Guest FhF laddare Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 När jag låg inne på A9 så vräkte jag ur mig till ett befäl att A9 inte såg ut som ett regemente skall se ut Då frågade han mig hur ett regemente skall se ut då??? Typ som på gamla I17 sa jag! stora byggnader..Har för mig att gamla I8,S1 var rätt så ordentliga byggnader med liksom I13?? Hur såg det ut på det förbandet du låg på?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stevooooo Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 (edited) Regementet på K4 är inte så stort. Bara 2 våningar. Gym, gympahall, marka, bio, matsal mm mm under samma tak. Men det absolut bästa var att varje logement hade egen toa, dosch och TV. K4 bilder K4 bilder Edited May 2, 2004 by stevooooo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Jag anser att Lv6(fd. I16) kaserner ser ut som jag föreställer mig ett regementsområde.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 @FhF laddare: Jodå, kasernerna i Falun är gedigna. I 13 stod helt färdigbyggt 1908 och är av den "klassiska" stilen eller hur man ska säga. Kaserner och kanslihus i sten, 4 våningar höga med rejäl källare som rymmer vapenvårdslokaler och vapenförvaring (innan reglerna ändrades till kasun-förvaring). Gul rappning med smutsvit stengrund utvändigt. Kanslihuset står i mitten med A- och B-kasernerna på ömse sidor och C-kasernen mittemot A-kasern fast på andra sidan kaserngården. Hela upplägget antyder att makten finns i mitten, dvs kansliet. Alla andra ursprungliga byggnader är i rödmålat trä, ofta med två våningar. Jämfört med med regementen som byggts senare så är regementsområdet väldigt litet till ytan. Nuförtiden är regementsparken innanför stängslet men förut så var det den del av A- och B-kasern samt kanslihuset som vätter mot parken som var stängsel. Som en följd därav så sitter det en ganska fint smitt stängsel i gluggarna mellan byggnaderna. OT: Det har aldrig byggts några garage/fordonshallar på området utan de enda fordon som haft riktiga garageplatser har varit några motorcyklar som fick överta ett stall när djuren "muckade". Alla fordon ställdes upp i "Blå hallen" vilket var en stor, stor grusplan dit fordonen kördes efter avspolning på spolplattan. Vi på mekaniserade hade dock tur för vi fick en byggnad att ställa våra 401:or i. Stenbockshallen rymde precis med nöd och näppe de 9 vagnar kompaniet hade./OT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest järv Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Regementet på K4 är inte så stort. Bara 2 våningar. Gym, gympahall, marka, bio, matsal mm mm under samma tak. Men det absolut bästa var att varje logement hade egen toa, dosch och TV.K4 bilder K4 bilder Inte för inte som K 4 kallas för fjällhotellet.. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
danno Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Så här ska det se ut. Jämför med gamla Swedint (Ing1) eller LG så... A8 Flygbild Första kompaniet i vinterskrud Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Nyare S1 (Fd. P1) är isåfall ett sådant "icke-regemente". Samma typ av tvåochenhalv-vånings kaserner i gul puts som finns i Kristinehamn, lite läckert utströsslade i tallskogen. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Skandevall Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Foretagsstaden I11 Kass bild har pa sidan, men jag tycker att I11 i Vaxjo ar ett riktigt klassiskt regemente nar det galler byggnaderna. Fortifikationsverket Enligt Fortfikationsverket finns samma typ av kaserner, 1915 ars typmodell, ocksa i Strangnas, Kristianstad, Eksjo och Linkoping. Fler bilder pa deras hemsida. // Skandevall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 (edited) FortifikationsverketEnligt Fortfikationsverket finns samma typ av kaserner, 1915 ars typmodell, ocksa i Strangnas, Kristianstad, Eksjo och Linkoping. Fler bilder pa deras hemsida. // Skandevall Stämmer, P6/Fo14 i Kristianstad hade den typen av kaserner. De används numera av högskolan i Kristianstad. På A3 i Kristianstad där jag gjorde min vpl så hade vi trevåningsbyggnader, två våningar med logement, lektionssalar på översta våningen och TV-rum och utrymmen för vapenvård i källaren. Byggnaderna var i rött tegel och låg inne i en tallskog mer eller mindre. På I22/Fo66 där jag var på arméns praktikantläger när jag var 15 vill jag minnas att kasernerna var gula och klädda med trä. Dessa omgav ett område kallat Militärparken som endast fick beträdas av de som fått sin basker. Edited May 2, 2004 by Kanna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Skandevall Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Kanna @ May 2 2004, 21:58 QUOTE (Skandevall @ May 2 2004, 21:07 ) Fortifikationsverket Enligt Fortfikationsverket finns samma typ av kaserner, 1915 ars typmodell, ocksa i Strangnas, Kristianstad, Eksjo och Linkoping. Fler bilder pa deras hemsida. // Skandevall Stämmer, P6/Fo14 i Kristianstad hade den typen av kaserner. De används numera av högskolan i Kristianstad. Jag tycker det ar emormt vackra och statliga byggnader. Jag bor sedan en tid utanfor den gamla militarstaden Krisianstad och det ser lite maktigt ut dar P6:s kaserner reser sig mitt ute i de fuktiga angsmarkerna runt staden. Jag tror att det snackade om i Vaxjo att riva hela I11:s kasernomrade och bygga flervanings bostadshus i samband med att regementet blev av med varnpliktsutbildningen 1992. Det hade, om jag inte minns helt fel, blivit billigare an att renovera pa nagot konstigt satt. Som tur ar valde man ratt beslut och idag tycker jag att man pa ett fint satt lyckats intregera det gamla regementsomradet med resten av staden, bla. genom mataffarer och lokalgator. Det planeras ocksa vad jag har forstatt bostadshus i narheten av kasernerna i riktning ut mot det gamla narovningsfaltet pa Bergunda. // Skandevall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Annars är väl 1911 års typkasern den vanligast förekommande. I5, I21, I14, I15, I19/P5, P18 samt säkerligen många många fler. Kanslihus och tre kaserner (inte alltid likadant uppställda. 4 vånings kaserner med vind och källare. Från början kunde ett helt infanteriregemnte ligga inomhus samtidigt. En bataljon per kasern, 4 kompanier per bataljon, svåra/tunga kompaniet längst ner, sen tre skyttekompanier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 P10 http://www.p10.mil.se/images/local/garnison.jpg http://www.p10.mil.se/images/local/040413_...scermoni_00.gif http://www.p10.mil.se/images/local/kanslih.jpg The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Regementet på K4 är inte så stort. Bara 2 våningar. Gym, gympahall, marka, bio, matsal mm mm under samma tak. Men det absolut bästa var att varje logement hade egen toa, dosch och TV.K4 bilder K4 bilder Antar att du vet att K4 är ett fältsjukhus i krig, och logementen är operationssalar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest järv Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 (edited) På I22/Fo66 där jag var på arméns praktikantläger när jag var 15 vill jag minnas att kasernerna var gula och klädda med trä. Dessa omgav ett område kallat Militärparken som endast fick beträdas av de som fått sin basker. Jägarparken.. Som låg mitt på regementsområdet och inte var någon park i egentlig mening utan skulle visa en bit naturlig fjällmiljö. Fick inte beträdas överhuvudtaget förutom vid särskilda tillfällen som baskerceremonier och utnämningar. Den var även centrum för viss annan symbolik som att man vid alla övningar där det ingick att man tog sig till fots tillbaka till regementet gjorde ett ärevarv runt jägarparken innan man gjorde packning av. Detta oavsett hur trött man var osv. Edited May 3, 2004 by järv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Lv6-garnison som regementsbyggnader BÖR se ut! ;) Film-snutt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamKalle Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Amf 1 är naturligtvis ej att förglömma. Det har den rätta militära atmosfären med sina vackra bastanta kaserner från 1902 (eller om det var 1904). Kasern 1 = Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Lite liten bild men Husarkasern på Ing2 är rätt ok. Det är byggnaden mitt i bilden. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Måste ju säga att Kavkas är ett ganska trevligt ställe, K-märkt och allt, tyvärr hade Schok inga bra bilder på plutonssidan men den här får duga K1 Så ett exempel på hur ett regemente INTE ska se ut Granhammar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Tycker annars att en fästning på cirka 100 hektar och med 678 meter slutvärn ser rätt mäktigt ut: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted May 3, 2004 Forumsledning Report Share Posted May 3, 2004 Slutvärnet är lite speciellt ja. Nästan lika coolt som Kungsholmen i Karlskrona Påminner om varandra mycket. Så man känner sig hemma på båda ställena. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
