboken. Men den bygger inte på vandring utan energibehovet vid olika typer av fysisk aktivitet.

 

klistrar in den här:

 

Sömn 280 kJ/timme (70 kcal)

Marsch (4 km/timme slät mark) 1 020 kJ/timme (240 kcal)

Marsch med packning (lätt terräng 4 km/timme,

27 kg) 2 280 kJ/timme (545 kcal)

Hård marsch, tungt arbete 2 900 kJ/timme (700 kcal)

Lätt arbete 10 500 kJ/dygn (2 500 kcal)

Normal militär verksamhet i fält 18 350 kJ/dygn (4400 kcal)

Stationär överlevnadssituation, dag 1 18 765 kJ/dygn (4 500 kcal)

dag 2 12 510 kJ/dygn (3 000 kcal)

7-dagars överlevnadsövning i 30-40° kyla 25 000 kJ/dygn (6 000 kcal)

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest

Vill minnas att under fotmarsch bärning bedömdes en jägarsoldat maximalt förbruka 9000 kcal per dygn. Därför skulle också varje dygnspåse motsvara det maximala värdet. Är inte det lättaste att få i sig så mycket mat..

Link to comment
Share on other sites

9000 Kcal motsvarar ungefär ett Vasalopp. Man säger att en riktig militär strapats med hög aktivitet under minst 20 h/dygn motsvarar en energiförbrukning mellan 7000 och 8000 Kcal per dygn.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest

Räknar man med ett soldatprov (~50 km) med tung packning så börjar man nog komma upp i de värdena. Som sagt så var dygnspåsarna i alla fall anpassade efter det. Vasaloppet är ju på skidor och utan packning.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Det finns nog mer detaljerade tabeller. Om det finns tabeller om värmelagring och hjärtfrekvens i M90 kontro C-skyddsdräkt finns det nog tabeller om det mesta. Det gäller bara att hitta dem och var de finns? Ingen aning, ledsen

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...