Victorr Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 någon som har utbildats som signalspaningsoperatör? Vill ha lite mer info än den som finns på lumpen.nu. / Victor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zimin Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 Vilken typ av signalspaningsoperatör menar du? Flottan (kan jag gissa av din avatar)? FRA? TVA? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Victorr Posted May 4, 2004 Author Report Share Posted May 4, 2004 Ursäkta mig.. FRA Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zimin Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Din fråga är inte särskillt specifik. Dessutom är mycket av informationen inte till för allas ögon. Det finns någon som har legat vid FRA här på forumet om jag inte minns fel. Specificera frågan så kanske jag kan hjälpa dig i ett PM, men vad jag vet så kommer det inte att utbildas på denna befattning i år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Här kommer ett konkret tips: Ring 0171-157000 (alt skicka epost till [email protected]) och prata med värnpliktshandläggaren på S1. Kan inte denne hjälpa dig så blir du säkert hänvisad till någon som kan ge dig mer info om utbildningen. Du kan läsa lite på denna länk: Signalspaningsutbildning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 (edited) Om du är intresserad att göra lumpen som signalspaningsoperatör är det, som Zimin sa, stor risk för att du blir besviken. Utbildningen har legat nere de senaste två åren. Vad jag har förstått så beror det på pengabrist. Kolla in dessa länkar för mer info: Tråd som behandlar ämnet Inofficiell hemsida Edit: Grammatiken är inte vad den borde vara... Edited May 6, 2004 by mdn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pistone Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Är inte säker, men jag tror att Victorr missuppfattat det hela. Vad jag vet så skall han, precis som jag, rycka in som signalspaningsoperatör i flottan i oktober. Dvs inte FRA. Rätta mig om jag har fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Victorr Posted May 6, 2004 Author Report Share Posted May 6, 2004 du kan ha helt rätt pistone, eftorsom jag kommer att ligga i flottan... informera mig om vår tjänst... bara för att vara säker, vad har du för inskrivningskod? / Victor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pistone Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 Samma som du! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt Papa Bear Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 Som SIS-op eller signalspaningsoperatör arbetar man med SIS:en, eller "signalspaningsutrustningen i SLC (Stridsledningscentralen). Väldigt kortfattat så spanar/lyssnar man efter olika typer av radarsändningar, klassificerar dessa och avgör om de skall uppfattas som hot eller inte. Sedan försöker man krysspejla de olika SIS-bäringarna för att på så sätt hitta var skurkarna är. Jag kan tänka mig att det står mer om detta på respektive ytstridsflottiljs hemsida på www.mil.se Det är med andra ord väldigt lite lösskägg i tjänsten (FRA om nu någon skulle undra). Det har nog inget att göra med dom gröna människornas uppfattning om signalspaning, utan används mera i ytstridsfallet. //Sgt Papa Bear Gammal radarmatros i komissen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaDet94S Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 Kan ju tillägga att man kan tillhöra FRA utan att man knappt vet om det själv... Tyvärr ryckte jag in ett år för tidigt (Armén) annars hade jag ryckt in i Flottan, men ändå tillhört FRA. Dock vill jag med mitt påstående inte säga att det var dåligt att ligga där i armén. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts