Jump to content

Varför används inte AK5D?

Divine

Recommended Posts

Skulle vilja veta varför inte AK5D används av flera i FM. Enligt mitt sätt att se på det så måste det finnas en okänd orsak till att fler på tex jägar/MP/internationella förband inte använder den. Det ska ju finnas många tillverkade.

Men vad är problemet?

Är det tungrott maskineri som hela utdelningsprocessen ska malas igenom eller är det tekniska problem? Man har ju hört olika uppgifter om att det saknas lösskjutningsanordningar, tillräckligt många RPS, dålig flamdämpare osv. osv.

Någon som har ett vettigt svar på min fråga?

Frams till årskiftet fanns det inte tillräckligt med RPS för alla AK5D. (Sen är ju frågan om det finns det idag heller, beroende på hur stor andel av siktena som skall till hv mm.)

Ett annat problem är ju att alla vill ha dem. Så nån listig människa måste fatta beslut om vilka förband som skall få den.

Pansar vill ha dem för att få lätt in dem i CV90, 122or etc.

LBB för att få in dem lätt i HKPn

MP för att de är smidiga inomhus

Tror nästan alla förband kan motivera varför just de skall ha dem i första hand. Vem som får dem brukar snarare ligga i vad beslutande chef har för bakgrund.

Tycker US ska få den först, då de hamnar flest gånger i skarpt läge och måste kunna manövrera snabbt utan att en lång stång sticker ut och hindrar en.

Fast jag kanske tycker fel?

Tycker US ska få den först, då de hamnar flest gånger i skarpt läge och måste kunna manövrera snabbt utan att en lång stång sticker ut och hindrar en.

Fast jag kanske tycker fel?

I US bär man sin Ak5 i slinga (vi hade fått fastställt kort slinga, infällt axelstöd). Då hänger vapnet bara längs benet och är ur vägen. De gånger man behöver ett mindre och smidigare vapen så är även Ak5D för stor och endast pistol duger.

Frams till årskiftet fanns det inte tillräckligt med RPS för alla AK5D. (Sen är ju frågan om det finns det idag heller, beroende på hur stor andel av siktena som skall till hv mm.)

Ett annat problem är ju att alla vill ha dem. Så nån listig människa måste fatta beslut om vilka förband som skall få den.

Pansar vill ha dem för att få lätt in dem i CV90, 122or etc.

LBB för att få in dem lätt i HKPn

MP för att de är smidiga inomhus

Tror nästan alla förband kan motivera varför just de skall ha dem i första hand. Vem som får dem brukar snarare ligga i vad beslutande chef har för bakgrund.

Ja det där med RPS har jag hört också flertalet gånger, men jag vet inte riktigt om jag vill godta det som skäl till varför man inte skickar ut David på förbanden. Man kan ju faktiskt använda den utan RPS om man inte monterar bort siktet. Dessutom så har jag så otroligt svårt att se att man bara låter tusentals bössor ligga och skräpa i ett föråd bara för att det inte finns RPS när de skulle behövts så mycket bättre ute bland förbanden, speciellt US.

I US bär man sin Ak5 i slinga (vi hade fått fastställt kort slinga, infällt axelstöd). Då hänger vapnet bara längs benet och är ur vägen. De gånger man behöver ett mindre och smidigare vapen så är även Ak5D för stor och endast pistol duger.

Du skämtar? Så om du hamnar i ett skarpt läge så föredrar du att ha en AK5 med infällbart axelstöd istället för en AK5D med axelstödet ute?

Nej, jag efterlyser andra skäl som har med den icke-existerande utdelningen av David:or, typ funktionsfel, användarförbud eller liknande?

Edited by Divine

Guest Old No.7

Du skämtar? Så om du hamnar i ett skarpt läge så föredrar du att ha en AK5 med infällbart axelstöd istället för en AK5D med axelstödet ute?

Läs en gång till så förstår du kanske vad 106 syftar på.

Gillar den upphottade AK5:an som KJ-killen har på 2Sharps länk :bash:

Kan det inte vara så att det inte är ekonomiskt försvarbart att redan byta ut AK5 mot AK5D. Antar att det skulle kosta en del. (eller går det att modda redan befintliga AK5 till AK5D?, genom pipbyte? Det gick ju att göra om KSP från 6,5 till 7,62)

Är det någon som vet hur många AK5D som det finns inom FM?

Läs en gång till så förstår du kanske vad 106 syftar på.

Jag har läst det många gånger nu och kan bara komma fram till att inläggsförfattaren menar att han bar AK5 i slinga i Kosovo och om man skulle behöva ett mindre vapen så duger bara pistolen.

Mao så behövs inte AK5D...

Eller kan man tolka inlägget på annat sätt? Förklara gärna vad du menar HILL.