109 Eken Posted May 3, 2004 Report Share Posted May 3, 2004 Gamla A6 i Jönköping var snyggt innan några miffon bestämde sig för att göra shoppingcenter av det. Anfäkta o Anamma! I4/A1 i Lkpg är väl annars det som jag tänker på som typiska i byggnadsstilen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamKalle Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 Så ett exempel på hur ett regemente INTE ska se ut Granhammar Mycket sant. Med Amf 1 som referenspunkt blir man kräsen. Granhammar har inte det rätta utseendet, inte den rätta lukten, inte den rätta atmosfären och inte de rätta ekona i korridorerna. Utsikten från matsalen går dessutom inte att jämföra, men som sagt blir man nog bortskämd av att blicka ut mot Stockholms inlopp vid måltid. Det enda jag varit på som känns sämre än LG/Granhammar är Almnäs. Betonglådor, allmänt risigt och total avsaknad av militär atmosfär. Fler omdömen: Lv3 var ganska snyggt för att vara ett modernare regemente, åtminstone kasernområdet. KA2/Rosenholm tyckte jag mer liknade ett industriområde (eller möjligtvis större skola) än ett regemente, ingen riktig militär känsla där heller med andra ord. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 (edited) Några bilder från Almnäs. Inte så jättebra, men man får en liten bild av hur kasernerna ser ut. första bilden andra bilden tredje bilden fjärde bilden femte bilden edit: ändrat länkarnas adress Edited May 7, 2004 by Marzocchi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 De kasernerna i Kristinehamn som byggdes under andra världskriget är faktiskt rätt så charmiga och lagom militäriska. Högt i tak och ekande korridorer. Däremot tycker jag inte om de nya som byggdes 1994 för I2, visst är de moderna och fina men det känns ändå som om det är något som saknas. Gamla kasernerna: http://www.artreg.mil.se/images/local/haubkomp_kasern.jpg Gammalt logement: http://www.artreg.mil.se/images/local/haubkomp_logement.jpg Nya kasernerna: http://www.artreg.mil.se/images/local/eda_skans.jpg Nytt logement: http://www.artreg.mil.se/images/local/ekeby_logement.jpg Högvaktens förläggning vid Drottningholms slott däremot, snacka om traditionsfyllt. De gamla träsängarna med antikt soldatklotter på ger ju bara det tunga vibbar. I fallet Almnäs håller jag med vad som skrivits tidigare, usch vilket betonggetto. De gamla I2-kasernerna i karlstad är annars av klassisk sekelskiftstyp (eller en smula äldre tror jag, 1890?). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
siros Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 själv tycker jag att amf4 är ett snyggt och relativt modernt regemente. jag tycker om de mer moderna. de gamla tegelbyggnaderna är för gamla tycker jag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted February 6, 2005 Report Share Posted February 6, 2005 Granhammars slott på LG diskuterades i en annan tråd. Att den ska vara väldigt sliten invändigt vet jag, men har någon bilder inifrån byggnaden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skinner Posted February 6, 2005 Report Share Posted February 6, 2005 (edited) Dom kasernerna som Axial beskriver finns i Umeå (K4) och dom som Hans Engström beskriver finns också (I20). Dom är nog dom vanligaste förekommande. Kasernerna i Umeå bygdes i början av 1900 talet. K4:s kaserner skulle rivas enligt ett beslut i kommunstyrelsen (för att bygga miljonprograms bostäder på platsen), men det stoppades då en arkitekt visade hur man kunde bygga om det till Stadshus vilket det är än idag. Kasernerna (K4) ser ungefär ut så här (fast utan påbyggnader, dock är huset på bilden 20 år nyare men det är samma arkitekt) http://www.parken.nu/pic/hus_04.jpg Hur länge har I1 hållt till i Granhammar? Samt när är dom kasernerna i från (70-talet?). Edited February 6, 2005 by skinner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted February 6, 2005 Report Share Posted February 6, 2005 De kaserner som finns på Känsö är ochså de väldigt gemytliga och trevliga. Känsö Läget skulle mången miljonär betala bra för att få ha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kronvrak Posted February 6, 2005 Report Share Posted February 6, 2005 P10 Glöm inte bort det här när det gäller P10. Officersmässen från Malmköping. Tyvärr hittar jag ingen exteriörbild på logementsbarackerna, interiörbild ger ju inte så mycket när det är ombyggt men den passar ju på forumet i alla fall så den får följa med som bonus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1228 Posted February 6, 2005 Report Share Posted February 6, 2005 (edited) Som tidigare nämts, A6. taget från a6center.se Kasernen 1898 Kasernen efter tillbyggnaden 1906. Edited February 6, 2005 by 1228 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts