Jump to content

Agenda igår.


Ragulin

Recommended Posts

Igår var ÖB med i Agenda, där man diskuterade bland annat värnplikt/yrkes/kontrakt-försvar. I ett av inslagen uttalade sig en officer från P10 om vilka personer man vill ha in i FM och han sade något i stil med "...vanliga svenska killar och tjejer. Inga med speciellt uttalat militärt intresse..." och jag blev lite konfunderad. Om man är intresserad, så är man väl också ambitiös, motiverad och ställer krav på utbildningen och verksamheten? Betyder detta att medlemskap i exempelvis frivilligorganisationerna (Sjvk eller FBU-ungdom) snarare är ett HINDER för att få göra lumpen än en MERIT? Jag fattar väl att man inte vill ha halvfascister eller en massa osunda typer som saknar förankring i det civila samhället, men att gå så långt som att säga att man inte är INTRESSERAD av folk som är intresserade tyckte jag var att gå lite väl långt. Är man RÄDD för MÖP:arna? I så fall, varför?

Link to comment
Share on other sites

MÖP står för "Militärt överintresserad person" och vara överintresserd är aldrig bra... Och MÖPar har aldrig varit populära i försvaret...

Självfallet är jag medveten om detta , men dom som är så pass överintresserade att dom är olämpliga kan väl inte vara så många........eller , det är klart att om man har en "faanvafräntmevapenmejjamejjacomegetsome" inställning så bör man kanske inte skickas på nån utlandstjänstgöring.

Link to comment
Share on other sites

AGENDA, Se reportaget samt intervju med ÖB

 

Slutet på reportaget, kort intervju med officer från P10.

 

"Det måste finnas en morot i slut ändan, det kan var en högskole utbildning, det kan var högskolepoäng under sin militära tjänstegöring. Nånting att locka med.

 

För annars, vad skulle hända annars då?

 

Ja risken finns ju att då dyker dom här som är för militärt intresserade och dom vill vi inte ha, utan vi vill ha dom vanliga hederliga svenska ungdomar"

 

 

Han syftar nog mera på rambo typer (*host* ranger.se) än oss här på forumet (soldf). :baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

Det kan vara så att man försöker locka "vanliga" svenska ungdomar med ett sådant här uttalande, dvs. påvisa att man inte behöver vara en SoldF-surfande MÖP för att vara intressant. Marknadsföring, helt enkelt.

Vad vet jag?

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Överintresserade individer är aldrig intressanta oavsett vad man håller på med. intresserade individer som går in med öppna sinnen är mer intressanta. Firman jag jobbade tidigare på anställde hellre folk utan programeringskunskaper & nätverkskunskaper än totala datanördar som trodde de kunde allt. Deras motiv var att det var billigare att lära upp en individ som inte var "förstörd" än att hålla på att rätta fel på en datanörd...

 

Nu var detta inte ngn liten firma, utan en ganska stor firma med ca 12000anställda och börsnoterade...

 

JAg gissar att FM har samma inställning, dvs enklare att lära en oförstörd individ som är intresserad av jobbet jmf med en förstörd individ som är överintresserad av jobbet...

Link to comment
Share on other sites

Jag tror tyvvär att dom överintresserade som gått för långt är många.

När jag skulle mönstra så hadde vi fyra FBU/U i min skol klass varav ingen fick en plats. Självklart vart dom ju erbjudna jägartjänst vid KJ, FJS som hemliga A-dyk, men ångrade sig i sista sekunden. ;)

Detta va personer som inte gjorde annat än försökte sig på luftkarate på rasterna och betedde sig som jag gjorde när jag gick i 2-3an och lekte ninja turtels.

Och då snackar vi 17-18 åringar. Vi hadde vid mönstringen två som jag kan komma på nu, blivande Jägar aspiranter. Ingen av dessa två som jag kännde privat va intresserade att göra värnplikten när vi kom dit, utan det va såna som läste och tittade på PliktVets filmer och kände där att dom ville prova. Det gällde dom flesta faktiskt när vi mönstra. Så att dom försöker solla bort överintresserade är nog inget nytt. Sen finns det självklart intresserad och folk fylla med drömmar som ändå får en plats, för att dom anses som lämpliga. Men när det kommer till militära saker så skall man nog passa sig med att gå ut för mycket med sitt intresse och sin vilja.

Jag träffade militärpsykologen en extra gång pga lite grejer som hände vid reg. Av nån anleding så kom vi in på folk som fick komma dit när dom ville bli omplacerade och hon berättade att vissa kom dit och grät och bönade och bad om att få bli KJ tex, dessa fick oftast åka hem.

Det är ju skillnad på att vilja och vilja.

Link to comment
Share on other sites

Kan ju tillägga att min erfarenhet av folk som söker sig till KJ resp FJS är att de som verkligen vill och tar sig ända till psykologen åker ur... skumt, men det finns säkert någon anledning!

 

//DG

Link to comment
Share on other sites

Kan ju tillägga att min erfarenhet av folk som söker sig till KJ resp FJS är att de som verkligen vill och tar sig ända till psykologen åker ur... skumt, men det finns säkert någon anledning!

 

//DG

Jag har fått samma uppfattning. Men jag tycker inte det är särskilt skumt.

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star
Tja, jag tycker iaf att det är dumt att inte ta vara på personer med hög motivation...

 

Hög motivation är inte allenarådande när det gälle ratt bedöma lämpligheten.

 

Dessutom kan det vara så att den höga motivationen baserar sig på felaktiga uppfattningar om vad tjänsten innebär. Om då personen antas och sedan får sina uppfattningar krossade är risken stor att motivationen försvinner tillsammans med spillrorna av illusionen.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

"för intresserade"

 

Jag tolkade det som folk med rambokomplex eller vissa typer med lika lite hår som hjärna.

Jag räknas kanske inte som möp men jag såg inget samband åt det hållet.

 

Angående jägarfrågan..

Jag vet folk som har satsat flera år av sin tid innan mönstringen på att bli jägare, hemvärnsungdom, sommarkurser på K4, träning med ryggsäck osv som har blivit just jägare så det är nog en mycket annat som väger in också i den bedömningen.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte bara motivation i medgång man söker till J-utb. utan förmågan att motivera sig själv och andra vid motgång, samt att man söker lag-spelare. de som är beredda att ställa upp för gruppen, och som tur är saknar många rambo-nissar detta...

 

tillägg>

De som jag känner som har gjort en J-utb, är inte direkta rambo-typer. utan ofta är det individer som ar sysslat mkt med lag-sporter och kommer från en familj där uteliv & frilufts liv varit ett stort inslag av vardagen. Där fjällsemestrar och skärgårdsliv varit dominerande inslag av semester aktiviteter.

Link to comment
Share on other sites

Tja, jag tycker iaf att det är dumt att inte ta vara på personer med hög motivation...

De mest motiverade har sälan kvar samma motivation och intresse när de väl står där innanför grindarna och ett ljus sakta tänds för dem vad de har givit sig in på.

Min gissning är att psykologerna/förrättarna har lärt sig vilka som kan passa och inte.

 

Ni är ju flera KJ-aspiranter här på forumet, den som är mest taggad och gymmad kan mycket väl vara den som först bryter ihop, efter att Flkd Djävul konstaterat att ni inte karar av att göra EN ENDA böj-sträck.

 

Mitt tips (utan att vara KJ'are): håll en låg profil och behåll lugnet.

Link to comment
Share on other sites

När man gör en bedömning kring vilka som blir vettiga soldater och befäl måste man väga in flera faktorer än dom rent militärvetenskapliga(MÖP-kunskap) och som jag uppfattat det så finns det folk som har ett så brinnande militärt intresse att andra viktiga delar av vad som gör en person komplett faller bort. (läs. Vissa MÖPar har satsat så mycket tid och energi på att hålla på med militärfunderingar att dom inte har så mycket allmänsocial kompetens (läs i sin tur. MÖPar är ofta supernischade kufar)) FM behöver inte supernischade kufar. FM behöver generalister som klarar varierade och komplicerade situationer, något som kräver att man har en bred kompetens inom fler områden än just det militära.

