Jump to content

Antiterrorismcenter på Hisingen

Sgt Tulo

Recommended Posts

För ett tag sedan hörde jag någt liknanade, då gick det rykten om att det var ett förslag som lagts fram och det handlade om att Sävedepå skulle bli en anläggning för att träna antiterrorism operationer av olika slag. Det skulle vara internationellt.

Mer än så vet jag inte direkt, kan försöka höra med folk jag känner som jobbar där.

Sveriges första anti-terrorutbildning hamnar i Göteborg

Sveriges första utbildningsplats för antiterrorist-styrkor hamnar på Hisingen.

Redan till hösten kommer simulerade terrorattacker att slås tillbaka vid Säve flygplats.

Den gamla flygflottiljen i Säve har stått öde sen mitten av åttiotalet. Men till hösten kommer den fridfulla miljön härute att göras om till stridsplats, när landets första anti-terroristövningar ska äga rum här. Till en början var det tänkt att bara hemvärnet skulle delta, men projektet har växt ordentligt.

- Polisen, räddningstjänsten och privata vaktbolag ska vara med. Det handlar om att få ihop hela samhällets krafter i det här arbetet, säger projektledaren och överstelöjtnanten Bert-Erik Pousar.

Vid en typisk övning kommer en av byggnaderna att fungera som ett elverk eller vattenverk som terroristerna vill slå ut. Övningsstyrkans uppgift är att skydda det tänkta målet mot angrepp. Och Bert-Erik Pousar tror att det är den typen av hot som kan drabba Sverige i framtiden.

- I Sverige idag höjs många röster för att vår armé ska delta i konflikter utomlands. Om vi åker till andra länder och lägger oss i andras affärer så kommer vi att skaffa oss ovänner. Och vill man slå mot Sverige blir det mot sådana här mål i storstäderna, säger Bert-Erik Pousar.

I september övar man på Säveflottiljen för första gången

TV4 Göteborg

http://tv4goteborg.se/visa/?ID=319049

Been there done that.

Altså jag har redan krigat mot terrorister på Säve :camo:

Undrar om det här ökar chansen för AMF4 att få vara kvar?

såg repotaget och de byggnader som menas är de klassiska gamla barakerna man fick sova i när man mönstrade.

tror detta har blåst upp lite, det är ju inget stort område som skall användas.

och att det kan övas i tre gamla träbyggnader, är väl knappast en större nyhet.

Det märkliga i historien är väl inte att området det ska övas i litet utan att det framställs som om HV i Gbg tillsammans med lokal polis och privata vaktbolag är de första i Sverige som ägnar sig åt anti-terroristverksamhet. Är det någon som har lite fakta om vilken roll HV ska spela i det här?

Förstår inte heller begreppet "center" för mig betyder det att man skapar ett kunskaps, resurs eller övnings samlokaliserings ställe inom terrorism bekämpning, men det är verkar ju vara en övning? Och som övning imponerar den bara i antal organisationer som deltar för det här ju inte direkt nytt, ett ex Hv / brandkår

en vacker dag är kanske försvaret är fritt, från överåriga befäl, som befodrats för att de är totalt livsfarliga, för att användas till trupputbildning.

då kanske vi slipper tidningsrapporter om antiterroristutbildningar i gamla baracker, som förmodligen ändå skall eldas upp efter sommaren, av flygplatsbrandkåren på säve.

det enda säkra sättet att bli av med en skitstövel i systemet är att befodra dem.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...