Hrodgar Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 Halloj boys!! Är en smyg-MÖPare som nu fått gå in i frivilligdelen av försvaret och ingår i en insatspluton, och därmed börjat vara med ute i fält mer aktivt. Därmed har oxå en del situationer och liknande uppkommit där det visats vissa svagheter i min utrustning. Just nu har jag en std morakniv i livremmen på byxorna, men har blivit mer o mer irriterad över hur den är ganska så krånglig att få fram då man har jackan på sig och sannerligen då man har selen på sig! Därför har jag nu bestämt mig för att överföra morakniven till selens ok, och införskaffa en fällkniv (inte en kniv av MÄRKET "fällkniv", utan en ihopfällbar kniv) som skall vara brukbar med endast en hand och skall ha den i en av benfickorna för att alltid ha tillgång till den oavsett klädsel, då det som nämnts innan, byxorna tappar man inte bort i första taget! Dock är man ju inte en av de stormrikaste på det här forumet.. Får hålla mig till tresiffriga belopp. Så, min fråga, efter en hel liten roman är: VILKEN modell rekommenderar NI med erfarenhet i prisklassen upp till 6-800 kr? Krav: Den ska gå att öppna och fälla ihop igen med en hand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 Beror lite på vilken prisklass du vill lägga dig i... finns från någon hundring till ett antal fina tusenlappar... Sett några fina för några tusen jag skulle vilja ha (TACK så mycket för det 2Sharp ) Men vet inte om det är dags att lånseätta mitt Ass än ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hrodgar Posted May 1, 2004 Author Report Share Posted May 1, 2004 VILKEN modell rekommenderar NI med erfarenhet i prisklassen upp till 6-800 kr? Fu Dalhberg; Se mitt citat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 VILKEN modell rekommenderar NI med erfarenhet i prisklassen upp till 6-800 kr? Fu Dalhberg; Se mitt citat! Missade det... *trött* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted May 1, 2004 Report Share Posted May 1, 2004 Gerber har funkis knivar i "lagom" prisklass, dessutom är de lätta att få tag på i landet, kolla t.ex. på clas ohlson. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hrodgar Posted May 2, 2004 Author Report Share Posted May 2, 2004 Clas Ohlson lyckades jag inte hitta mer än Moraknivar hos.. Mer sidor, mer tips?? Som sagt, en funkisfällkniv som ska gå att öppna o stänga med en hand, ska inte vara löjligt liten, jag vill trots allt ha den som en normalstor kniv, men ska ligga i prisklassen 500-1000 kr.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Sett några fina för några tusen jag skulle vilja ha (TACK så mycket för det 2Sharp ) Men vet inte om det är dags att lånseätta mitt Ass än ;) Anytime baby, anytime.. ;) http://www.militaryshop.se/cgi-bin/produkt.cgi Gerber är inte roligast, men jag anser att de är prisvärda, t.o.m inom Sveriges gränser... Har du möjlighet, kolla in knivar från Spyderco (www.spyderco.com) tycker jag att de håller högre kvalité på passning, materialval och finish. CRKT's knivar (finns hos Militaryshop) är även de prisvärda. S&W's knivar tycker jag suger pung, det kan dock vara en högts personlig reflektion och behöver inte vara en kommentar över just kvalité. Kanske en multitång? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Kanske en multitång? ...också! Kan väl inte försöka lura i någon att det går att ersätta en kniv med en mutlitång heller, fåne. Vars hittar man Spyderco i landet? Det är rackarns funkis med Gerber att de inte är såå sällsynta...och även CRTK finns ju .. hos mShop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Kanske en multitång? ...också! Kan väl inte försöka lura i någon att det går att ersätta en kniv med en mutlitång heller, fåne. Vars hittar man Spyderco i landet? Det är rackarns funkis med Gerber att de inte är såå sällsynta...och även CRTK finns ju .. hos mShop. Good point, ville bara inte att han skulle tappa perspektiviet... Spyderco hittar man här och där, de är inte så ovanliga, JG's i Partille om du bör i Gbg, Knivcompaniet om du bor i Stockholm etc. CRTK? Lame-ass.. lär dig stava! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 CRTK? Lame-ass.. lär dig stava! *slap Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zaitoh Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 @2Sharp Känner mig lite tvingad att kontra direkt. Införskaffade en S&W S.W.A.T. 5000 och misstänker nästan att dem tog handavtryck på i sömnen när dem gjorde den. Ligger helt enkelt underbart i handen. Det jag gillar med just den är att den är så lätt och tar liten plats. Kvalitén räcker för det mesta... kör även med en F1 och CS Tanto som tar vid där den inte räcker. Men att ligga i byxfickorna och alltid vara när till hands är den bra till. Håller med om att kvaliéen kanske inte är den bästa... men så fick jag den för en billig penning också. Undrar dock varför den är slipad på enligt mig fel sida... Har blivit lite sugen på en bältes/rem-skärare,. Ngn som provat denna eller liknande modell? Tips mottages gärna. Vill ha ngt brukbart för att skära remmar på kamrater som trillat i plurret och liknande... och denna ser väldigt fin ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tompa Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 @ 2Sharp vad tycker du om Eickhorn´s knivar? Jag införskaffade en fällkniv därifrån för ett tag sen och tycker att den är väldigt gedigen. Den kostade mig 695:- det är inte farligt om man jämför med andra märken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Undrar dock varför den är slipad på enligt mig fel sida... Nänä, du har bara fel.. ;) Anledningen är främst att de lipar om att de håller så grymt bra kvalité, vilket jag inte tycker de gör, mycket snack, lite verkstad mao. Sedan har de haft en lååång historia av att stjäla designer högt och lågt, något jag inte gillar, dock har de bättrat sig på senare år. Men gillar du den så är det ju skit-bra Motivera/utveckla varför den skulle vara slipad på fel sida? Nice bältes/trådskärare! Inte sett den förut.. En som jag gillar är ju Benchmades, liten, kompakt och bra grepp med hålet! Annars har vi ju Strider jag vet vilken jag hade valt... Strider - *drooool* Jag skulle lagt Eickhorn i samma klass som S&W, ok kvalité men inte så mycket mer. Vilket iofs inte är så illa! (Gött med en smutt knivdiskussion så här på söndagförmiddag...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Personligen tycker jag skulle jag nog vilja ha ett verktyg som inte bara är ett bältesskärarverktyg (även om Benchmade och Striders är snygga och troligtvis fruktansvärt effektiva). D v s så länge som jag inte klättrar motsv (vilket jag aldrig skulle göra med min höjdrädsla ) En kniv med hawkbill-blad skulle vara mitt val t ex Spyderco Merlin alt. med sheepsfoot-blad t ex Spyderco Rescue Eller kanske en Master of Defence CQD .......... Lite dyr tyvärr...... Hawkbill är snyggt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hrodgar Posted May 2, 2004 Author Report Share Posted May 2, 2004 Så militaryshops knivar ÄR prisvärda? Trodde de tog överpriser där. Annars är det militaryshop jag har fönstershoppat hos. Spyderco som jag blev tipsad om har jag sett på något ställe och är inte alls vad jag letar efter, vill ha långa rediga knivar! :P Hmm, ska snoka ännu mer på MS då, tipsa gärna om vilka från den sidan som är prisvärda då! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Så militaryshops knivar ÄR prisvärda? Trodde de tog överpriser där. De tar överpriser, men, som tidigare nämnts, vissa av de knivar de säljer ger mycket för pengarna, oavsett vart du köper dem Spyderco har ju en hyfsat bred line-up av knivar, i alla möjliga storlekar.. Som jag nämnde tidigare, Gerbers knivar och CRKT är prisvärda, antingen Gerber Stud Gator alt. CRKT M16. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helmersson Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Gerber Gator Rejäl fällkniv med skaft överdraget av kraton-gummi vilket ger dig ett supergrepp. Bladet är tillverkat i rosttrögt 440-stål. Kniven levereras med cordurafodral. Kniven har en totallängd på ca: 22cm varav bladet är ca: 9,5cm. ----- Amerikanska Gerber tillhör också den skara av mycket exklusiva knivtillverkare vars produkter vi rankar högt upp på skalan av kniv och multiverktygs-tillverkare. En Gerberprodukt har oavsett om du väljer kniv eller multiverktyg en mycket hög finish, kvalité samt en tidlös design. ----- Har själv en sån och har aldrig varit missnöjd med den. Fungerar klockrent att öppna med en hand, man kan liksom "slänga" upp den (lite stillett-aktigt)... Använder den mkt på jobbet och den används ganska hårt men skärpan behålls. Rekomenderas skarpt... Som sagt älskar den kniven PRIS: 595:- på militaryshop.se Helmersson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Amerikanska Gerber tillhör också den skara av mycket exklusiva knivtillverkare vars produkter vi rankar högt upp på skalan av kniv och multiverktygs-tillverkare. En Gerberprodukt har oavsett om du väljer kniv eller multiverktyg en mycket hög finish, kvalité samt en tidlös design. Den meningen, är enligt mig, rent skit-snack. Gerber har på många av sina knivar/verktyg valt att blästra [nästan] alla ytor, vilket i princip endast är för att det är billigt, kräver lite förarbete och effektivt döljer mindre skavanker i metallen. Hög finish, my ass... En annan nackdel med blästrad yta är att den rostar lättare, allt stål rostar, bara mindre eller mer. Jag gillar personligen en blästrad yta, men att säga att det är en hög finish, det är fel... En kraftig blästring rundar också av alla kanter, vilket är nice på en pistol, men ser illa ut på en kniv/verktyg. Och är ännu en genväg = billigare. Hoppas ni är med på vad jag menar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Jag har en rejält skum knivfråga för tillgängliga knivdårar. Bild från Buffy, slutet på säsong tre (inga lustiga kommentarer nu :P ). Dålig förstås då kniven är "fadad" och lite genomskinlig men det var den bästa jag kunde hitta. http://www.alysonhannigancorner.com/alyson...2/grad2-020.jpg Är det någon som känner igen den, och isåfall vem har gjort den, är den serietillverkad, engångs custombygge kanske? Det har retat mig ett tag nu eftersom jag tror att jag har sett den i ett helt annat sammanhang men vad... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffe Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Funderar själv på en CRKT M16-12M eller -14M. Vad tycks? http://www.crkt.com/m16mil.html Vilka knivaffärer online kan rekomenderas? Gärna efter egna erfarenheter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Bild från Buffy, slutet på säsong tre (inga lustiga kommentarer nu :P ). http://www.swordarmory.com/knives/uc1169a.html Ralph: kolla www.knifecenter.com www.tadgear.com www.plazacutlery.com alt. Militaryshop.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Vadå, många fina blankvapen med i den serien ju... :P Tolv minuter innan svar förresten, slött av dig, verkligen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffe Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Hur funkar det med skatt å tull? Suger på om man inte skulle slå till hos tadgear, som du (2sharp) väll brukar använda. M16-14M för för mellan 620 och 700 beroende på om man använder UPS eller TNT. Några tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Tolv minuter innan svar förresten, slött av dig, verkligen... Hey, jag är gammal och det är vilodagen.. ;) Om man ber snällt kan de skriva ner värdet på paketet, dock så skall du vara medveten om att försvinner grejorna så är du utan grejor samt pengar. Inte alltid de är beredda att göra detta och då är det tull/moms etc- som tillkommer, typ 25 + 4%. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zaitoh Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Motivera/utveckla varför den skulle vara slipad på fel sida? Jo, jag tycker att de har lagt slipningen av den sågtandade delen på fel sid (de inåtgående skålformationerna i bladet som ger 'tänderna'). Nu är jag iofs inte så bra att tälja med vänster hand - men då man skär i med kniven i vänsterhanden känns det som att det går betydligt smidigare och med mer kontroll... antar att detta har att göra med att den del av stålet som utnyttjas vid klyvningen hamnar mer på samma linje till skillnad mot när jag täljer som vanligt. Jag inbillar mig i alla fall att om tänderna var slipade från andra sidan så skulle skillnaden mot att tälja med denna kniven med tänder och en utan bli mindre.... men det är ju bara en liten teori jag har. Slå mig gärna hårt i skallen - för det ska jag nog överleva. Gillar annars utformningen... men så har jag ju inte behövt slipa tänderna än som antagligen kommer att bli ett rent helvete Hoppas du hängde med där 2Sharp - kommer ivrigt vänta på din dom i frågan... @Ralph Jag har alltid letat på e-bay då just de knivar jag varit på jakt efter råkat finnas där. Har aldrig råkat ut för tull eller ngt sånt där. Men givetvis är det inte lika säkert som att handla från butik och allt man kan tänkas vilja ha finns inte där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Detsl Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Jag hade en gerber som föll i bitar efter något år. Sen köpte jag en Victorinox SwissTool, alltså en Swiss Army knife, fast med leatherman-stuk. Den kniven ber jag till om kvällarna och gråter när jag måste checka in på flygplatser. För mig som ju inte jagar, bygger, hugger och gräver skyttvärn med kniven, är den ett idealiskt verktyg. Har framgångsrikt såväl sågat ved med knivrackarn som öppnat ölflaskor. Den är massiv och har en rent hisnande känsla av kvalitet över sig. Träffade en tjeckisk kollega i Afghanistan med en likadan och vi ägna resten åt kvällen åt att berätta anekdoter om vad vi använt kniven till. Dock ska framhållas att gerbern är en finfin penisförlängare, genom det snofsiga enhands-swoppet man öppnar kniven med. Gamla gubbar tror inte sina ögon, som det skulle stått i Hobbex-katalogen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hrodgar Posted May 2, 2004 Author Report Share Posted May 2, 2004 Jepp, det är Gerber (stud) Gator eller en CRKT M16 Tanto det lutar åt nu, speciellt CRKT:en då jag är riktigt förtjust i den designen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted May 2, 2004 Report Share Posted May 2, 2004 Jo, jag tycker att de har lagt slipningen av den sågtandade delen på fel sid (de inåtgående skålformationerna i bladet som ger 'tänderna'finns inte där. Aha, i see... låter vettigt! Behöver inte slå dig i skallen, idag i allafall.. ;) Oftast när jag använder något så skall jag kapa det, mao så är det mer att ha av saker än att tälja, så då tycker jag inte det spelar så stor roll, på't bara så är det av så att säga. För finlir så har jag hellre vanlig egg. SwissToolen är helt klart bra, jag har aldrig haft någon [ännu] men de jag har kollat in har alltid känts riktigt stabila. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffe Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 Här är svaret jag fick från TAD Gear när jag undrade ifall de kunde skriva ett lågt värde: We send as a gift and declare really low. always.We also call evrything a "camp tool" to make customs easy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted May 4, 2004 Report Share Posted May 4, 2004 Här är svaret jag fick från TAD Gear när jag undrade ifall de kunde skriva ett lågt värde: We send as a gift and declare really low. always.We also call evrything a "camp tool" to make customs easy. Dåså, men var beredd på att OM grejorna försvinner så är det på ditt ansvar.. gnäll inte på de trevliga killarna på TAD. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts