jochen__ Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Vad är det negativa som skett under eran tjänstgöring. Berätta allt, spelar ingen roll om det är något litet. Det har bara uppstått positiva saker om lumpen. Vart är dom negativa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Soldater som inte förstår att dom aldrig kommer att klara sin tjänst/befattning och biter sej fast trots erbjudanden om andra tjänster. Olyckor och tillbud. När extremt bra soldatmaterial får avbryta pga skador. När man måste sätta riktigt dåliga omdömen och betyg på en soldat är det förbannat tråkigt... Sedan tillkommer lite grejjer som jag inte skriver om på öppna forum. Trots detta, är nog värnplikten det näst bästa jag gjort... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 -Oseriösa och omogna lumpare, har fått erfara allt för många såna. -För mycket väntan, tex när kapten eller nån gick och hämtade kasun nycklar, vänta när ett befäl visiterar logement och soldater, vid skjutning med omordärna banor (med dom nya med skärm skulle man spara in sammanlagt X dagar när man slipper markera) Kö till maten osv. När det är så mycket folk och man skall göra vissa saker blir det extremt mycket väntan, tror visitationer är det som tar mest tid. Om 30-40 pers, 6-7 logement samt korridor och andra utrymmen skall vistieras av ett (ibland två) befäl så krävs det ju inget geni för att räkna ut hur mycket tid det tar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 -20° i sommarkangor (Magnum Hi-Tec) med ett par sockar, for att det var de enda kangorna som passade. Det hade jag garna missat. Annars... ja, annars kommer jag inte pa nagot. Till och med nar majoren gjorde skapsvisitation och upptackte en hel lada Delicatobollar: "Perry, vad ar detta?" "Delicatobollar, Major!" "Fel! Det ar MAT! Ar mat tillatet i skapen, Perry?" "Um... Nej?" "Ratt, Perry! Jag visiterar igen senare idag, da ska inga finnas kvar!" Ja, vad kunde man gora? Vi fick helt enkelt missa exercisen, man kan ju inte strunta i majorens order... Fem av oss pa logementet, 30-40 Delicatobollar.... vi fick inte ga ut forran vi hade "stadat undan" allihopa. Aaaah, den majoren gillade vi. Oj da, *negativt* skulle det vara... Erm... gammalt trumset? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pang Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Att så jäkla många nötter får göra lumpen. Otroligt att så många människor är så djävulskt korkad. Sen samla dem på en och samma plats. Herredjävlar.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Ettt "fel" är ju faktiskt det faktum att du missar ett helt år, där du skulle kunna göra något produktivt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Muck = pissfel, allt annat var skitbra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Froddan Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Ett "fel" är ju faktiskt det faktum att du missar ett helt år, där du skulle kunna göra något produktivt... Beror givetvis på hur man definierar produktivitet och vilken värnpliktstjänst det beträffar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Ett "fel" är ju faktiskt det faktum att du missar ett helt år, där du skulle kunna göra något produktivt... Beror givetvis på hur man definierar produktivitet och vilken värnpliktstjänst det beträffar. Givetvis... men dom flesta tjänster idag har ju ingen större civil tillämpning, och för dom flesta det är civil man skall vara resten av livet... Så alla som inte gör lumpen har ju ett år mer på sin "karriärstege"... Skull jag vilja ha lumpen ogjord? Aldrig! Trots noll civila meritvärde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest strvkomp Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 REMI!! Framför allt övningsREMI! 10 timmar tråkigt för varje timme kul Standon Gigantiska matköer KB-elever med hybris Att folk inte har vett att följa BT-regler. (tömmer man en låda med 94:an i en soldats eldställning så skall inte vederbörande dra upp sin Grg och skjuta ut oss, duh) Bandkrängning Att människor, vilka jag aldrig skulle anförtro ett vapen, har hand om indirekt eld. //Strvkomp Dock. När det väl är kul i lumpen, då är det RUSKIGT kul!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tece Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 De flesta skulle nog säga ngt diffust som "alla gånger man sov och frös" "när man var trött" o.s.v. För nu mina vänner ska jag berätta om selektiv perception, ett fenomen hjärnan använder sig av vilket bidrar till att saker såsom plantering, röjning, vpl uppfattas som roligt i efterhand. När man nu t.e.x gör vpl och vi antar att man sliter som 10 oxar och sover lika lite som trollsländor gör så kan vi dra slutsatsen att ingen människa finner det så värst roligt när man står där och fryser o.s.v. Men då uppskattar man de bra sakerna så mkt mera, t.e.x maten, sömnen men framförallt de roliga stunderna. När man sliter så har man roligare på fritiden, så är det bara. Och sen kommer hjärnan helst ihåg det den vill komma ihåg, allt det bra och allt det roliga man var med om etsar sig fast och blir det som man associerar med sin vpl. Det tråkiga sjunker undan och lägger sig djupt ner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 haha... Mitt selektiva minne har dock snedtänt... jag har fått för mig att det var kul att vara hungrig, frysa, att inte sova på massa timmar mm... Känner ofta sug efter att uppleva det igen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted May 2, 2004 Forumsledning Report Share Posted May 2, 2004 ...selektiv ? minne ? nog ? diffust ? ..vänta nu det var ju meningen att man skulle må mindre bra... lära sig leva under knappa förhållanden och utan sitt duntäcke varje 10h-natt i en hästensäng. Det var ju det som var bra med det hela. Sitta och fisa i en kontorstol kan man göra hemma. Det dåliga var t.ex förtkortad värnplikt, en halv slutövning, nötter som vägrade hjälpa gruppen och alla de tråkiga timmarna i en buss dit och hem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest strvkomp Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Mitt selektiva minne är tipp topp och jag kommer bestämt ihåg att det suger att inte få äta, vara arbetspost i -37C och bli bortglömd, öva stridsberedskapsgrader(hur kunde jag glömma att nämna det i mittförsta inlägg?? ). Dock så vill jag gärna uppleva all roliga stunder igen. Inget hittintills har slagit skarpskjutning med krigsmaskin 122 på fingrarna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Skull jag vilja ha lumpen ogjord? Aldrig! Trots noll civila meritvärde Jag håller inte riktigt med dig. Jag har haft nytta av att ha gjort lumpen i ALLA jobb jag fått, från fångvaktare till mellanstadielärare. Så trots att det inte finns ett formellt meritvärde så finns det ett i allra högsta grad levande informellt meritvärde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sillen Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 från fångvaktare till mellanstadielärare Öh, skulle du kunna förklara skillnaden :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Javisst - nar en fangvaktare skriker "MANOVER! Nu haller ni tyst, ungjavlar!" sa lyssnar fangarna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Skull jag vilja ha lumpen ogjord? Aldrig! Trots noll civila meritvärde Jag håller inte riktigt med dig. Jag har haft nytta av att ha gjort lumpen i ALLA jobb jag fått, från fångvaktare till mellanstadielärare. Så trots att det inte finns ett formellt meritvärde så finns det ett i allra högsta grad levande informellt meritvärde. Nytta: ja Civilia meritvärde (tex C-kort): Nej Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Civilia meritvärdet xxh praktisk ledarskapsutbildning och xx timmar teoretisk ledarskapsutbildning tycker jag är rätt bra... men det var inte det vi skulle ta upp här dålig planering var väl det jag blev mest irriterad över Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 från fångvaktare till mellanstadielärare Öh, skulle du kunna förklara skillnaden :P Inga problem, det satsas helt andra resurser på fångarna. Men, det är klart. Det är ju dom som är framtiden... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts