komicZny Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Undrar bara över en sak.. Vad har vi för polisstyrka som rycker ut vid extrema oroligheter i stadsmiljö, inte för att sånt händer varje söndag... USA har ju S.W.A.T. som de skryter med så hemskt mycket, vad sätter vi tillbaka? Sepo??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 De stora polisdistrikten, STHLM, GBG och Malmö och säkerligen något norrlandsdistrikt har piketstyrkor. Skulle inte dessa räcka till så finns den Nationella Insatsstyrkan, NI, tidigare känd som ONI, Ordningspolisens Nationella Insatsstyrka. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nubben Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Nationella instatsstyrkan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mossis Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Vi har piketstyrkan och nationella insattsstyrkan Link to comment Share on other sites More sharing options...
komicZny Posted May 2, 2004 Author Report Share Posted May 2, 2004 Hur kan man joina nationella insatsstyrkan då? Polis i 10 år först eller vad..? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Sök till polishögskolan(PHS), jobba som polis minst 5år etc. Sen kanske man kan söka om dem behöver folk. NI lyder under dessa.RiksKriminalPolisen Amerikanska SWAT kan liknas vid våra piketgrupper nämnda ovan i inlägg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fbj972 Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 De stora polisdistrikten, STHLM, GBG och Malmö och säkerligen något norrlandsdistrikt har piketstyrkor. Endast de tre storstäderna har piketenheter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Amerikanska SWAT heter inte alltid SWAT; det borjade pa LAPD nagon gang pa 70-talet (om jag minns ratt) da Darryl F Gates drog igang ett team for "Special Weapons And Tactics", och det spred sig sedan. Det kallas for det mesta SWAT aven annorstades, men andra polisstyrkor har ofta andra namn; i New York, t ex, ar det ESU (Emergency Services Unit) som har hand om det. De skoter aven ambulanser, sjoraddning, katter i trad och vad tusan mer. Andra namn ar ERT (Emergency Response Team), HRT (Hostage Rescue Team, anvands av FBI), o s v. Dock ar de alla i praktiken SWAT. I UK har vi ARU - Armed Response Units - som aker omkring i bilar med MP5 och Glock inlasta i bakluckan. I London kallas de ofta "Trojan units", men i a f i Durham kallas de bara ARV (Armed Response Vehicle). Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 De stora polisdistrikten, STHLM, GBG och Malmö och säkerligen något norrlandsdistrikt har piketstyrkor. Endast de tre storstäderna har piketenheter. Vad är det för något som finns i Sundsvall (motsv.)? Vad jag hört skulle de ha något liknande där uppe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fbj972 Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 I UK har vi ARU - Armed Response Units - som aker omkring i bilar med MP5 och Glock inlasta i bakluckan. Vet du hur det diskuteras omkring det faktum att insatsstyrkan inte bär Glocken på sig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stryder Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Här är en sida om NI http://www.n-i.se/html/link.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fbj972 Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 De stora polisdistrikten, STHLM, GBG och Malmö och säkerligen något norrlandsdistrikt har piketstyrkor. Endast de tre storstäderna har piketenheter. Vad är det för något som finns i Sundsvall (motsv.)? Vad jag hört skulle de ha något liknande där uppe. Har inte hört talas om något dylikt i Sundsvall. Varje län skall ha insatsgrupper som kan genomföra insatser av mindre allvarlig art, samt kunna arbeta vid kommenderingar etc. I vissa län är dessa insatsgrupper välutbildade och har tillgång till bra utrustning etc. Poliserna i dessa insatsgrupper arbetar vanligen på utryckningsenheten och har insatsgruppens uppgifter som en sidouppgift. Dock har t.ex. Uppsala skapat en renodlad insatsenhet som ständigt jobbar gruppvis. Kan det vara något liknande du har hört talas om? Edit: Felskrivning Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Det stämmer alldeles säkert, tackar för svaret. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Väldigt intressant men fel forum. Poliser diskuteras i Markan, inte i Luckan. The Swede *Städtant i Ing:s frånvaro* Link to comment Share on other sites More sharing options...
