Jump to content

Får det ske bestraffning i lumpen?

Recommended Posts

Hur går det till vid visitation om man tex har bäddat sängen slarvigt då? Har ju hört en massa "skräckhistorier" om folk som har haft ett litet veck på sin säng efter bäddning och så har befälen kastat ut sängkläderna ur fönstret o tvingat dom att springa ut o hämta dom o sen börja om :D

Har alltid trott att det var mest bullshit med sån bestraffning, men första veckorna kanske det händer ;)

Kul att veta vad som väntar iallafall *går och tränar sängbäddning* :=o

Det enda dylika vi hade var "skåpet spyr" under GSU. Annars har utskällningar varit fullt tillräckliga då någon gjort något mindre bra. Sedan att någon fått springa och hämta något som vederbörande glömt i skogen 5km bort äe ju faktiskt en konsekvens... ;)

Något som man kan kalla konsekvenser är om man ska ut till skjutbanan, har fått order om packad stridspackning, men glömmer ett par stålgrå - att man då får springa och hämta dem. Har inte hänt under min tid dock, men det har pratats om det bland befälen.

En sak som hänt är att det hade givits order och kontraorder kvällen innan angående packandet av denna stridspackning. På morgonen gav fänriken order om uppställning i korridoren med stridpackning på ryggen. Samma fänrik ansåg att den inte skulle vara packad. Framstupa ställ! 20 armhävningar. Upp! Ner! Jag som lyssnade på kaptenen var trött....

Annars är det ju helt solklart att bestraffningar ska få förekomma, men inte sådana som att kasta ur sängkläderna om det inte är korrekt bäddat. Bestraffningar i form av löneavdrag, permissionsförbud, kasernförbud motv, som beslutas av major eller för detta särskilt avsett befäl ska vara tillåtet, tycker jag. På senare tid har strafftjänst tagits bort om jag inte missminner mig.

Det är klart att det ska finnas bestraffningar. Om man inte får "veta" att det man gjort är fel lär man sig ju inte att göra rätt...

självklart ska det inte finnas bestraffningar inom försvaret, det finns bättre sätt att lära en soldat att han/hon gjort fel utan att kränka en människa.

självklart ska det inte finnas bestraffningar inom försvaret, det finns bättre sätt att lära en soldat att han/hon gjort fel utan att kränka en människa.

bestraffning = kränkning? :navy:

Kränkande bestraffning får självklart inte förekomme.

Men däremot bestraffning som en konsekvens av ett felaktigt handlande ser jag inget problem med.

Som att få springa och hämta saker man glömt, samt strafftjänst om man brutit mot uppsatta regler.

Varför skulle försvaret vara en skyddad verkstad för sånna som bär sig åt på ett felaktigt sätt? I det civila samhället tså förekommer ju bestrtaffningar i form av fängelse eller samhällstjänst motsv. Varför skulle man då inte kunna bestraffa folk som bryter mot försvarets regler och befäl?

Sen är det konstigt nog så att folk behöver en viss del bestraffning för att lära sig något inom försvaret.

En sak som hänt är att det hade givits order och kontraorder kvällen innan angående packandet av denna stridspackning. På morgonen gav fänriken order om uppställning i korridoren med stridpackning på ryggen. Samma fänrik ansåg att den inte skulle vara packad. Framstupa ställ! 20 armhävningar. Upp! Ner! Jag som lyssnade på kaptenen var trött....

:navy: var fänriken shizofren eller vad?

:uuh: var fänriken shizofren eller vad?

Om det var lite svårt att förstå så kommer ett förtydligande här:

Kväll.

Kapten: Stridpackningar ska packas.

Fänrik: Nej, det ska de inte alls.

Morgon.

Fänriken leder BRAK samt ska ha övning.

Eftersom ingen ska ha packat stridspackningen enligt honom så kan vi väl göra BRAK med dem på, det blir ju inte nämnvärt jobbigare.

Det hör alltså inte till historien att kapten > fänrik.

Varför skulle man inte ha bestraffningar för t.ex. olovlig permission, ordervägran, hot mot förman o.s.v. ?

Straff som jag sett utdelas:

10 dagars utegångsförbud för ordervägran(beväring vägrar göra magmuskelövningar i vattenpöl fast plutch. visar att det visst går).