Link to comment
Share on other sites

Märker att vi inte pratar samma språk riktigt...jag syftar på att de som suttit och sagt ungefär att "tja, det spelar inte så stor roll om jag kommer in eller inte" oftare har gjort det än de som vetat att de velat göra det här i flera års tid...i övrigt är personerna lika...

Link to comment
Share on other sites

Om det är en ren motivationsfråga och personerna är lika så tror jag att pliktverket är kompetenta att välja ut rätt individer, men nu är det väl så att vissa individer inte är motiverade, utan snarare övermotiverade (läs MÖP :unsure: ) och det är dessa som jag anser kan vara till last för FM.

Link to comment
Share on other sites

Så det är alltås skillnad på killen som vill bli KJ som säger

"Jah får skjuta med alla vapen på jorden och vara tuff"

än typen som har inställningen

"KJ verkar ju spännande! är man ute mycket osv"

 

Jag skulle nog välja alt 2

 

PS: Börjar inte denna tråd mer höra hemma i Pliktverket? DS

Link to comment
Share on other sites

*suckar*

 

Det här är det sista jag skriver för tydligen går det inte in i vissa utrymmen;

 

INDIVID 1; "Jag skulle jättegärna vilja göra denna utbildning pga [diverse realistiska förväntningar och seriöst synsätt], om jag blir antagen så lovar jag att göra mitt yppersta för att göra ett så bra jobb som möjligt och jag har insett och är beredd att göra de uppoffringar som krävs för det".

 

Individ 1 är EJ varken MÖP, socialt inkompetent, orealistisk eller har NÅGRA som helst "fel" som skulle hindra denne från att genomföra en bra vpl på ett smidigt och fungerande sätt.

 

samt

 

INDIVID 2; "Tja, det vore väl schysst om man kom in. Ballt med gyllene örnen/treudden ju..fast egentligen så spelar det inte så stor roll om man kommer in, jag har ju egentligen inget emot att slippa öht."

 

Individ 2 är EJ varken MÖP, socialt inkompetent, orealistisk eller har NÅGRA som helst "fel" som skulle hindra denne från att genomföra en bra vpl på ett smidigt och fungerande sätt.

 

Jag (men det är ju bara jag) skulle nog tro att det är individ 1 som är mest lämplig för att individ 1 är MOTIVERAD.

 

Sen behöver allt inte vara svart eller vitt, man kan vara motiverad utan att kunna SoldF utantill och inte ha några vänner pga att man ligger i en o-plats hela dagarna efter skolan.

 

frågor?Förbjudna.

 

//DG *sheesh*

Link to comment
Share on other sites

I det resonemanget håller jag med dig Delta.

 

Och jag tror alla egentligen tycker ungefär lika, men missförstår varandra. Jag tror också att det blir mycket svårt att fortsätta den här diskussionen kring en så grov generalisering som mer motiverade/mindre motiverade.

 

Diskussionen är onödig överhuvudtaget. Föreslår att vi slutar här.

 

Edit: Mongo.

Link to comment
Share on other sites

@ Delta Golf, Froddan

 

Jag förstår vad ni menar, och jag förstår också att ni är både uppspelta och motiverade inför ert inryck som Kustjägaraspiranter.

 

MIN poäng är att den motivation ni känner NU kan mycket väl vara bortblåst 10 sekunder efter att ni klivit in i Kasern 3.

 

Ni bör också veta att vissa personer som ni kommer träffa framöver har god koll på er och hur ni beter er, troligen vet de redan också vilka ni är bakom respektive nickname, därav mitt tips att vara lugn och modererad i detta forum.

 

Jag önskar inte lycka till, en kustjägare eller amfibiesoldat ser till att skapa sin egen lycka, så kötta på!!

Link to comment
Share on other sites

Det är sant...internet är bra för mycket men bäddar för missförstånd...enda gångerna jag och mitt ex bråkade var just pga missförstånd över nätet...Hoppas inte nån har känt sig påhoppad av mitt senare inlägg, men jag håller med Froddan att det inte är mer att prata om.Fick väl igenom min åsikt ganska bra och thats all that there is to it.Som sagt, hoppas ingen känt sig påhoppad samtidigt som jag vill understryka att jag inte skriver detta för att det ska ändra något i betraktarnas ögon.

 

//DG

 

all yours :/

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...