SBP Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 De stora polisdistrikten, STHLM, GBG och Malmö och säkerligen något norrlandsdistrikt har piketstyrkor. Endast de tre storstäderna har piketenheter. Vad är det för något som finns i Sundsvall (motsv.)? Vad jag hört skulle de ha något liknande där uppe. Har inte hört talas om något dylikt i Sundsvall. Varje län skall ha insatsgrupper som kan genomföra insatser av mindre allvarlig art, samt kunna arbeta vid kommenderingar etc. I vissa län är dessa insatsgrupper välutbildade och har tillgång till bra utrustning etc. Poliserna i dessa insatsgrupper arbetar vanligen på utryckningsenheten och har insatsgruppens uppgifter som en sidouppgift. Dock har t.ex. Uppsala skapat en renodlad insatsenhet som ständigt jobbar gruppvis. Kan det vara något liknande du har hört talas om? Edit: Felskrivning Brukar väl kallas Ordningsgrupp?? Heter iaf så i Helsingborg. Jobbar alltid i grupp, utbildningsnivån ligger snäppet under piketens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roninn Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 För att sammanfatta det hela och bringa lite ordning. Piket finns bara i Sthlm, Göteborg och Malmö. NI ligger under RPS så att de kan användas över hela landet. Alla övriga län har/ inte har olika typer av "insatsgrupper". För dessa finns inga nationella regler utan det är upp till varje län att utforma hur de skall vara sammansatta och vad de skall kunna. Dessa får inte kallas "piket" eftersom endast tidigare nämnda städer får ha piket enligt nått gammalt direktiv. För att arbeta till NI måste man som sagt vara polis och ha 5 års tjänst med PHS INKLUDERAT. Dvs man räknar första dagen som man kliver in på PHS område. Vidare kan man söka innan man uppnåt 5 års tjänst, bara man har 5 års tjänst när man klarat utbildningen. Uttagningen är lång och jobbig och sedan får man träna ca 80 % av arbetstiden. NI gör ca 60-70 insatser per år. ca 10 % av de sökande brukar klara hela uttagningen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 I UK har vi ARU - Armed Response Units - som aker omkring i bilar med MP5 och Glock inlasta i bakluckan. Vet du hur det diskuteras omkring det faktum att insatsstyrkan inte bär Glocken på sig? Nej, hursa? Jag har inte spenderat mycket tid i Sverige de senaste aren, men kanner manga i polisen i Durham - darfor kan jag avsevart mer om brittiska polisen an svenska. ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fbj972 Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 I UK har vi ARU - Armed Response Units - som aker omkring i bilar med MP5 och Glock inlasta i bakluckan. Vet du hur det diskuteras omkring det faktum att insatsstyrkan inte bär Glocken på sig? Nej, hursa? Jag har inte spenderat mycket tid i Sverige de senaste aren, men kanner manga i polisen i Durham - darfor kan jag avsevart mer om brittiska polisen an svenska. ;) Det är den brittiska polisen jag undrar över. Jag är kraftigt emot att ha vapen någon annanstans än på mig, varför jag frågar om du vet om det diskuteras något kring detta? Brukar väl kallas Ordningsgrupp?? Heter iaf så i Helsingborg. Jobbar alltid i grupp, utbildningsnivån ligger snäppet under piketens. Ordningsgrupperna förefaller ha mer kontinutet i sitt arbete, då de, som du säger, arbetar tillsammans i stor utsträckning. Insatsgruppernas medlemmar är utbildade för specifika ändamål, men arbetar relativt sällan tillsammans. Märkväl att ordningsgrupperna och insatsgrupperna har olika uppgifter och direktiv länen emellan. Länens upplägg är mycket olika på sina håll. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lonnelid Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Finns ju en Nationell Insats styrka i USA också. FBI's HRT (Hostage Rescue Team) Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 För att sammanfatta det hela och bringa lite ordning. Piket finns bara i Sthlm, Göteborg och Malmö. Jag kunde ha svurit på att det finns en piketstyrka i Luleå...? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fbj972 Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 NI ligger under RPS så att de kan användas över hela landet. NI ligger under RKP, som Nifelhel redan påpekat. Edit: Stavfel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
skytten Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Jag kunde ha svurit på att det finns en piketstyrka i Luleå...? Nu gör de inte de.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 I UK har vi ARU - Armed Response Units - som aker omkring i bilar med MP5 och Glock inlasta i bakluckan. Vet du hur det diskuteras omkring det faktum att insatsstyrkan inte bär Glocken på sig? Nej, hursa? Jag har inte spenderat mycket tid i Sverige de senaste aren, men kanner manga i polisen i Durham - darfor kan jag avsevart mer om brittiska polisen an svenska. ;) Det är den brittiska polisen jag undrar över. Jag är kraftigt emot att ha vapen någon annanstans än på mig, varför jag frågar om du vet om det diskuteras något kring detta? Jaha, OK. I UK sa har vi ju inte polisen vapen till vardags, inte ens de som ar vapenutbildade. Dock finns det alltid minst ett fordon i varje distrikt ute pa vagarna som kan rycka ut om sa behovs; det fordonet ar bemannat med vapenutbildade poliser. De har inte vapnen pa sig eftersom de tjanstgor som vanliga poliser nar de inte ar pa utryckning. Vapnen ar val inlasta - har for mig att det ar ett vapenskap inbyggd i bakluckans golv - sa de gar inte att stjala. Det har sa vitt jag vet inte diskuterats mycket, forutom att poliser i vissa omraden - t ex delar ov Manchester, London och andra hogriskomraden - har bett att fa ut vapen till de vanliga poliserna. Var det nagon sarskild fraga du hade? Jag kan vidarebefordra till nagra av mina kontakter, om du vill. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helmersson Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Uppsala har vad jag kallar en "leksaks-piket" dvs. dom är duktigt utrustade med fina grejer. Det finns en piketbus, ingen cheva utan en carvelle som en del av gruppen åker i. Sedan finns det en patrullbil där 2 man ur gruppen åker. Dessa (buusen och bilen) har vanliga uppdrag men när det inträffar något rån eller liknande så åker de dit som "piketen". De utnyttjades senast i fredags på systembolaget i stenhagen rånades. Alla grupperna övar mkt på lite "större" saker, dvs. senarion där just de skall användas. Dock så finns det tydligen gränser till användandet av dem. För någon vecka sedan så skulle en man i en lägenhet gripas. Han var misstänkt för mordförsök och en del annat. Då kallades piketen (och någon medlem ur NI) upp från Sthlm. Vår "leksaks-piket" skötte bevakning och span tills folket från Sthlm dök upp. Men vad jag förstår så pratas det en del om att Uppsala skall få en riktig piket. Någon som har info? Helmersson Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredriksson Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 @skytten: Det finns en insatsgrupp i Luleå samt en i Piteå. Frågor på det? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fbj972 Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Var det nagon sarskild fraga du hade? Jag kan vidarebefordra till nagra av mina kontakter, om du vill. Först vill jag bara fråga dig om jag missuppfattat dig? Är inte alla poliser utbildade på vapen? Du får gärna fråga dina kontakter hur de ser på arbetet som polis utan vapen. Skulle de föredra att vara beväpnade, eller har de samma syn på detta som många norska poliser, dvs att de anser att de kan fullgöra sina uppgifter utefter rådande system. Vor kul att få höra en åsikt om detta! Link to comment Share on other sites More sharing options...