4 dagars utegångsförbud för olovlig frånvaro(6h, förmildrande omständighet att vpl(svensk) "fick").

10 dagars utegångsförbud för olovlig frånvaro(8 dagar i österrike hos flickvän)

Massvis med inofficiella bestraffningar typ sprängning av sängar, skåp o.s.v..

Har personligen också sprungit många kilometer extra som bestraffning.

Förresten så så fick vi också som "belöning" gräva ståvärn och skyttegravar mellan alla plutonens ståvärn för att vi uppträtt "slaffsigt" under ett skjutläger.

Men klart att bestraffningar måste finnas, precis på samma sätt som fängelser måste finnas i det civila.

Bäddar någon sängen dåligt, befälet river upp den, slänger lakan och madrass på golvet. Det ser jag som en konsekvens av dålig bäddning och inte ett straff.

Resultatet är att nästa gång bäddas det bättre...

om befälet, beordrar omvis på sängen eller river upp den och därefter beordrar omvis, vad är skilnaden den? måste i vart fall bäddas om...

En kille i lumpen var rätt så bakis, fortfarande full enligt vår fänrik, vid morgonvisitationen innan vi skulle ha övning i fältarbete (leka med sprängdeg...). Detta gillades inte och killen fick ensam hugga säck efter säck med kaminved ute vid ett vedupplag under en veckas tid. Döpte om veden efter honom då 'hans' vedklabbar skiljde sig från standardmåtten :lala:

"Gör om - Gör rätt!" fungerar i de flesta fall. Man lär sig att det är jobbigt att inte göra något riktigt noga och tänker efter nästa gång. Leder även till att sängarna är välbäddade och att man har koll på utrustningen (slipper springa och hämta).

Mjae, alltså bestraffningar tycker jag att det skall få ske. Men det finns gränser såklart, såsom alltför grov fysisk alternativt psykisk bestraffning. Men man ska då tåla litegrann iaf, men det är klart.. det är som ni säger inte bestraffning då utan konsekvens av ett visst handlande.

Kan däremot tänka mig att vår sen länge gode vän Ryssland har det lite tuffare med bestraffningen, en liten anekdot kan väl vara att det dör cirka 180 pers på ett år där under vpl ;/ stackars satar...

Klart belöningar ska förekomma i lumpen.

Ett exempel från min lump var när ett antal personer någon gång i början av GSU hade varit ute och supit till det ganska friskt fast än dom visste att vi skulle ha skjutning på morgonen dagen efter. Dom fick som belöning lära sig hur man på bästa sätt förflyttar sig med ålning över ett tämligen snårig och igenväxt fält under hela morgonen och förmiddagen som skjutningen på gick. :D

Ett exempel från min lump var när ett antal personer någon gång i början av GSU hade varit ute och supit till det ganska friskt fast än dom visste att vi skulle ha skjutning på morgonen dagen efter. Dom fick som belöning lära sig hur man på bästa sätt förflyttar sig med ålning över ett tämligen snårig och igenväxt fält under hela morgonen och förmiddagen som skjutningen på gick. :D

jo.. DOCK bör om dom anmäler sig bakfulla på uppställningen inte bestraffas, eftersom det då minskar viljan att erkäna att man klantat sig...

haha, det är ju en konsekvens? eller har jag helt fel... heh, jag kan riktigt tänka mig vilken skärseld de måste ha haft när de låg där och ålade samtidigt som bakfyllan kröp sig närmare och närmare :P

De militära disciplinåtgärder som vpl kan dömas till är följande:

Löneavdrag

Extratjänst

Varning

Vid sidan av detta finns självklart även den civila rättvisan där böter, fängelse eller samhällstjänst kan komma ifråga. I vissa fall kan dock militära chefer underlåta att anmäla den disciplinansvarige till civil åklagare.

Straffet utegångsförbud är avskaffat sedan 2002. Kollektiva bestraffningar får ej förekomma, liksom kränkande behandling av någon som gjort fel.

Se vidare i lag (1994:1811) om disciplinansvar inom totalförsvaret

Personligen tycker jag det är helt sjukt å låta en stackare springa en halvmil bara för att han glömt en sak.

Alla kan väl göra ett misstag, eller?

Han som får springa kommer säkert inte glömma saken igen, men han kommer heller inte glömma springturen han fick göra.

Detta är ett perfekt sätt att skapa ovänner!

Kalla det konsekvens eller vad ni vill. Ren å skär penalism är vad det är!

om befälet, beordrar omvis på sängen eller river upp den och därefter beordrar omvis, vad är skilnaden den? måste i vart fall bäddas om...

Skillnaden består väl i huruvida man behandlar varandra som vuxna människor eller inte. Var någonstans i det civila livet skulle man acceptera att lakan och madrasser kastades på golvet för att bäddningen var dålig ? Att göra om bäddningen är ju naturligt ifall den befinns vara dåligt gjord men att kasta sakerna på golvet skulle få iallafall mig ganska snett inställd resten av dagen.

@Hensoldt

JAg tycker det är naturligt att de skall springa och hämta det som de har glömt. Detta hände en gång under min VPL tid när vi skulle ha marschträning med plutonen vi skulle hamna på. Varje KB-elev tog en grupp soldater och gick iväg för att gå en 1-mils slinga med full stridspackning. (Ett anslag på anslagstavland förkunnade vad som skulle finnas i denna).

En soldat viskade i mitt öra om att 1st soldat inte packat fullständig stridspackning utan enbart vindrocken. samt tagit ur kevlarplattor ur stridsvästen för att minska vikten. Så innan vi lämnade kasernen frågade jag samtliga soldater ifall de glömt att packa ner ngt av följande. Räkna upp allt som stod på listan. Ingen soldat erkände att de inte packat ner ngt. När vi kom utanför grindarna (ca 1km från kasernen) blev det halt, och order om att ta upp regnjacka och lägga den på marken framför sig. Alla utom en soldat kunde inte göra det. Därefter blev det ryggsäck uppochner och vi packade om stridspackningen del för del. De (han) som inte packat fick gå tillbaka till kasernen och hämta sin utrustning, när han kom tillbaka blev det kontroll, och han fick gå en vända till...

Medan vi övriga satt och väntade på honom fick man höra en hel del om hur han lökat undan hela tiden, och hur de tycke att det var bra att han fick gå tillbaka osv. Detta slutade med att vi blev ca 1 timne försenade runt denna runda vi skulle gå. Men efter detta så glömde han inte en enda pryl. Och ifall han glömt ngt så fanns det logement kamrater som såg till att han hadde rätt utrustning med sig.

Jag har själv använt mig av den metod som Fk Satan beskriver.

Det var en soldat som glömt att låsa sitt skåp och jag visste om det men istället för att säga åt honom på en gång väntade jag och han fick springa tillbaka några hundra meter och låsa sitt skåp.

På samma gång fick några soldater springa och hämta sitt ID-kort som de glömt trots att jag hade påtalat det dagen innan.

Jag väntade med att säga något tills vi hade marscherat en 300-400 meter. Lite kort sträcka kanske men det fungerade, soldaterna lärde sig en läxa och vi kunde ändå genomföra förmiddagens stridspass.

Konsekvens=lärdom (många gånger i alla fall)

/Krook

• 4 weeks later...

Jag tyckte det var skönt att se när officerarna bestraffade sig själva inför trupp, det händer ju inte så ofta direkt.. :clap:

Jag hade en råbarkad men uppskattad fänrik som en dag skulle förevisa stående skjutställning 25 Meter på skjutbanan, han skulle skjuta 10ptr, alla 10 skulle sitta samlat i tavlan, han sköt, gick fram för att kontrollera, la sig ner på marken och ålade tillbaka med vapnet inför våra stora ögon, och deklarerade att han hade råkat sätta ett skott i axeln istället för i bröstet tillsammans med dom andra skotten... och då straffat sig själv med 25Meter ålning :P ovanligt för en officer måste jag säga!

-lite oftare händer det ju att dom kan ge sig själva nån böjsträck eller armhävning.

Personligen tycker jag det är helt sjukt å låta en stackare springa en halvmil bara för att han glömt en sak.

Alla kan väl göra ett misstag, eller?

Han som får springa kommer säkert inte glömma saken igen, men han kommer heller inte glömma springturen han fick göra.

Detta är ett perfekt sätt att skapa ovänner!

Kalla det konsekvens eller vad ni vill. Ren å skär penalism är vad det är!

inte Pennalism ? :P