Jump to content

Recommended Posts

Du kan inte ändra själv men du kan skicka in en, vad kallar de det nu, förfrågan om ny prövelse eller förflyttning. Finns på vissa ställen t.ex. lumpen.nu ett par mallar du kan följa. Det fanns mallar förut är jag säker på, eller exempel rättare sagt, nu hittar jag dem dock inte fast det är ju å andra sidan rätt rörigt. Men det handlar mest om att skriva ett brev och förklarar varför du vill begära flyttning o.s.v. Har du några skäl som t.ex. medecinska o.s.v. så bifoga intyg och liknande.

Bara att försöka och hoppas.

Edited by Smergo

Hallå!

Jag satt själv i en liknande situation som dig förut! jag ville byta så jag skrev ett mail dels med hjälp av mallen på lumpen.nu men sen skrev jag väldigt mkt personlig text och motiverade mkt varför jag ville byta etc etc.

Jag skickade in till pliktverket.. sen så antog jag att det där skulle ta tid så jag ringde senare in och skulle höra om det komit fram. De sa att sådan post har de upp till en månad (tror) jag på sig att läsa. MEN då hade jag tur så hon jag pratade med gick till högen och plockade upp det, öpnnade och läste.

Först så sa hon att nej det här går inte platserna är fulla och bla bla bla men hon skulle lägga brevet på min inkrivningsförättares bord i alla fall! Jag ringde tillbaka och pratade med honom.. han trodde inte det skulle gå men bad mig höra av mig om 2 veckor. Det gjorde jag och fick samma sak igen.

Men av ren förvåning när jag ringde igen, vet inte hur många gånger det var, så fick jag byta!!

Det som jag tror gjorde det var att jag var motiverad och ringde utan att vara för påträngande. Då ser de ju hur mkt jag vil ha tjänsten osv..

Så mitt tips är... ge inte upp och ligg i utan att vara påträngande!

MVH Peter

Guest Skandevall

Skall du forsoka andra tjanst eller overhuvudtaget ha kontakt med Pliktverket sa tror jag att det ar battre att posta brevet per vanlig post. Egentligen skall det inte vara nagon skillnad, men den stiliga lilla namnteckning langst ner kan kanske ibland gora mer an vad man tror...

Bara min tanke. Lycka till!

// Skandevall

Söker du kommer du att hitta en massa trådar som rör ämnet. Något "Att ändra tjänst"-topic borde nålas så slipper vi en massa olika. Finns några bra.

Jag lägger endå till - ring. Ring, ring, ring till först din inskrivningsförrättare (står på dina papper, Pliktverkets växel har numret) och sedan folket som sitter och skriver in vpl på regementena landet runt. Sådan nummer kan du också få från Pliktverkets växel eller din inskrivningsförrättare.

Att ringa, vilket man kan/bör göra redan innan man skickar brevet, är enligt min och en massa andras erfarenheter det som funkar bäst. Sedan måste du skicka en överklagan rent formellt.

[edit]

PV måste ha en överklagan per post med din underskrift, det räcker alltså inte med mail.

[/edit]

Edited by Ralph

Hallå!

*KLIPP*

Men av ren förvåning när jag ringde igen, vet inte hur många gånger det var, så fick jag byta!!

får man fråga vad du bytte till dig för tjänst och vad du hade blivit tilldelad från början?