ABP Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Problemet med att ge fler svenska städer piketgrupper borde bl.a. vara att man borde ha tillräckligt med folk för att kunna ha en lista i tjänst dygnet runt samtidigt som man har så grupperna även kan träna. Om vi tar som ett exempel. Du vill ha 6 st 7 mannagrupper. Detta gör att du kan ha en grupp i tjänst dygnet runt och samtidigt kan de även få tid till träning. detta gör att man då behöver minst 42 poliser. Sedan får man tänka på att folk inte orkar jobba hela sin polisiära karriär som piketpoliser. Vilket gör att det blir en viss omsättning på folk. Hur många städer i sverige har resurser att låta 42 av deras "bästa" poliser ägna sig åt insatsverksamhet på heltid? Sedan får man även titta hur långt de har från de övriga Piketgrupperna i landet. Är det motiverat att t.ex. Mölndal skulle ha en egen piketstyrka när den i GBG har 10 minuter dit? Tror många polisdistrikt och länspolismästare med för den delen gärna vill vara/ha landets 4:e piketstyrka. Geografiskt borde den finnas i Norrland i sådanna fall. Storleksmässigt på staden borde den ligga i Örebro. Skall man sedan kolla på USAs SWAT så är det som skrivits tidigare ett ganska vitt begrepp. Där kallar sig varenda lokala insatstyrka sig för SWAT i stort sett och kvaliten mellan olika SWAT teams är väldigt stor. I många städer har de inte ens heltida SWAT teams utan deltida, där man tränar då och då tillsammans men har helt andra tjänster i normala fall. Och helt enkelt får rycka ut när det skulle behövas. Den svenska Piketen håller väldigt hög kalss i jämnförelse med amerikanska SWAT teams. Även om det givetvis finns väldigt duktiga teams i USA med. Men det är ytterst få som har minst en grupp i tjänst dygnet runt. LAPD skall enligt uppgift ha jourverksamhet på sina gubbar. En annan intressant sak är att deras SWAT team har ungefär lika många medlemmar som piketen i Västra götaland. Fast å andra sidan slipper de gnäll ha de har flashbangs och prickskyttegevär ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Var det nagon sarskild fraga du hade? Jag kan vidarebefordra till nagra av mina kontakter, om du vill. Först vill jag bara fråga dig om jag missuppfattat dig? Är inte alla poliser utbildade på vapen? Du får gärna fråga dina kontakter hur de ser på arbetet som polis utan vapen. Skulle de föredra att vara beväpnade, eller har de samma syn på detta som många norska poliser, dvs att de anser att de kan fullgöra sina uppgifter utefter rådande system. Vor kul att få höra en åsikt om detta! Nej, de allra flesta poliser ar obevapnade. Fram till nittitalet hade de bara batong, nu har de tonfa eller expanderbatong och i de flesta omraden aven CS-sprej. Vissa distrikt - vi har ingen RPS, alla polisdistrikt ar nastan helt sjalvstandiga - utvarderar ocksa Tazer. Det brukar finnas 10-30 "vanliga" poliser i varje distrikt - beroende pa storlek, naturligtvis - som ar vapenutbildade. Det finns naturligtvis aven vapenutbildade poliser inom CID (Criminal Investigations Department) och MI5-avdelningarna, men det ar valdigt fa. Jag mailar Jeff sa fort jag kan grava fram hans mailadress... sag kortet har nagonstans for nagra dar sen. Savitt jag vet tycker de flesta poliser att de klarar sitt jobb utan skjutvapen, men att det vore bra att ha tillgang till det under vissa omstandigheter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svempa Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Detta med Beredskapspolisen: Är det så att man är SBP vid sidan av sitt vanliga yrke men kan kallas in när som helst? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fbj972 Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Nej, de allra flesta poliser ar obevapnade. Fram till nittitalet hade de bara batong, nu har de tonfa eller expanderbatong och i de flesta omraden aven CS-sprej. Vissa distrikt - vi har ingen RPS, alla polisdistrikt ar nastan helt sjalvstandiga - utvarderar ocksa Tazer. Det brukar finnas 10-30 "vanliga" poliser i varje distrikt - beroende pa storlek, naturligtvis - som ar vapenutbildade. Det finns naturligtvis aven vapenutbildade poliser inom CID (Criminal Investigations Department) och MI5-avdelningarna, men det ar valdigt fa. Intressant information! Har du någon koll på resultatet på utvärderingen av Tazern? Jag mailar Jeff sa fort jag kan grava fram hans mailadress... sag kortet har nagonstans for nagra dar sen. Klockrent, Torak! Ser fram emot ett svar på det! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.