Jag tolkar det som ganska dålig insikt i hur man kan använda de olika vapensystemen.

Det finns alltså inga mellanlägen där man som fordonsförare behöver en karbin men inte fullt så stor som AK5, eller där det blir bättre att skjuta om man har axelstödet utfällt från början. Likaså finns det inget behov av ett lite kortare vapen vid SIB, MP-tjänst, jägaruppdrag, osv, där eldkraften hos en karbin finns, men inte behovet av att släpa runt på extra kilon för att man ska kunna skjuta några meter längre?

Kan det inte vara så att det inte är ekonomiskt försvarbart att redan byta ut AK5 mot AK5D. Antar att det skulle kosta en del.  (eller går det att modda redan befintliga AK5 till AK5D?, genom pipbyte? Det gick ju att göra om KSP från 6,5 till 7,62)

Är det någon som vet hur många AK5D som det finns inom FM?

Jo men enligt gällande uppgift så finns det ju redan massor av dem och kostnaden för att föra in dem i organisationen kan ju inte bli så stor, då man inte behöver "modda" gamla AK5.

Fast det skulle vara intressant och höra hur många som faktiskt finns.

Enligt uppgift skall det finnas drygt 10500st Ak5D. Dessutom hade FMV nyligen ute en upphandling där dem skulle köpa in lösskjutninganordningar till ak5D, och det var inte mindre är 10500.

Ak5D är inte nybyggda det är gamla ak5 som åkt in på REMO(REnovering MOdifiering) och blivit ombyggda.

Jag skulle inte se några problem att vagnspersonal, stadsskytte osv fick ak5D. De är ju i behov av ett kort vapen. Jägeriet kan behålla de långa vapnen, men visst jag förstår att dem jagar gram.

Edited by Nifelhel

Jag skriver ingenting om vad jag föredrar.

Det enda jag skriver är att det normalt sett inte är några problem att använda Ak5 med hänsyn till piplängden. Det som skulle kunna vara krångligt är om vapnen skall användas i fordon, men då är vapenställen ett större problem (så de använde vi inte).

Hur man i normalfallet skulle göra med axelstödet var som sagt fastställt och inget eget påhitt. Hur du får det till att jag föredrar en Ak5 med infällt axelstöd framför en Ak5D med utfällt axelstöd förstår jag inte, dessutom är det en dum jämförelse.

Ak5D är inte nybyggda det är gamla ak5 som åkt in på REMO(REnovering MOdifiering) och blivit ombyggda.

Jag som hört att de skulle ställt om tillverkningen till AK5D det sista de gjorde när de tillverkade AK5:orna. Dvs de sista AK5:orna som tillverkades var D-varianten.

Tyvärr har tillfället jag hörde det försvunnit från mitt minne så jag kommer inte ihåg källan eller hur trovärdig den uppgiften är.

Ok, men frågan kvarstår fortfarande: varför inte bössorna används.

Kvantitet verkar det ju inte vara frågan om, det verkar vara någonting annat.

Någon måste ju veta med säkerhet varför dessa 10500 ligger och skräpar istället för att brukas där de bäst behövs.

Någon måste ju veta med säkerhet varför dessa 10500 ligger och skräpar istället för att brukas där de bäst behövs.

Det kan ju faktiskt vara så att man valt att lägga pengarna på något annat. Även om vapnen finns så innebär det faktiskt en kostnad att få dem dit de ska användas. FMLog gör som bekant ingenting utan att ta betalt för det.

I så fall kan man ha resonerat som så att det finns andra saker att lägga pengarna på som ger högre effekt i slutändan.

Jag har läst det många gånger nu och kan bara komma fram till att inläggsförfattaren menar att han bar AK5 i slinga i Kosovo och om man skulle behöva ett mindre vapen så duger bara pistolen.

Mao så behövs inte AK5D...

Eller kan man tolka inlägget på annat sätt? Förklara gärna vad du menar HILL.

Jag tolkar det som ganska dålig insikt i hur man kan använda de olika vapensystemen.

Det finns alltså inga mellanlägen där man som fordonsförare behöver en karbin men inte fullt så stor som AK5, eller där det blir bättre att skjuta om man har axelstödet utfällt från början. Likaså finns det inget behov av ett lite kortare vapen vid SIB, MP-tjänst, jägaruppdrag, osv, där eldkraften hos en karbin finns, men inte behovet av att släpa runt på extra kilon för att man ska kunna skjuta några meter längre?

I allafall de nya slpitterskyddade lastbilarna (och de gamla oskyddade) har mig veterligen redan fack för "standard" AK5:an.

Om du kommer upp till T2 någon gång så titta in i en lastbil och kolla insidan av dörrarna så får du se.

Och sedan så är väl diskutionen lite mer vill ha mest fast liten vill vara mindre :D

Enligt uppgift skall det finnas drygt 10500st Ak5D. Dessutom hade FMV nyligen ute en upphandling där dem skulle köpa in lösskjutninganordningar till ak5D, och det var inte mindre är 10500.

Jag skulle inte se några problem att vagnspersonal, stadsskytte osv fick ak5D. De är ju i behov av ett kort vapen. Jägeriet kan behålla de långa vapnen, men visst jag förstår att dem jagar gram.

Är du säker på att det är ombyggda AK5or? Enligt FMV så ska de vara nybyggda:

Bl.a. jägarförband har sedan ak 5 infördes efterlyst en kortare och mera behändig version. Denna version levereras fr o m. våren 1999. Vapnet är en nytillverkad ak 5 försedd med skena och kortare pipa.

Fast de vi fick in hade iofs rätt slitna lådor, så jag avfärdar inte ditt påstående.

Men ok, jag ska lägga korten på bordet. Ville inte lägga förutsättningarna i händerna på er direkt som skulle kunna tända spekulationer.

Jag har fått uppgifter om att utvärderingar från FJS och SSG, som använt David på allvar, var missnöjda med att det blev mycket felfunktioner och liknande. Detta skulle då vara orsaken till att den inte delats ut mer till de som har behovet i bla US. Det är detta jag vill verifiera. Jag har mailat FMV och frågat, men med tanke på att det säkerligen kommer att ta oändliga tider att få svar (har mailat innan så jag vet av egen erfarenhet) så hoppades jag på att någon annan sitter inne med svar till varför inte just David delats ut på förbanden.

Tycker ju att det har varit som vanligt inom FM när det gäller mtrl: mycket snack och ingen verkstad (eller iaf oooändligt långsam verkstad).

vad jag har hört av folk som skall med mp till afganistan så har ak5d inte riktigt mött de krav som ställts vad gäller driftsäkerhet. det kan ju vara ett av skälen till att man håller på den.

hellre än lite längre rackare med järnsikten än en ny kort cyberak som inte är 100%

FJS har klagat på tillförlitligheten på sin beväpning, men om detta är orsaken till att AK5D inte används vet jag inte. Min källa är inte officiell utan en fallskärmsjägare som muckade 2001.

Min källa är inte officiell utan en fallskärmsjägare som muckade 2001.

??????????

Så vitt jag vet utbildades GU Fskj bara med inryck udda år och muck jämna år, dvs 99/00 eller 01/02.

FJS har klagat på tillförlitligheten på sin beväpning, men om detta är orsaken till att AK5D inte används vet jag inte. Min källa är inte officiell utan en fallskärmsjägare som muckade 2001.

Jag kan bekräfta att FJS inte är/var nöjda med AK 5D. Jag gick den korta hoppkursen där 2001, och då berättade officerarna där just det. De sköt tydligen så mycket med dom att de gick i sönder.

Funktionen har tydligen att göra med att volymerna för krutgaserna inne i vapnet inte har ändrats från den långa varianten (och då menar jag inte loppet, eftersom det naturligtvis har ändrats. jag menar gasblock, kammare och cylinder. Eftersom pipan är kortare så byggs det upp ett lägre gastryck i systemet, och det skall ge problem med funktionen.

(Förbehåller mig rätten att ha missuppfattat det fullständigt.)

Hållbarheten vet jag inte om den har med piplängden att göra, utan det är nog rent allmänt så att skjuter man så många skott som FJS gör, så är det inte många vapen som håller.

Edited by jake the snake

Jägeriet kan behålla de långa vapnen, men visst jag förstår att dem jagar gram.

Helt rätt.

Man vill istället lägga grammen på verkansdelar istället för onödig metall.

De personliga vapnen är i första hand avsett för självförsvar.

Man verkar med understödsvapen, minor o.dyl.

K4 avböjde förresten att vara med i Ak 5CF försöken eftersom vapnet inte motsvarade K4:s behov.

Min källa är inte officiell utan en fallskärmsjägare som muckade 2001.

??????????

Så vitt jag vet utbildades GU Fskj bara med inryck udda år och muck jämna år, dvs 99/00 eller 01/02.

Ok, fel av mig då. Jag bodde med en kille i Växjö som gjort lumpen på FJS, (bevisligen, jag har sett bilderna, priset som bästa prickskytt och pratat med hans lumparpolare, som gick i min parallellklass), men jag gissade bara på mucktiden, eftersom han dessutom varit 9 månader i Alaska innan han pluggade i Växjö... Sorry!

:lol: Någon som kan förklara vad killen på 2Sharps länk har stuffat sin AK med , jag kan se att det är en AK5B kikare och en granattillsats men vad är klumpen under??

Om det är bilden nedan som du menar så är det förmodligen magasinet som du menar. Det är ett trummagasin som har diskuterats tidigare i andra trådar.

ak5kit.jpg